torsen skrev:
Jag tycker mig ha sett ett mönster när det gäller ytrost = exteriört på "hörn & kanter".
Europeiska bilar, framför allt tyska drabbas mest.
Årsmodellerna 2000 och några år framåt är extremt rostbenägna.
I vår familj ägde vi 3 Ford Focus Kombi.
Jag och en av sönerna hade första årsmodellen = 1998.
Hustrun en dito men 2000.
Alla köpta fabriksnya.
Nittioåttorna hann inte börja rosta under de två år de ägdes.
Nollnollan rostade så kraftigt efter cirka 2 år att Ford stod för byte av alla skärmar och dörrar samt motorhuv och baklucka.
Samtal med lack-/skadeverkstaden visade att det inte alls enbart var Ford som drabbats.
Verkstaden hade lika mycket jobb med alla tyska bilar - men mest med VAG.
Den minsta gemensamma nämnaren, trodde verkstaden, var en ny leverantör av grundfärg och karosserikitt till de tysk bilarna, vars produkter var baserade på oprövade ingredienser och som visadesig vara minst sagt undermåliga.
Japanska bilar har (av okunniga tyskbilsentusiaster????) ofta beskrivits som "rosthögar".
Och visst rostade japanarna - men det var mycket länge sedan, innan importörerna fått klart för sig att det svenska klimatet krävde ett helt annat rostskydd än det de begåvats med från hemlandet.
Under mina hundpromenader i byn, morgon och kväll, har jag observerat några Prius, vars ägare jag känner.
Ingen av dessa bilar tvättas någonsin, ändå är de rostfria.
Ägs av bilointresserade kvinnor.
Vi har köpt nya Mazda 2, 3, 6 och Tribute, Nissan Terrano II, Lexus och Toyotor.
Ingen av dessa har rostat - Tributen var tillverkad i Canada, men rostade inte alls.
Våra bilar har inte skötts, förutom service, och inte tvättats, annat än den årliga borttagningen av vinterns asfalt efter dubbdäcken i s m hjulbyte.
De har ägts i varierande grad, men som mest 6 år och 16.000 mil.
Bruksbilen, en nyköpt drygt 4 år gammal CR-V är aldrig ordentligt tvättad.
I o f s inget att skryta med.
Men jag lägger tiden på hobbybilarna, där en 30-årig fransos är helt rostfri, trots att den köpts beg på 5 år och 3.500 mil.
En annan är en liten japansk 4-krafsare av årsmodell 2006 som inte heller har någon rost, trots grav misshandel utanför vägen.
En liten ryss var "färdigpatinerad" från fabrik, och hade begynnande lacksläpp när den såldes efter 3 år.
Men den värsta bilen att rosta var en ny Volvo 245, av första årsmodellen, som efter en månad och innan 100 mil tappade lacken i tumnagelstora flagor runt om, bl a uppe på taket!
Fick, efter att jag stämt Volvo, som anklagat mig för att ha misskött bilen, en ny Volvo.
Den nya var inte bättre.
Därför aldrig, aldrig mera tyska, svenska eller ryska bilar.
Ja familjen har även ägt ett antal Mercedes och BMW också, samt ett par nyköpta Fiat.