Jag har en teori och upplever många gånger som TS att bilen går bättre kall oavsett en insprutningsbil, förgasare och bensin som diesel.
Detta pga tightare spel i motorn, när cylinderväggarna är kalla krymper dessa och låter kolvringarna täta än bättre och sen att bränsle då bensin är mer lättflyktigt närmare nollan dvs lättare att gå till gasform.
Även här spelar ju även kokpunkten roll och denna kan vid väldigt dålig bensin redan uppstå vid 30 grader.
Detta har kommit nu även som på posten för förgasarbilsägare för att nämna att bilar lättare går i ånglås pga spriten i bensinen kokar ur skålen än lättare idag. Lika här står bilen en dag dunstar den ur och ger väldigt skillnad i hur bilen är att starta.
Men åter till ämnet.
En kall motor har ju även fördelen att kallt material i toppen kan lättare utrymma gaser medans värme skapar turbulens likt väderfenomen, som gör att flödet bli sämre varm mot kall.
Under hur många flödesbänkar och portningsfirmor som tar detta i hänseende?
Senast redigerat av M123 (1 januari 2020)
"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.