rcy skrev:
zemet skrev:
Jag ser inga problem med att folk får göra 10 20 försök att backa ner båten på rampen, det är låga hastigheter med materiella skador som troligt värsta fall scenario.
Jag tycker heller inte det är några större problem med dålig lastsäkring till och från tippen.
Jag har personligen aldrig upplevt några problem med detta. Speciellt inte satt i relation till andra trafikfarliga saker man ser dagligen under pendligen av personer med körkort.
Kom ihåg att det är personer med körkort som kör rattfulla, för fort osv osv varje dag.
Körkort är inget mirakelmedel som får bort lata och dumma människors misstag ur trafiken.
Angående argumentet manuell vs automat körkort så tycker jag det är samma sak där. Klart man kan bli irriterad om någon får 5 kärringstopp på rad i någon uppförsbacke.
Men det är inget stort problem, och det är inte heller speciellt trafikfarligt.
Att någon får göra 10-20 försök för att backa ner båten tyder på att dom har mycket dålig kontroll över ekipaget. Det betyder
oftast inte att det blir några problem, men i en nödsituation kan det innebära livsfara för dom eller någon annan.
Dålig lastsäkring är inte heller det
oftast något problem. Men det kan bli ett problem för den stackare som får lösa föremål i vindrutan eller den fotgängare som går på gångbanan bredvid vägen och får någonting i huvudet när en lastbil kör över det skräp som någon tidigare tappat.
Det kan vid första anblick te sig som om ovanstående är ofarliga och harmlösa problem, men tror man det så visar det bara på väldigt dålig konsekvensanalys, och lider man av så dålig förmåga att förstå konsekvenser så bör man nog inte befinna sig i trafiken överhuvudtaget.
En kollega till min far spetsades på en träregel som någon tappade framför hans lastbil. Någon skulle ju "bara" köra några 100 meter till återvinningen och det var ju bara 2x2 tums reglar som knappt väger något så dom ansåg det inte nödvändigt att knyta fast lasten på släpvagnen. En regel ramlade av, studsade upp och träffade mitt i vindrutan på lastbilen bakom där min far och hans kollega satt. En träregel som försöker stoppa en lastbil penetrerar en hel del även om hastigheten är väldigt låg. Kollegan som satt på passagerarplats överlevde inte. Du får gärna förklara för hans fru och barn varför lastsäkring inte är så viktigt, jag tror inte riktigt dom håller med dig där.
Dålig formulering av mig. Lastsäkring är viktigt.
Vad jag ville ha sagt är att jag inte upplevt att det ligger massa bråte på vägen som folk som skall till tippen tappat.
Och det tragiska och helt meningslösa fallet med din far och hans kollega, jag ser inte att det är självklart att det inte hade inträffat för att man hade ett körkort för släp.
Dem visste ju att vad dem gjorde var fel, men dem sket i det pga lathet.
Sånt beteende försvinner ju inte för att man har fler körkort?
Och den som besökt en brädgård vet ju hur folk lastar reglar och trall på taket på bilarna,
Många har inte nes spännband utan knyter fast reglarna med vanliga rep.
En hastig inbromsning eller krock och bilen framför är full med brädor.
Skall vi nu kräva utökad behörighet för att få köra med takräcke?
Det kan inte vara några större problem med släpkärre relaterade olyckor i detta landet? Jag kan inte hitta någon statestik på att det är speciellt vanligt förekommande iaf.
Och som jag sa i mitt förra inlägg: Kom ihåg att det är personer med körkort som kör rattfulla, för fort osv osv varje dag.
Körkort är inget mirakelmedel som får bort lata och dumma människors misstag ur trafiken.