Nu har jag letat runt lite och hittat följande på svenska journalistförbundets hemsida:
(
http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=5 … ema=PORTAL)
"Vad är upphovsrätt?
Upphovsrätt är en ensamrätt för dem som skapat litterära eller konstnärliga prestationer, vilken ger makt att bestämma över användningen av prestationen (verket) i ett ekonomiskt och ideellt avseende.
De upphovsrättsliga frågorna blir en allt större del av Journalistförbundets arbete, inte minst utifrån perspektivet med den tekniska och mediala utvecklingen.
Svensk och centraleuropeisk lagstiftning grundas på fransk tradition. Enligt denna tillkommer den ideella upphovsrätten alltid en individuell upphovsman. Det krävs också en viss verkshöjd - det som skyddas är alltså den utformningen; inte idéer, nyheter eller fakta.
En grundprincip är att verk inte får publiceras så att det kränker upphovsmannen - förvanskat, i kränkande sammanhang eller genom att utelämna upphovsmannens namn. Denna ideella rätt kan inte skiljas från upphovsmannen. Det som kan överlåtas är rätten att göra verket tillgängligt för allmänheten.
Upphovsmannen ensam har också förfoganderätten, eller den ekonomiska rätten, att utnyttja sitt arbete - i original eller bearbetat skick - för ekonomisk vinning. Upphovsmannen avgör om, hur och av vem verket får publiceras. Det är denna del av rätten som kan säljas eller överlåtas.
Från huvudreglerna finns vissa undantag. Det är tillåtet att citera verk inom vissa ramar - bland annat bör upphovsmannen anges. Man får också framställa enstaka exemplar av verk för eget bruk. Båda dessa undantag finns för att tillgodose informations- och yttrandefriheten."
Just "Upphovsmannen avgör om, hur och av vem verket får publiceras." tror jag gör att detta faller på den olagliga sidan såvida du inte pratat med journalisten som skrivit texterna och fått ok.
Men jag är som sagt ingen jurist så sök gärna efter mer info från andra!
// Ellen