Hej,
Har stora problem med min passat som jag köpte i januari 2019. Årsmodell 2010, 1.6 tdi, manuell. Har gått strax över 17 000 mil. Inga moddar eller liknande gjort på bilen.
Problemet: Bara några dagar efter att jag köpte bilen upptäckte jag ett fel på den, som vid den tiden bara yttrade sig några gånger per vecka/varannan vecka, nämligen att bilen "varvar/gasar av sig själv" på tomgång ex.v. när man väntar vid rödljus eller liknande (mellan ca. 850.1200 varv, låter lite som att man är tävlingssugen och laddar för en snabb start, men vid detta lag rör jag varken koppling eller gas). Samt att den var extremt ryckig kring 1400 varv på växel 1, 2 och 3. Märktes inget när man kom upp i högre varvtal eller körde på högre växel.
Lämnade bilen på auktoriserad VW-verkstad, och de fick felkod (tror jag) på cyl4 och de kollade då spridarna med en minsta-mängdanpassning men allt visade sig vara inom toleransintervallerna.
Efter detta fortsatte felen, men eftersom de inte var mer än "ett komfortproblem" enligt verkstaden så brydde jag mig inte så mycket. Eftersom verkstaden heller inte kunde lokalisera något annat fel så avvaktade jag.
Förra veckan tog sig detta problem till nya höjder, ryckningarna var nu i princip konstanta och uppkom mer eller mindre varje gång jag körde bilen. Dessutom, efter en stunds ryckning, och när bilen sattes i friläge (ex.v. när man rullar fram mot ett rödljus och ska stanna) så dog bilen av sig själv och batterilampan tändes (röd), fick även "felmeddelandet" "start engine manually".
Bilen dog ca. 1-2 ggr per färd och ryckningarna var okontrollerbara sålänge jag gasade normalt (släpper man gasen slutar den och gasar man på ordentligt märks det inte). Upplever också att ryckningarna inte längre bara sker på vissa växlar och vissa varvtal, utan nu märks de konstant, oavsett växel eller varvtal (i princip).
Till detta bör tilläggas att när bilen är på "ryckhumör" och man växlar (upp främst) så känns det som att bilen inte tar gaspådraget direkt efter att ny växel är ilagd, utan det tar en stund (kanske inte mer än någon sekund men det märks tydligt mot hur den brukar bete sig). De "spontana varvningarna" uppkommer även nu (fast främst när jag växlar ner eller på tomgång/friläge).
Jag hade bilen på samma verkstad i förra veckan när detta uppkom igen, och då bytte de EGR:en (det framkom att de hade sett felkod på denna sporadiskt redan i februari). Bilen är också servad (stora 18 000 mils servicen) för någon vecka sedan.Bränslefiltret bytte jag i somras tillsammans med kamremmen (vid ca. 16 500 mil). Och som sagt så kollade verkstaden spridarna i februari när bilen var inne sist.
Efter att EGR:en byttes så provkörde verkstaden flertalet gånger och inget fel märktes, jag hämtade därför ut bilen i fredags och den funkade i helgen och i måndags. Men i tisdags var samma symptom tillbaks igen. Denna gång får verkstaden inte heller några felkoder på bilen, och de lyckas heller inte framkalla felet.
Kan även tillägga att bilen blir varm mycket fortare när den rycker än när den är som vanligt.
Någon som har/har haft samma problem?
Och som kanske löst detta på något sätt?
Enormt tacksam för svar!
Har stora problem med min passat som jag köpte i januari 2019. Årsmodell 2010, 1.6 tdi, manuell. Har gått strax över 17 000 mil. Inga moddar eller liknande gjort på bilen.
Problemet: Bara några dagar efter att jag köpte bilen upptäckte jag ett fel på den, som vid den tiden bara yttrade sig några gånger per vecka/varannan vecka, nämligen att bilen "varvar/gasar av sig själv" på tomgång ex.v. när man väntar vid rödljus eller liknande (mellan ca. 850.1200 varv, låter lite som att man är tävlingssugen och laddar för en snabb start, men vid detta lag rör jag varken koppling eller gas). Samt att den var extremt ryckig kring 1400 varv på växel 1, 2 och 3. Märktes inget när man kom upp i högre varvtal eller körde på högre växel.
Lämnade bilen på auktoriserad VW-verkstad, och de fick felkod (tror jag) på cyl4 och de kollade då spridarna med en minsta-mängdanpassning men allt visade sig vara inom toleransintervallerna.
Efter detta fortsatte felen, men eftersom de inte var mer än "ett komfortproblem" enligt verkstaden så brydde jag mig inte så mycket. Eftersom verkstaden heller inte kunde lokalisera något annat fel så avvaktade jag.
Förra veckan tog sig detta problem till nya höjder, ryckningarna var nu i princip konstanta och uppkom mer eller mindre varje gång jag körde bilen. Dessutom, efter en stunds ryckning, och när bilen sattes i friläge (ex.v. när man rullar fram mot ett rödljus och ska stanna) så dog bilen av sig själv och batterilampan tändes (röd), fick även "felmeddelandet" "start engine manually".
Bilen dog ca. 1-2 ggr per färd och ryckningarna var okontrollerbara sålänge jag gasade normalt (släpper man gasen slutar den och gasar man på ordentligt märks det inte). Upplever också att ryckningarna inte längre bara sker på vissa växlar och vissa varvtal, utan nu märks de konstant, oavsett växel eller varvtal (i princip).
Till detta bör tilläggas att när bilen är på "ryckhumör" och man växlar (upp främst) så känns det som att bilen inte tar gaspådraget direkt efter att ny växel är ilagd, utan det tar en stund (kanske inte mer än någon sekund men det märks tydligt mot hur den brukar bete sig). De "spontana varvningarna" uppkommer även nu (fast främst när jag växlar ner eller på tomgång/friläge).
Jag hade bilen på samma verkstad i förra veckan när detta uppkom igen, och då bytte de EGR:en (det framkom att de hade sett felkod på denna sporadiskt redan i februari). Bilen är också servad (stora 18 000 mils servicen) för någon vecka sedan.Bränslefiltret bytte jag i somras tillsammans med kamremmen (vid ca. 16 500 mil). Och som sagt så kollade verkstaden spridarna i februari när bilen var inne sist.
Efter att EGR:en byttes så provkörde verkstaden flertalet gånger och inget fel märktes, jag hämtade därför ut bilen i fredags och den funkade i helgen och i måndags. Men i tisdags var samma symptom tillbaks igen. Denna gång får verkstaden inte heller några felkoder på bilen, och de lyckas heller inte framkalla felet.
Kan även tillägga att bilen blir varm mycket fortare när den rycker än när den är som vanligt.
Någon som har/har haft samma problem?
Och som kanske löst detta på något sätt?
Enormt tacksam för svar!
Senast redigerat av Passat10-16TDI (11 december 2019)
0
0
0
0