3522
Sök

Frågor kring 4wd bil.

172 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#1
Tjo

Har lite frågor kring en 4wd bil då jag blivit väldigt sugen att köpa en sådan sedan förrigår.
Var ute som många andra och lekte lite med bilen, har en fwd hitils, i allafall så fastna jag överallt och det var knappt kul att leka då jag var tvungen att dra handbromsen.

Sedan dess så har jag tänkt mer och mer på att skaffa mig en 4wd bil, fast jag har lite frågor här kring 4wd då jag aldrig kört en sådan, har åkt med bara i en Subaru Impreza GT fast då var det på sommarn och polarn körde lugnt haha smile

Jag undrar om det lönar sig att köpa en 4wd bil? Har kollat in Golf syncro och 4 motion.
Har även kollat in lite Audi quattro. Hur är väghållningen på sommarn? Märker man av någon skillnad eller är det som en fwd bil, på vintern kan jag ana att 4wd är oslagbart.

Blir inte bensinförbrukningen högre? Vet inte riktigt vad jag ska fråga mer, men ni som har en 4wd bil eller som kört en får mer än gärna skriva positiva och negativa saker big_smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 januari 2007
#2
Generellt sett så är bensinförbrukningen lite högre på en fyrhjulsdriven bil, men många tycker att det är värt det smile
Vet många fall där nåt gått sönder, som skulle göra en "vanlig" bil okörbar, men som bara slog ut två av hjulen och fortfarande kunde drivas tack vare fyrhjulsdriften.
Sen kan jag tänka mig att det är lite dyrare att laga om nåt nu går sönder..

Väghållningen på sommaren är ju som på vintern, fast bättre..
En riktig fyrhjulssladd är oslagbart big_smile

Tråkiga (bra i vissa fall kanske) är att fyrhjulsdrift är så olika på olika bilmodeller. Vet inte hur Golfen är, men Audi har fått riktigt bra respons på sina quattro-bilar. Bland annat för att dom driver med alla hjulen. Volvo t.ex har ju mest på framhjulen och bara lite bak om jag inte minns fel.
Detta fick dom jättestor kritik för och ändrade vad jag vet i vissa modeller så att det blev jämnare.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

172 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#3
Tja och tack för svaret.

Jo jag anade att bensinförbrukningen blir hörge med en 4wd men de kanske är som du säger värt smile

Okej jag förstår, men går 4wd bilar ofta sönder eller är det samma som med en fwd, rwd?

Jasså så man märker även av väghållningen med en 4wd på sommaren?

Jo jag vet att den är väldigt olika på olika bilmodeller faktiskt, volvo är inte aktivt, det blir en haldex eller quattro här isåfall.

Men om 4wd är så bra, varför slutar inte biltillverkare tillverka fwd och rwd bilar? smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
22 januari 2007
#4
För att det blir tyngre och mer bränsletörstigt. Marknaden söker bilar som förbrukar mindre bränsle.

Pappa kör Subaru och är jättenöjd med den, men det är ju lite törstigt... smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Administratör
11 960 Inlägg
22 januari 2007
#5
Audi (åtminstone nyare modeller, jag vet inte hur äldre är) har ju Haldex-system, vilket gör att fördelningen av kraften varierar beroende på hur du kör. Vid normal körning är det 50/50 fördelning, men kraften flyttas bakåt vid acceleration. Vid fullgas kan du som mest få 30/70, vilket gör att det blir hysteriskt kul att köra med vintertid smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

172 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#6
vulture skrev:
För att det blir tyngre och mer bränsletörstigt. Marknaden söker bilar som förbrukar mindre bränsle.

Pappa kör Subaru och är jättenöjd med den, men det är ju lite törstigt... smile

// Ellen

Jo det är sant som du säger, men det måste väl vara säkrare att köra en 4wd bil mot en fwd eller jag vet inte smile

Okej vad är de för Subaru?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 januari 2007
#7
Jevlaranamma skrev:
Jasså så man märker även av väghållningen med en 4wd på sommaren?

Jo jag vet att den är väldigt olika på olika bilmodeller faktiskt, volvo är inte aktivt, det blir en haldex eller quattro här isåfall.

Men om 4wd är så bra, varför slutar inte biltillverkare tillverka fwd och rwd bilar? smile

Väghållningen på sommaren är bättre med 4wd, men om du kör lugnt så tror jag inte du märker så stor skillnad. Det är mer de som har "värsting-bilarna" Impreza och Evo som vill ha det där lilla extra.

Fyrhjulsdrift är dyrt. Både att tillverka och att ha som bilägare (inte direkt dyrt, men dyrare). Det är som Ellen sa, marknaden vill inte ha dyra bilar, utan det ska vara billigt.

Känner en som kör en Subaru Legacy (tror jag att det är), vilket är Subarus "familjealternativ". Den har fortfarande Subarus kända fördelar, som turbo och fyrhjulsdriften, men är en kombi och anpassat mer efter komfort och inte sport. Den drar lite mer än 1 liter/mil, vilket är lite mycket för en bruksbil. Fast å andra sidan så tycker alla olika. Vissa har inget emot att lägga så mycket pengar på bensin, medans andra inte har något emot lite törstigare bil.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

172 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#8
chrizz skrev:
Audi (åtminstone nyare modeller, jag vet inte hur äldre är) har ju Haldex-system, vilket gör att fördelningen av kraften varierar beroende på hur du kör. Vid normal körning är det 50/50 fördelning, men kraften flyttas bakåt vid acceleration. Vid fullgas kan du som mest få 30/70, vilket gör att det blir hysteriskt kul att köra med vintertid smile

Tack för informationen chrizz.
Jag kan tänka mig att det blir kul att köra en sådan bil vintertid big_smile

Eftersom du kör en quattro nu och gjort det ett tag så undrar jag om du någonsin skulle kunna tänka dig att köpa en fwd bil igen?

Eller är 4wd det ultimata? Hur mycket drar din quattro vid stads, landsväg och blandadkörning?

172 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#9
John87 skrev:
Väghållningen på sommaren är bättre med 4wd, men om du kör lugnt så tror jag inte du märker så stor skillnad. Det är mer de som har "värsting-bilarna" Impreza och Evo som vill ha det där lilla extra.

Fyrhjulsdrift är dyrt. Både att tillverka och att ha som bilägare (inte direkt dyrt, men dyrare). Det är som Ellen sa, marknaden vill inte ha dyra bilar, utan det ska vara billigt.

Känner en som kör en Subaru Legacy (tror jag att det är), vilket är Subarus "familjealternativ". Den har fortfarande Subarus kända fördelar, som turbo och fyrhjulsdriften, men är en kombi och anpassat mer efter komfort och inte sport. Den drar lite mer än 1 liter/mil, vilket är lite mycket för en bruksbil. Fast å andra sidan så tycker alla olika. Vissa har inget emot att lägga så mycket pengar på bensin, medans andra inte har något emot lite törstigare bil.

Okej då hänger jag med, fast det hade varit gött med en Golf R32 liten bil så den lär röra på sig ganska gött, och det är även 4wd så smile

Jo det är sant som sagt men ändå tongue

1liter milen för bruksbil är helt okej, hade varit jobbigare om det var en pendlar bil och man var tvungen att pendla en hel del, då hade det nog blivit lite dyrare, men de är sant som du säger att en del inte har något emot att lägga pengar på bensin och andra inte big_smile

Administratör
11 960 Inlägg
22 januari 2007
#10
Jevlaranamma skrev:
chrizz skrev:
Audi (åtminstone nyare modeller, jag vet inte hur äldre är) har ju Haldex-system, vilket gör att fördelningen av kraften varierar beroende på hur du kör. Vid normal körning är det 50/50 fördelning, men kraften flyttas bakåt vid acceleration. Vid fullgas kan du som mest få 30/70, vilket gör att det blir hysteriskt kul att köra med vintertid smile

Tack för informationen chrizz.
Jag kan tänka mig att det blir kul att köra en sådan bil vintertid big_smile

Eftersom du kör en quattro nu och gjort det ett tag så undrar jag om du någonsin skulle kunna tänka dig att köpa en fwd bil igen?

Eller är 4wd det ultimata? Hur mycket drar din quattro vid stads, landsväg och blandadkörning?

Jag kan tänka mig FWD nån gång igen, dock vill jag inte ha RWD. Verkar livsfarligt, och quattro är minst lika roligt eller roligare och samtidigt säkrare.

Visst slänger arslet lite på quattron även vid normal körning, men det känns stabilt trots allt att den slänger lite åt rätt håll istället för att man bara glider rakt fram. När baken slänger och man svänger hjälper dessutom ESP till direkt och hjälper en runt i svängen. Det i kombination är nog oslagbart... känns riktigt fint när det är snorhalt, trotts att jag har 17" hårda friktionsdäck på.


Edit: den drar lika mycket som min gamla 9-3:a med steg 3 (250hk ungefär). Ligger runt 0.7 landsväg.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 januari 2007
#11
chrizz skrev:
Jag kan tänka mig FWD nån gång igen, dock vill jag inte ha RWD. Verkar livsfarligt, och quattro är minst lika roligt eller roligare och samtidigt säkrare.

Visst slänger arslet lite på quattron även vid normal körning, men det känns stabilt trots allt att den slänger lite åt rätt håll istället för att man bara glider rakt fram. När baken slänger och man svänger hjälper dessutom ESP till direkt och hjälper en runt i svängen. Det i kombination är nog oslagbart... känns riktigt fint när det är snorhalt, trotts att jag har 17" hårda friktionsdäck på.


Edit: den drar lika mycket som min gamla 9-3:a med steg 3 (250hk ungefär). Ligger runt 0.7 landsväg.

Lät lite som att du säger emot dig själv där.
Du gillar inte när det bara glider rakt fram när det släpper, men du kan tänka dig FWD igen fast inte RWD?
Det är ju med FWD som det bara glider rakt fram, medan du med RWD slänger lite med baken.

Kan tänka mig att med en motorstark bil så är fyrhjulsdriften skön. Jag hade inte velat ha en stark bil med framhjulsdrift utan då ser jag RWD som en fördel om det inte är är quattro eller liknande då.
Senast redigerat av John87 (22 januari 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Administratör
11 960 Inlägg
22 januari 2007
#12
John87 skrev:
chrizz skrev:
Jag kan tänka mig FWD nån gång igen, dock vill jag inte ha RWD. Verkar livsfarligt, och quattro är minst lika roligt eller roligare och samtidigt säkrare.

Visst slänger arslet lite på quattron även vid normal körning, men det känns stabilt trots allt att den slänger lite åt rätt håll istället för att man bara glider rakt fram. När baken slänger och man svänger hjälper dessutom ESP till direkt och hjälper en runt i svängen. Det i kombination är nog oslagbart... känns riktigt fint när det är snorhalt, trotts att jag har 17" hårda friktionsdäck på.


Edit: den drar lika mycket som min gamla 9-3:a med steg 3 (250hk ungefär). Ligger runt 0.7 landsväg.

Lät lite som att du säger emot dig själv där.
Du gillar inte när det bara glider rakt fram när det släpper, men du kan tänka dig FWD igen fast inte RWD?
Det är ju med FWD som det bara glider rakt fram, medan du med RWD slänger lite med baken.

Kan tänka mig att med en motorstark bil så är fyrhjulsdriften skön. Jag hade inte velat ha en stark bil med framhjulsdrift utan då ser jag RWD som en fördel om det är är quattro eller liknande då.

Jag gillar fwd för att det är förutsägbart, även om det glider framåt när det släpper så har jag lärt mig hantera det. Att köra quattro med esp är helt annorlunda. Det är bara svänga dit du vill och bilen hjälper dig runt i kurvan, med fwd får man mesa på svängradien sakta och du som förare får hjälpa bilen runt.

fwd gillar jag för att jag kan köra det, och det bjuder inte på några överraskningar. RWD gillar jag inte för att det bjuder på för mycket av rotationen vid kurvtagning (den så kallade "hjälpen"). 4wd känns som en bra medelväg där i mina ögon iaf.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

172 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#13
chrizz skrev:
Jag kan tänka mig FWD nån gång igen, dock vill jag inte ha RWD. Verkar livsfarligt, och quattro är minst lika roligt eller roligare och samtidigt säkrare.

Visst slänger arslet lite på quattron även vid normal körning, men det känns stabilt trots allt att den slänger lite åt rätt håll istället för att man bara glider rakt fram. När baken slänger och man svänger hjälper dessutom ESP till direkt och hjälper en runt i svängen. Det i kombination är nog oslagbart... känns riktigt fint när det är snorhalt, trotts att jag har 17" hårda friktionsdäck på.


Edit: den drar lika mycket som min gamla 9-3:a med steg 3 (250hk ungefär). Ligger runt 0.7 landsväg.

Okej det var skönt att höra, ne jag har inte häller varit för rwd, i allafall inte när det gäller körning på snö, visst är det kul men livsfarligt som du säger. jo fwd och 4x4 är betydligt säkrare än rwd smile

Okej lät väldigt positivt att ha 4x4 på din beskrivning, jag känner att jag inte har enormt behov att ha 4x4 på sommaren, men en annan sak gäller vintern då det är halt och köra med fwd, eller ja dom nyare bilarna är inte svåra då de har ESP, ABS osv. inget utav dära har min så smile

0.7 är ju ingenting, min drar som minst 0.8 landsväg tongue

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 januari 2007
#14
Missat att fråga..

Vad har du för bil nu? Vill ha nåt att jämföra mot tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
22 januari 2007
#15
Jevlaranamma skrev:
Jo det är sant som du säger, men det måste väl vara säkrare att köra en 4wd bil mot en fwd eller jag vet inte smile

Okej vad är de för Subaru?

En alldeles vanlig kombi från -93, är det Legasy den heter då? Jag minns ärligt talat inte... smile Han har mest kört sin sambos Opel när han varit här, den går så mycket billigare... smile
(träffar inte min pappa så ofta - och jag flyttade hemmifrån -91 så jag har aldrig haft bilen i familjen heller)

Men han säger att han tycker om den och den där fyrhjulsdriften är fantastisk på alla sätt och vis... smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

172 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#16
John87 skrev:
Missat att fråga..

Vad har du för bil nu? Vill ha nåt att jämföra mot tongue

Tja tja

Jag har en gammal VW Vento 1,8 - 1995

Körde idag min morbrors VW Bora 1,6 fyfan vilken skillnad det var att köra den mot min.
Det var som dag & natt big_smile

172 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#17
vulture skrev:
Jevlaranamma skrev:
Jo det är sant som du säger, men det måste väl vara säkrare att köra en 4wd bil mot en fwd eller jag vet inte smile

Okej vad är de för Subaru?

En alldeles vanlig kombi från -93, är det Legasy den heter då? Jag minns ärligt talat inte... smile Han har mest kört sin sambos Opel när han varit här, den går så mycket billigare... smile
(träffar inte min pappa så ofta - och jag flyttade hemmifrån -91 så jag har aldrig haft bilen i familjen heller)

Men han säger att han tycker om den och den där fyrhjulsdriften är fantastisk på alla sätt och vis... smile

Hejsan.

Aha okej jag vet vad det är för model smile
Och jag tvekar inte att 4wd är fantastisk på alla sätt och vis wink

242 Inlägg
22 januari 2007
#18
Jag säger bara en sak. Köp en quattro och du kommer aldrig att ångra dej! dom är helt oslagbara och du tar dej fram nästintill överallt utan problem. medans alla andra med fwd & rwd står stilla och bara spinner.

Jag kommer få svårt att byta bort 4wd efter den här bilen! big_smile


172 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#19
Quattronicke skrev:
Jag säger bara en sak. Köp en quattro och du kommer aldrig att ångra dej! dom är helt oslagbara och du tar dej fram nästintill överallt utan problem. medans alla andra med fwd & rwd står stilla och bara spinner.

Jag kommer få svårt att byta bort 4wd efter den här bilen! big_smile

Tjenare

Hehe jo jag kan tänka mig att de aldrig är några problem att komma fram med en quattro wink
Visst vill jag ha en 4wd bil, hade inte tackat nej. Hälst vill jag ha en Golf R32, fina bilar som fan kan även tänka mig en Audi S3 fast de finns ju bara med 3d och jag vill ha 5d, kollat även in Audi A4 1,8t - 2002 och frammåt.

Fast hälst vill jag ha en liten bil, visst finns alternativet Audi A3 men dom är så otroligt fula, speciellt när man ser dom bakifrån. Skulle ha varit toppen om det fanns Golf 4 1,8t med 4wd, men jag har hittat Golf V6 4-motion fast turbo hade varit det ultimata så jag vet inte riktigt vad jag ska köpa mig för bil sad
Senast redigerat av Jevlaranamma (22 januari 2007)

"audiot"
287 Inlägg
23 januari 2007
#20
Jag köper då inte en bil utan quattro om jag skulle byta: På vinter är det roligt att hela tiden komma fram och kunna gasa lite utan att det spinner i alla håll och kanter, och på sommarn gäller samma sak. Mer mos ner i backen än om man körde med fram/bakhjulsdrift.  Det du får är sjukt roligt, det du förlorar är lite lite mer soppa per mil. Alla får göra sitt eget val efter det smile

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"


Sök