Alltid önska mig en gammal stepside pickup. Tanken var att göra en snabb renovering och åka med den som bruks pickup i lagom slitet skick. Men det sket sig och det blev en total ombyggnad och renovering.
Dags att ge sig på den lilla rösten som fanns. Trösklar och lite hörn på karossen var ju inte helt hundra. Nivån på repetitionerna kanske inte blev vad de borde eftersom det fortfarande var tänkt att bli en garage lack och en riktig bruks pickup. Men de duger åt mig även om jag hade lagt några timmar till på det om jag hade anat hur det skulle bli.
Inte så jättemånga bilder på rostlagningarna. Men några hittade jag.
Hytten fick åka iväg på blästring. Men inga bilder på det jobbet
Sen dags för spackling.
Notera även den provisoriska hållaren för svetstråden. Fick ta minisvetsen för att svetsa igen lite hål i torpedväggen och hade bara en 15kg rulle. Men alla sätt är väl bra utom dom dåliga
Sen fick flak och hytt ett lager svart färg undertill. Här ångrar jag lite att jag inte lade lite mer tid på finishen. Men som sagt vem kunde ana att hur saker och ting skulle utvecklas får köra lågt så ser ingen hur det ser ut undertill ändå så.
Jag är iaf nöjd med resultatet. Helt rätt enligt mig även om jag egentligen föredrar en bil som man kan använda lite mer. Nu verkar det bli mer åt att bara finåka i den här. Inte att åka och handla byggvaror och lasta virke fulla flaket
Med hytten ur vägen blev det dags att bygga fäste till lufttanken. En gammal lufttank från en lastbil jag fick av grannen.
Samt ett fäste till handbromsspaken. Ville köra med originalspaken eftersom jag hade en sådan och tyckte det skulle bli fränt med en sådan mitt i golvet.
Sen skulle man bestämma vad bilen skulle ha för kulör. Sådant är alltid svårt men hade en skvätt xirallic liggandes sedan en tidigare lackering. Då lades den på gul bas för att få guld effekt. Ses på taket på denna bil.
Fram med "grodan" på med en mörkare bas och så xirallicen och lite klarlack.
Såg lovande ut i lackutrymmet! Ut i solen och testa och blev helt såld. Ungefär där projektets spårade ur på riktigt. Nu var det inte läge för någon garage lack.
Nu var det bara att frakta iväg allt till en riktig lackerare som fick ta över alla plåtdetaljer.
Med motorn tillsnyggad är det dags för ramen och hjulupphängningen.
Sen var det bara att skruva ihop allt igen.
Började bygga någon form av avgassystem. Inte så avancerat precis men borde göra jobbet. Dubbla 2,5" med en liten ljuddämpare på var sida och utblås framför hjulen.
Samt förbereda allt för flytt till annat garage där slutmonteringen skulle ske.