Woho uppdatering!Blev ingen sväng igår, var så ofantlig seg efter lite bränder som fick släckas på jobbet så det blev datorspel och öl istället, vilket också funkar. Men idag blev det upp runt 1230, trycka i sig lite mat och sen bar det iväg till garaget!
Min initiala plan för dagen var egentligen bara att färdigställa den sista kontakten och dra igenom härvan, men bestämde mig att inte snurra härvan med eltejp utan köpa riktig sleeve med krympslang, plus att det ser lite finare ut också!
Men första på agendan var att fixa den där jävla kontakten:
Det jävlades lite med crimpverktyget men tror det var mer handhavande fel än fel på utrustningen
Sen tejpade jag bara ihop härvan tillfälligt tills jag löst sleeve:
Därefter skulle jag ge mig på att lossa Apexis boostcontroller då det kommer styras av MaxxEcut framöver. Fungerar som den ska (ifall någon vill köpa
) men har inget behov för den. Den satt tidigare typ limmad under stereon, men jag flyttade den till handsfacket förra vintern.
Kabeln som den sitter i gick in i mittpanelen så började lossa dashboarden:
Sen lossa på stereoramen för att få ut den:
Success! (Självklart 5hp freshnern)
Sen började det jävlas lite men kul var det ändå. Kabeln som pilen pekar på bilden är den som gick in laddtrycksstyrningen, men den gick knappt att komma åt framifrån.
Fick dock loss den, men den satt i ett kontaktstycke som syns på nästa bild, denna var fan precis så man fick in fingrarna och kunde pilla
Därefter var det "bara" att försöka följa vart det kontaktstycket gick
Tog även en bild på rosten jag måste fixa så jag inte glömmer det. Antar att det borde räcka med att slipa ner och kasta på lite lack?
Sen kommer bilderna i lite konstig ordning och jag missade att ta lite bilder. Men jag såg att kabeln som laddtrycksstyrningen använde gick ut genom en gummigenomföring, men de hade inte kört den genom själva gummit utan tryckt den på sidan av gummit, vilket jag inte tyckte var dugligt nog så jag påbörjade jobbet att riva ner framskärmen! Skitig som ett as är den. Syns att förra ägarn kört på grusväg!
Att få loss den skärmen var inte nådigt. Det syns inte jättebra på bilden, men där framskärmen sitter fast under bilen är precis bredvid lyftpunkten, vilket har inneburit att när folk har lyft bilen så har dessa böjts ihop vilket gjorde att bulten var nästintill omöjlig att få loss. Fick loss den tillslut med en pytteliten ringnyckel med den öppna sidan och styrkan från 17 grekiska gudar.
Sen var skärmen av! Grusig och smutsig som tusan.
Lossade lite clips och buntband för att kunna reda ut hur kablarna går
Hivade även av däcket så jag kunde komma åt. Behöver verkligen fräscha upp bromsskivorna och lacka bromsoken, så fler saker att göra i vinter!
Bild på kabeldragningen där.
Visade sig att även AEM bredbandslambdan gick utanför den där gummi-igenomföringen också, så jag plockade loss hela den å.
Efter jag städat bort laddtryckskontrollerkablarna, samt rättad till tutkablaget och lambdakablaget så buntade jag ihop det lite tightare
Här ser man bättre att allting nu går igenom gummigenomdragningen.
Här står offret, ser betydligt värre ut än vad det är, men det finns absolut grejer att göra.
Sidokjolarna fick också tas av för att komma åt skärmen och jag behåller nog de av så jag kan tvätta under riktigt. Tycker den ser lite ball ut utan kjolarna också haha!
Sen gav jag mig på att försöka städa upp garaget lite. Så, före:
Efter:
Placerade även självklart ut den viktigaste markören på bordet.
När man kollar igenom bilderna så känns det knappt som man gjort något men det blev närmre 9h idag, tiden går fort när man har kul!
Planerna framöver för veckan är att riva loss vänster framskärm också för att se hur det ser ut där å, men det kanske blir lite längre fram!
Ska få tag på sleeve och stor krympslang nog så jag kan göra färdigt härvan in under huven, därefter ska allting kopplas in och förhoppningsvis så kan man starta bilen snart, om jag inte crimpar sönder nå fler kontakter...
På återseende!