9 december 2019
Trådstartare
Hej har haft inne min bil fram och tillbaka nu i snart ett halvår på verkstaden och det börjar bli dyrt och väldigt frustrerande!
Allt började med att partikelfilterlampan började lysa, lämnade in och bytte luftsensor, problemet kvarstod lämnade in igen och bytte differentialtryckgivare, problemet kvartstod.
Lämnade in bilen igen, de gjorde rent partikelfiltret denna gången (76% luftäthet, 9% efter rengöring) man kan ju undra varför de inte gjort detta tidigare då jag påpekat det alla gånger jag lämnat in den. Fick tillbaka bilen och motorlampa och partikelfilter började lysa ihop. Bytte då till en helt ny EGR-ventil.
Nu till problemet för tillfället, bilen funkade bra i en vecka efter detta men sedan började glödstiftslampan lysa istället och bilen går in i limp-mode och får felkod P0299Powertrain/underpressure turboboost. På min sitter de en elektronisk kännare eller vad man ska säga på wastegateklockan eller vad man kallar det och så som jag fattar det så går det inte denna delen att köpa ny på en AUDI A6 C7 2.0TDI 177hk (5.2011-) Enligt Mekonomen så fungerar det / ger ingen felkod.
Så nu undrar jag om något haft samma modell / likadan turbo hur de löste problemet samt om jag kan
- Wastegateklockan är utbytbar (köpa begagnad) isåfall
-Hur jag hittar om de läcker någonstans (såpavatten och trycka vid impellern på turbon? för felsöka läckage? finns det hemmagjord variant eller måste man köpa kit)
-Vilka givare går till turbon som man kan byta enkelt själv?
-Tända eld på bilen och begå försäkringsbedrägeri (skämt)
-Eller ta mitt liv.