torsen skrev:
Ypperlig skrev:
torsen skrev:
SAAB med turbo är nog det sista du ska titta på om du vill ha en driftsäker bil.
Med din budget rekommenderas att gå in på blocket med 35.000:- som max(går i regel pruta 5.000:-).
Rensa bort allt europeiskt skit.Välj bort företag och kolla endast privatannonsörer.
Prioritera Nissan, Honda, Subaru - och i viss mån Toyota och Mazda(de senare har ohemult andrahandsvärde = ofta inte prisvärda).
Jag själv kör i huvudsak ett europeiskt märke med bilar från 80-90-talet och jag har fantastisk driftsäkerhet och hållbarhet på mina bilar och de rostar inte upp i första taget som dina japanska diton tyvärr gör.
Är du försäljare på japanska bilar tro? Det finns otaliga problem med märkena du räknar upp.Bilar för upp till 30000 kr är oavsett märke alltid en risk. Men köper du rätt märke så behöver det trots allt inte bli några dyra reparationer. Och självklart är det välservade bilar man ska titta på.
Redigerat av moderator. Tänk på att hålla en god ton utan personliga påhopp.
Sedan början på sjuttiotalet har jag alltid haft minst en Citroen i min ägo.
Har för närvarande en av 1990 års modell som jag ägt i snart 2½ decennium.
Den är byggd i Mangolde i Portugal.
Förutom någon månad på prov, har jag inte försörjt mig på att sälja bilar - däremot som hobby - varit lite Wheeler dealer.
Men däremot sedan 15-årsåldern varit anställd hos 6 olika bil- eller bilrelaterade företag (Volvo, SAAB, ASB m fl)
En stor skillnad mellan japansk och europeiska bilar är att förr rostade japanerna, men sällan hade tekniska/driftproblem.
Numera rostar japanska bilar inte, men europeiska BÅDE rostar och har dålig driftsäkerhet.
Finns en speciell tråd på det här forumet som handlar om en stor mellaneuropeisk biltillverkare som dras med STORA problem på drivlinan. Motorerna havererar vare sig de har kamrem eller kamkedja. Växellådorna har heller inte rosat marknaden.
Minns när Volvo lanserade 850-serien. Ägarna blinkade år varandra vilken växellåda de var inne på. 3 blinkningar betydde tredje växellådan.
En prestation som endast slås av Land Rover som hade kombinerat nackdelarna med stötstänger och kamrem i en och samma motor. Lucas stod för elsystemet och den tillfällige ägaren av bilfabrikatet, en tysk biltillverkare, stod för motorkonstruktioner som var allt annat än lyckade. Behöver jag nämna bilfabrikatet? En ledtråd är att de är kända för 2-cyl MC och startade sin efterkrigskarriär med 3-hjuliga "ostkupor".
Har visserligen, ännu, ej ägt någon Subaru, men av otaliga undersökningar framgår att Subaru är en av världens bästa bilar.
En ny Lexus har jag avverkat utan problem, så den kan jag också rekommendera, men den faller utom trådskaparens budget, men inte önskemål om driftsäkerhet.