3540
Sök

VW Golf 1,8t vs Seat Leon Cupra R

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
23 januari 2007
Om du vill ha Brembo på Golfen så är det lätt fixat, går att byta rakt över.

1 582 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Owzer skrev:
Om du vill ha Brembo på Golfen så är det lätt fixat, går att byta rakt över.

Tjena!

Ne jag tror inte häller att det ska vara problem att sätta på Brembo bromsar på Golfen.
Men priser är inte så otroligt kul tycker jag, sen även angående kitet, är de för alla 4 däcken eller är det bara för 2 st?

För om de bara är för 2st däck så kommer bromsarna gå på mer än 48 000:- och det är mycket pengar för bromsar hmm

2 Inlägg
23 januari 2007
Jag har haft en -04 LCR 225hk och var jättenöjd har även haft både Leon topsport 180hk-04 (motsvarar golfen samma motor och växellåda 6vxl)och toledo 180hk-03, men Cupra R är en helt annan känsla/sak att köra. väghållning bromsar är mycket bättre och golfen har ej dessa grymma Brembobromsar, Snygg inredning svart med svart tak, snygg ratt, KÖP leonen det är en helt annan bil än en golf 4 gti som nästan ser ut som en vanlig 1,6á , Cupran har ju 18" standard samt ett "karosskit" som är bara att köra med, det enda jag gjorde med min var att trimma samt att montera ett par 19" hjul....

193 Inlägg
23 januari 2007
Som sagt, Leonen är skit grym orginal!
Brembo ja vad säger man? Ja Tack!
dessutom behöver du trimma golfen för att ens komma upp i seatens orginal.
LCR fälgarna är också dem grymt läckra! och gillar du inte dem så kan jag
köpa dem isåfall!

mvh Kimme

1 582 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
ante73 skrev:
Jag har haft en -04 LCR 225hk och var jättenöjd har även haft både Leon topsport 180hk-04 (motsvarar golfen samma motor och växellåda 6vxl)och toledo 180hk-03, men Cupra R är en helt annan känsla/sak att köra. väghållning bromsar är mycket bättre och golfen har ej dessa grymma Brembobromsar, Snygg inredning svart med svart tak, snygg ratt, KÖP leonen det är en helt annan bil än en golf 4 gti som nästan ser ut som en vanlig 1,6á , Cupran har ju 18" standard samt ett "karosskit" som är bara att köra med, det enda jag gjorde med min var att trimma samt att montera ett par 19" hjul....

Tja och tack för svaret.

Jag tvivlar inte att LCR är en prisvärd bil samt rolig att köra, och självklart är de positivt att den har mer krut i motor och bättre bromsar än vad Golfen har.

Visst är Golf en riktigt vanlig bil, men dom går att få så otroligt snygga, och stylingen som jag hittat till Seaten var inte alls snyggt hmm

Sen så är det även ett bättre andrahandsvärde på Golfen än Seaten.

Men jag vet inte det bästa vore att provköra båda bilarna, sökte lite på blocket efter en LCR men hitta bara en, dom måste vara sälsynta eller? big_smile

47 Inlägg
1 582 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Varför utan tvekan SEAT för?

Colaberoende
1 219 Inlägg
24 januari 2007
Ante73 har ju jobbat med dessa bilar och kan ju praktiskt taget allt om dom så hans råd är värda mycket.
Det finns mycket styling till Leonen men inte så mycket i Sverige.

Jag skulle nog ta Lcr pg.a att den inte är så vanlig.
Seatklubben har lite problem med webhotellet just nu men det var inte länge sedan det stod om just hur många bilar det fanns av LCR i Sverige och det var inte så många.

Mvh. Ena

1 582 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Tjena Ena

Aha okej jag förstår, och jag tvivlar inte att hans råd är värda mycket smile
Men alltså Seat känns inte som att de uppnår kvalitén jag är ute efter, visst har Seaten VW delar för de mesta osv.

Det positiva med Seaten är att den har krut i motorn, brembo bromsar och är ganska ovanlig, men jag har en Seat nu och är inte så otroligt nöjd med den.

Iförsig kan jag inte jämnföra en Toledo med en Leon.

Men jag behöver mer information för att bli övertygad smile

Mvh Pappi

1 582 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Tja igen big_smile

Har sökt runt på google efter lite bil tester på både Golf och Seat, men inte hittat så otroligt många när det gäller dessa två bilar.

Det som gör så att jag tvekar på Seaten är just kvalitén på bilen, att det finns dåligt med styling sen så har jag som sagt inte världens bästa erfarenhet utav Seat hmm

Min nuvarande Seat har inte ABS bromsar och det är så otroligt dåligt tycker jag faktiskt hmm
Fast självklart så är LCR utrustad med ABS och ESP.

Nu undrar jag om Golfen är utrustad med ESP ganska dum fråga då den borde vara det tycker jag. Så fort jag ser bla på Qvarnis förra Golf så blir jag helt kär, så snygg går de inte att få en Leon hur mycket kärlek man än ger osv wink

Men men smaken är som baken uppdelad, det bästa vore som jag skrivit tidigare att testa båda bilarna. Så snälla garaget folk, någon som bor i närheten som har en Golf IV 1,8t 180hp eller en LCR som vill ge mig ett test ride big_smilebig_smile

193 Inlägg
24 januari 2007
Inte abs? Då har du väl en Toledo äldre än 99 då antar jag.
Vet tex en kompis som hade en Polo Gti,
fullutrustad, coulor concept, öppet tak vad det nu heter.
Detta var en 97:a den hade inte heller abs.
Han kollade inte upp detta innan köpet eftersom han tog det förgivet.
Det tycker jag förövrigt man ska kunna göra på så pass ny bil.
mammas Scorpio v6 hade ju det, den var från 91.
Jag har som sagt en 20VT och tjejen har en Golf 4 Gti.
Inne i är de nästan exakt likadana, just eftersom det nästan är samma
bil. Utanpå däremot är Seaten grymt mycket vassare och snyggare enligt mig iaf.
Sedan är Leonen mycket skönare att köra, mycket vassare än Golfen.
Detta både i styrning, chassie och motor samt då växellåda med.
Men kvaliten på årsmodeller 00-> skulle jag säga är detsamma på dem.
Är ju som sagt ungefär samma bil. på våra bilar passat, golf gti, leon, toledo v5
sitter det mycket av samma delar, det står dessutom audi på det mesta i allihop.
Säger som innan, ta Leon.
dessutom är den ju snygg orginal som sagts och den är ovanligt.

Mvh Kimme

1 582 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Nopz min har inte ABS, min Toledo är en 1996:a så big_smile
Trodde faktiskt att den hade ABS men märkte det sedan att så var inte fallet hmm
Hehe det är lite skumt tycker jag då min morbrors Volvo 440 hade ABS och den var från 1991 tongue

Jo jag kan tänka mig att båda bilarna är otroligt likvärda på insidan. Utan på så tycker jag att Golfen är vassare än Seaten, tycker just att Golfen är mycket hetare i formerna osv big_smile

Fast att Seaten är vassare i styrningen, chassie och växellåda tvivlar jag på faktiskt, men motorn är en annan sak då den är vassare.

Kollar som sagt båda bilarna från årsmodell 2003 - 2004 smile

Jo Seaten är ju ovanlig, bättre motor så det är ju de positiva med den, men tack för alla tips, får ta och testa båda bilarna så man kan avgöra smile synd att jag inte känner någon som har någon av dessa i dom årsmodellerna hmm

Mvh Pappi

193 Inlägg
25 januari 2007
Jo det bästa är att provköra dem givetviss.
Ang styrning och det så upplever jag det så iaf.
Även min tjej säger det efter hon kört min.
Årsmodellerna jag pratar om är 00 och 01.
Men jag tror även att seaten är vassare än golfen
på dem du tittar på. mer än bara motormässigt.
Som sagt finns det inte många LCR så det är inte lätt att
provköra tyvärr.
Du får väl ringa han som har den röda på blocket.

Mvh Kimme

1 582 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Jo provköra vore ju det bästa, då får man den rätta uppfattningen om båda bilarna ganska snabbt.

Jo de positiva är ju att de inte finns så många LCR så det är ganska ovanliga bilar då Golfar inte är det, men dom är vackra, och jag har alltid gillat Golf så smile

Hehe jo det vore inte fel, fast pengarna han begär finns inte cash i handen tyvärr så.

Men jag har inte fått svar på en viktig fråga som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.
Angående Brembo bromskit som fanns på dahlbäcks och ace, jag undrar om det bara är för 2st däck/hjul eller är hela kitet för alla 4 däck/hjul?

Tycker att de borde vara komplett då priset ligger på 20 000+

Tack på förhand.

Mvh Pappi

193 Inlägg
25 januari 2007
Okej,
LCR kostar ju en del.
Men det gör ju andra sidan golfen med om du ska
chippa och byta bromsar med mera.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang
dahlbäcks kit med brembo, vet inget om det.
men har för mig att jag sett bemboskivor och ok
mycket billigare än 20k.
kommer bara inte ihåg vart.

Mvh Kimme

1 582 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Jo det är sant faktiskt att den kostar en del, Golfen är i allafall lite billigare sen så lär man få över en del pengar som man kan använda till ett bodykit eller trim då big_smile

Okej jag förstår, tack för hjälpen ändå, får kolla upp lite på alla bil hemsidor borde finns fler som säljer brembo bromsar än dom två som jag nämnt smile

Tack för allt du.

Mvh Pappi

193 Inlägg
25 januari 2007
Det är inga problem.
Såg att det fanns billigt på www.fastone.se
"Slitsade Bromsskivor, Brembo Silverline "
Finns en annons på blocket också om du söker på Leon.
Det står inte med golf på annonsen men det borde vara
samma eller har de nog till golf med.
Till Leon kostar de 1800-1900 paret står det.
Men sedan ska det monteras och så med.
Kanske du kan göra själv?
Men vet inte hur "bra" dessa är mot de på t.ex.
dahlbäck eller ace-competition som också de tog runt 24000.

Kolla www.fastone.se
har inte själv någon erfarenhet av dem så vet inte om
de är bra och seriösa med mera.

Mvh Kimme

1 582 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Jo jag kollade på hemsidan och det var verkligen mycket billigare än dahlbäck och ace.
Lite konstigt tycker jag då det skiljer mycket i pris mot dom hmm men det kanske är säkrare att handla på dahlbäck eller ace, men vad vet ja tongue

Ne inte jag häller faktiskt, har bara hört lite olika rykten, men rykten är rykten som alltid så smile

Åter tack big_smile

Mvh Pappi

5 Inlägg
29 januari 2007
Du ska ha LCR, ingen tvekan! Jag har haft Golf, Audi A3, Skoda Octavia RS och nu sist Leon Cupra R (+ en del annat som inte varit VAG). RSen kan väl närmast jämföras med Golf GTI (som jag också provkört i senaste TFSI-varianten). Jag kan säga att LCRen piskar skiten ur alla dessa!! Dessutom är det en fantastiskt snygg kärra! 225 hk-modellen som ersatte 210 hk-modellen 2004 finns det 22 stycken av i Sverige, mycket ovanlig med anda ord! Kvaliteten är det inget fel på!

1 582 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
d00m skrev:
Du ska ha LCR, ingen tvekan! Jag har haft Golf, Audi A3, Skoda Octavia RS och nu sist Leon Cupra R (+ en del annat som inte varit VAG). RSen kan väl närmast jämföras med Golf GTI (som jag också provkört i senaste TFSI-varianten). Jag kan säga att LCRen piskar skiten ur alla dessa!! Dessutom är det en fantastiskt snygg kärra! 225 hk-modellen som ersatte 210 hk-modellen 2004 finns det 22 stycken av i Sverige, mycket ovanlig med anda ord! Kvaliteten är det inget fel på!

Tjenare, okej du verkar ha testat en hel del VAG bilar big_smile
Jag tvekar inte en sekund att LCRen piskar dom bilarna du nämnde.
Jo den ser faktiskt bra ut tycker jag, men jag har fastnad för Gofl formerna dom är helt underbara big_smile bara 22st ja det är väldigt ovanligt faktiskt, då blir det inte lätt att provköra en sådan bil då dom är så pass ovanliga hmm Tack för all info du. Ne de är nog en hel del skillnad mellan min Toledo 1996 och en LCR 04, men de känns som Golfen har ett bättre andra handsvärde.

Sök