SvarreE skrev:
Det är så svårt med svetsar, vissa verkar få till det bra utan gas vissa klarar det inte alls (jag hör till de senare iaf om det gäller tunnplåt) nästan så man tror att 2 likadana svetsar skiljer på insidan fast de inte borde, att komponenterna liksom lirar ihop bättre på vissa.
Tycker själv annars att den största skillnaden ligger i 1-fas eller 3-fas, den skillnaden mäsks ju också i pris....
Kommer man över en 3-fas mig för runt 2000:- av hyfsat märke så klarar man sig mycket långt men sällan de dyker upp till de priserna men det händer. Gasflaskor brukar komma ut där runt 1500:- med iaf mer än hälften kvar. Men man får kolla vad det är för gas, kör mison men det finns ju de som fyller co2 hemma också.
Gasen är tänkt som ett skydd för smältan och tränger undan syre (antar iaf att det är syre som är boven i dramat), tänk dig att de bildas som en kupol av gas i vilken man svetsar.
Kör man utan gas frigörs ämnen i tråden för att utföra samma arbete och tränga undan syret. men här får iaf jag det till att det funkar lite sämre, det spottar, fräser och blir mer skvätt.
Den du länkade till har ju inte så många inställningslägen svårt att det blir varmt nog men utan att man direkt bränner igenom. Går att laborera lite med avståndet till plåten och sådant. Men öva lite först. Tänk på att ytorna behöver vara rena och fria från rost.
En svetshjälm är att rekommendera också så du har båda händerna fria jag vill alltid stödja med en hand så det blir jämnt. Att köra med pistolen i näven och hoppas på det bästa är omöjligt skulle jag säga.
När det är dags sedan så tänk dig att du lägger punkter, kör i 0,5-1sek släpp vänta några sekunder lägg en punkt till mot den tidigare, borde väl räcka med 2 st för att fylla ett sådant hål (ibland säkert bara med 1)
Man kommer på mängder med saker att tänka på, men hör av dig om du köper en så berättar jag gärna om mina tips och trix för att lyckas i tunnplåt. det är svårare i början än man kan tro (efter att ha kollat youtube där allt alltid blir bra tydligen) men när man knäckt koden går det oftast bra sedan.
Hoppas bara du lyckas bättre med den typen av svets än jag gjort.