2723
Sök

Passat B6, 1.6tdi -2010, varvar på egen hand, rycker okontrollerbart och dör

1 Inlägg
11 december 2019
Trådstartare
#1
Hej,
Har stora problem med min passat som jag köpte i januari 2019. Årsmodell 2010, 1.6 tdi, manuell. Har gått strax över 17 000 mil. Inga moddar eller liknande gjort på bilen.

Problemet: Bara några dagar efter att jag köpte bilen upptäckte jag ett fel på den, som vid den tiden bara yttrade sig några gånger per vecka/varannan vecka, nämligen att bilen "varvar/gasar av sig själv" på tomgång ex.v. när man väntar vid rödljus eller liknande (mellan ca. 850.1200 varv, låter lite som att man är tävlingssugen och laddar för en snabb start, men vid detta lag rör jag varken koppling eller gas). Samt att den var extremt ryckig kring 1400 varv på växel 1, 2 och 3. Märktes inget när man kom upp i högre varvtal eller körde på högre växel.
Lämnade bilen på auktoriserad VW-verkstad, och de fick felkod (tror jag) på cyl4 och de kollade då spridarna med en minsta-mängdanpassning men allt visade sig vara inom toleransintervallerna.

Efter detta fortsatte felen, men eftersom de inte var mer än "ett komfortproblem" enligt verkstaden så brydde jag mig inte så mycket. Eftersom verkstaden heller inte kunde lokalisera något annat fel så avvaktade jag.

Förra veckan tog sig detta problem till nya höjder, ryckningarna var nu i princip konstanta och uppkom mer eller mindre varje gång jag körde bilen. Dessutom, efter en stunds ryckning, och när bilen sattes i friläge (ex.v. när man rullar fram mot ett rödljus och ska stanna) så dog bilen av sig själv och batterilampan tändes (röd), fick även "felmeddelandet" "start engine manually".
Bilen dog ca. 1-2 ggr per färd och ryckningarna var okontrollerbara sålänge jag gasade normalt (släpper man gasen slutar den och gasar man på ordentligt märks det inte). Upplever också att ryckningarna inte längre bara sker på vissa växlar och vissa varvtal, utan nu märks de konstant, oavsett växel eller varvtal (i princip).

Till detta bör tilläggas att när bilen är på "ryckhumör" och man växlar (upp främst) så känns det som att bilen inte tar gaspådraget direkt efter att ny växel är ilagd, utan det tar en stund (kanske inte mer än någon sekund men det märks tydligt mot hur den brukar bete sig). De "spontana varvningarna" uppkommer även nu (fast främst när jag växlar ner eller på tomgång/friläge).

Jag hade bilen på samma verkstad i förra veckan när detta uppkom igen, och då bytte de EGR:en (det framkom att de hade sett felkod på denna sporadiskt redan i februari). Bilen är också servad (stora 18 000 mils servicen) för någon vecka sedan.Bränslefiltret bytte jag i somras tillsammans med kamremmen (vid ca. 16 500 mil). Och som sagt så kollade verkstaden spridarna i februari när bilen var inne sist.

Efter att EGR:en byttes så provkörde verkstaden flertalet gånger och inget fel märktes, jag hämtade därför ut bilen i fredags och den funkade i helgen och i måndags. Men i tisdags var samma symptom tillbaks igen. Denna gång får verkstaden inte heller några felkoder på bilen, och de lyckas heller inte framkalla felet.

Kan även tillägga att bilen blir varm mycket fortare när den rycker än när den är som vanligt.

Någon som har/har haft samma problem?
Och som kanske löst detta på något sätt?

Enormt tacksam för svar!
Senast redigerat av Passat10-16TDI (11 december 2019)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 december 2019
#2
Med realtidsövervakning med dator borde det inte vara några problem att ta reda på detta.
Problemet är bara att det gäller att hitta någon som kan göra det..
Egentligen borde väl detta gå på någon form av garanti på en såpass ny bil.
Det är beklagligt att du råkat ut för ett sk måndagsexemplar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 700 Inlägg
12 december 2019
#3
malus skrev:
Med realtidsövervakning med dator borde det inte vara några problem att ta reda på detta.
Problemet är bara att det gäller att hitta någon som kan göra det..
Egentligen borde väl detta gå på någon form av garanti på en såpass ny bil.
Det är beklagligt att du råkat ut för ett sk måndagsexemplar..

Garanti på en 10år gammal bil lol
Däremot någon sorts begbilsgaranti kanske finns, men den brukar oftast bara gälla 6mån/500mil.
TS borde ha påpekat felet till bilhandlaren direkt den började bete sig så och hade dom inte lyckas åtgärda felet så borde TS reklamerat bilen med hänvisning till att bilen inte är trafiksäker.
Enligt konsumentköplagen har man upp till 3år på sig men man ska då ha informerat bilhandlaren om felen inom skälig tid, så mitt tips till TS är att reklamera bilen tilö bilhandlaren.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- … lhandlare/

Är bilen köpt privat gäller helt andra regler och är då mycket svårare för återköp, den chans TS har då är att hävda dolda fel.
Senast redigerat av simlar (12 december 2019)


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 december 2019
#4
Jag jämförde med min gamla häck..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 Inlägg
24 maj 2020
#5
Jag har exakt samma problem med min passat (16000 mil) nu. Har du löst ditt problem?

1 Inlägg
19 december 2021
#6
Passat10-16TDI skrev:
Hej,
Har stora problem med min passat som jag köpte i januari 2019. Årsmodell 2010, 1.6 tdi, manuell. Har gått strax över 17 000 mil. Inga moddar eller liknande gjort på bilen.

Problemet: Bara några dagar efter att jag köpte bilen upptäckte jag ett fel på den, som vid den tiden bara yttrade sig några gånger per vecka/varannan vecka, nämligen att bilen "varvar/gasar av sig själv" på tomgång ex.v. när man väntar vid rödljus eller liknande (mellan ca. 850.1200 varv, låter lite som att man är tävlingssugen och laddar för en snabb start, men vid detta lag rör jag varken koppling eller gas). Samt att den var extremt ryckig kring 1400 varv på växel 1, 2 och 3. Märktes inget när man kom upp i högre varvtal eller körde på högre växel.
Lämnade bilen på auktoriserad VW-verkstad, och de fick felkod (tror jag) på cyl4 och de kollade då spridarna med en minsta-mängdanpassning men allt visade sig vara inom toleransintervallerna.

Efter detta fortsatte felen, men eftersom de inte var mer än "ett komfortproblem" enligt verkstaden så brydde jag mig inte så mycket. Eftersom verkstaden heller inte kunde lokalisera något annat fel så avvaktade jag.

Förra veckan tog sig detta problem till nya höjder, ryckningarna var nu i princip konstanta och uppkom mer eller mindre varje gång jag körde bilen. Dessutom, efter en stunds ryckning, och när bilen sattes i friläge (ex.v. när man rullar fram mot ett rödljus och ska stanna) så dog bilen av sig själv och batterilampan tändes (röd), fick även "felmeddelandet" "start engine manually".
Bilen dog ca. 1-2 ggr per färd och ryckningarna var okontrollerbara sålänge jag gasade normalt (släpper man gasen slutar den och gasar man på ordentligt märks det inte). Upplever också att ryckningarna inte längre bara sker på vissa växlar och vissa varvtal, utan nu märks de konstant, oavsett växel eller varvtal (i princip).

Till detta bör tilläggas att när bilen är på "ryckhumör" och man växlar (upp främst) så känns det som att bilen inte tar gaspådraget direkt efter att ny växel är ilagd, utan det tar en stund (kanske inte mer än någon sekund men det märks tydligt mot hur den brukar bete sig). De "spontana varvningarna" uppkommer även nu (fast främst när jag växlar ner eller på tomgång/friläge).

Jag hade bilen på samma verkstad i förra veckan när detta uppkom igen, och då bytte de EGR:en (det framkom att de hade sett felkod på denna sporadiskt redan i februari). Bilen är också servad (stora 18 000 mils servicen) för någon vecka sedan.Bränslefiltret bytte jag i somras tillsammans med kamremmen (vid ca. 16 500 mil). Och som sagt så kollade verkstaden spridarna i februari när bilen var inne sist.

Efter att EGR:en byttes så provkörde verkstaden flertalet gånger och inget fel märktes, jag hämtade därför ut bilen i fredags och den funkade i helgen och i måndags. Men i tisdags var samma symptom tillbaks igen. Denna gång får verkstaden inte heller några felkoder på bilen, och de lyckas heller inte framkalla felet.

Kan även tillägga att bilen blir varm mycket fortare när den rycker än när den är som vanligt.

Någon som har/har haft samma problem?
Och som kanske löst detta på något sätt?

Enormt tacksam för svar!

Hej
Bytt verkstad. Du bör rengöra egr ventil, spjällhuset ( gaspjället) och det finns flaska som du kan rengöra bränsle spridaren. Kolla på youtube hur man gör. Du bör kolla också om oljan i motorn är blandat med vatten.


Sök