Någon som har koll på hur djupa högtalarelement man får plats med i framdörren på en 940. Jag är medveten om att man lär kapa bort lite plåt. Tanken var att jag skulle montera mina Dls nordica 6.5" på insidan av dörrsidan för att kunna använda original galler så det ser orört ut. Men elementet bygger nästan 7cm från monteringsringen så i efterhand nu ångrar jag att jag inte köpte det oanvända ur35i kitet jag såg på facebook marketplace.
Rev av toppen på bilen idag och då när jag tog loss grenrör och turbo så hittade jag varför mitt 13c har varit så jäkla segt på att bygga laddtryck. Axeln till wastegatebrickan har åkt ur avgashuset så brickan har legat för långt ner och inte tätat helt samt även fastnat mot en kant i avgashuset. Tog en hammare och slog till den så åkte den upp igen men frågan är om den kommer ramla ner igen när det blir lite värme i avgashuset.
Jeebz skrev: Rev av toppen på bilen idag och då när jag tog loss grenrör och turbo så hittade jag varför mitt 13c har varit så jäkla segt på att bygga laddtryck. Axeln till wastegatebrickan har åkt ur avgashuset så brickan har legat för långt ner och inte tätat helt samt även fastnat mot en kant i avgashuset. Tog en hammare och slog till den så åkte den upp igen men frågan är om den kommer ramla ner igen när det blir lite värme i avgashuset.
Byggde en extra baffel till högtalaren i dörrsidan av en biltema skärbräda för att styva upp lite extra. Sen har jag även monterat silent coat starter kit i dörren. Det verkar ha gett en hel del om man gör knacktest på plåten om man jämför en odämpad dörr med dörren nu som är dämpad.
Fick även massera plåten lite för att magneten skulle få plats
Spillbitar som blev över av dämpmattan monterade jag på dörrsidan.
Äntligen klar med förardörren iaf. Tyvärr har ju högtalarna några år på nacken så dom är inte så där ljusgula längre som dom var när dom var nya.
Original galler får iaf plats nu och jag fick tag på snygga modellen av galler från skroten också
Tanken är att slakta ett par galler och montera 2" högtalaren på gallret så kan man fortfarande återställa bilen till original om man vill det sen.
Problemet nu är att jag vet inte vart jag ska montera diskanten. Har ett par fula aluminiumkoppar till diskanterna men tycker det förstör för mycket av original looken att skruva fast dom på a-stolparna samt att jag är rädd om fluffpanelen från 960 som sitter där nu
Och som att Dls grejerna är begagnade så saknas ju som alltid monterings detaljer till diskanterna så har bara det på bilderna att använda.
Har toppen iväg lämnad på genomgång och portning och det visade sig att toppen som jag köpte som var "färdig och klar för montering" inte var i så bra skick ändå. En ventil var inte 100% rak. Något har tagit i men frågan är vad. Kolvarna kan inte ta i med denna kam och jag kan inte se något i mina cylindrar. Så jag misstänker att den var krokig redan när jag monterade toppen förra vintern. Ventilen gick att slipa till så den går att använda igen men det är inte optimalt. En retainer var dålig så knasterna håller på och äter sig igenom. Det var inte bra ventilfjädertryck heller. Långt ifrån det värdet han jag köpte toppen sa att det skulle vara iaf. Sen om det är slitage eller inte vet jag inte.
Lär byta retainers Fjädrar Ventilstyrningar på insug K-liner på avgas Fräsa alla säten Slipa ventilerna och ev byta avgas Sen blir det portning och plana
Fick lite bilder från killen som portar min topp. Dock var toppen pillad av någon tidigare så därför ser förbränningsrummen ut som dom gör och det gör att jag får väldigt lågt komp men dom hade inte portat toppen. Kommer plana toppen en del samt byta till nya F-kolvar för att få upp kompet i motorn igen. Dom som gjorde toppen innan hade även slängt i 46/40 ventiler vilket inte ger nånting på en oportad 530 topp. 531 är fortfarande en bättre topp pga vinklar på insug/avgas men en portad 530 ska vara trevligare på gatan.
Standard 530 insugsport
Samma mått på stickan från original port men efter portning.
Smalandsgrabb skrev: Nice ju. Vad har du för effekt mål?
350 på hjulen är jag nöjd med. Men 400 vore kul också. Tänker åka original insug och grenrör för att hålla original look på motorn. Tanken är att åka Garret 3076r turbo eller liknande för att få lite större avgashus och mindre mottryck i avgassystemet.
Jobbat varje helg i Februari så har inte blivit så mkt garagetid. Men är äntligen klar med mellanregister iaf. Tyvärr får inte diskanterna plats som jag hade tänkt från början. Dom slår i framrutan. Så måste lyckas riva bort a-stolparna och sätta dom där. Men har inte riktigt listat ut än hur man får bort inredning till a-stolparna utan att ha sönder något än.
Fick även tag på en turbo nu på begagnatmarknaden. Är en Garrett GTX3071R men följde med annat kompressorhus och impeller så kan bygga om den till en 3076R om jag vill. Men jag klarar mig nog som den är. Intern wastegate och t3-fläns så den passar på ett original grenrör om man planar av det.
Origian 13c till Höger
Toppen är tillbaka från portning också. Så nu lär jag bara renovera och bygga ny bottendel så det blir bra ihop med toppen. Lär även försöka hitta någon koppling som pallar lite effekt också. Har redan enkelmassesvänghjul.
birka76 skrev: En fjädrad sinter 6 pukad & 765 tryckplatta så har du en bra koppling ..
765 platta är för 240mm koppling. Enkelmassesvänghjulet är bara på 228 mm. Men det går att svarva upp till 240mm. Men något liknande blir det iaf. Får se om jag vill åka sinter eller ej.
birka76 skrev: En fjädrad sinter 6 pukad & 765 tryckplatta så har du en bra koppling ..
765 platta är för 240mm koppling. Enkelmassesvänghjulet är bara på 228 mm. Men det går att svarva upp till 240mm. Men något liknande blir det iaf. Får se om jag vill åka sinter eller ej.
Kör med fjädrad sinter För de typ som köra orginal lamell
Nu är diskanterna på plats och jag har även provspelat och kollat så allt lirar. Första intrycket är att det är ett stort lyft från original men man märker att man vill ha mera framsystem. Samt att basen gräver inte så djupt som jag vill. Ska skruva ihop inredningen helt nästa helg och se om det går att tweaka ljudet lite då
Har även kapat lite på slangarna till do88 intercoolern samt lite på luftburken. Så nu får original luftburk plats igen. Så jag slipper köra med öppet sportfilter.
Nu när jag äntligen nästan är klar med bilstereoinstallationen så kan jag börja med att fixa motorn.
Snygg installation av ljudet i skuffen Med den nya turbon när du nog få lite mer fart i kärran än med 13c turbon
Fick du ordning på hastighetsmätare signalen till sprutet via pin 34? Kör själv link g4+ och har provat koppla in pin 34 till ecun men får ingen signal
vad driver du framsystemet med? hade dls up5i i min 850 och drev det med ett dls ca23 till mellan och ca20 till diskanterna och det spelade lagom högt och det var så byxbenen fladdrade var aktivt delat så det borde spela högt nog.. om du inte är en sån där som ska stå och lyssna 500meter från bilen vill säga utan föredrar ljudet invändigt. men skulle inte köra ett 3vägs framsystem utan att köra det aktvit.. och med dsp aktivt för man lyfter upp ljudbilden någon fruktansvärt med rätt inställt dsp.
nilleboy91 skrev: Snygg installation av ljudet i skuffen Med den nya turbon när du nog få lite mer fart i kärran än med 13c turbon
Fick du ordning på hastighetsmätare signalen till sprutet via pin 34? Kör själv link g4+ och har provat koppla in pin 34 till ecun men får ingen signal
Jajemen hastighetssignalen funkar utmärkt. Kopplad på en digital input ingång.
Growe skrev: vad driver du framsystemet med? hade dls up5i i min 850 och drev det med ett dls ca23 till mellan och ca20 till diskanterna och det spelade lagom högt och det var så byxbenen fladdrade var aktivt delat så det borde spela högt nog.. om du inte är en sån där som ska stå och lyssna 500meter från bilen vill säga utan föredrar ljudet invändigt. men skulle inte köra ett 3vägs framsystem utan att köra det aktvit.. och med dsp aktivt för man lyfter upp ljudbilden någon fruktansvärt med rätt inställt dsp.
Kör framsystemet med medföljande 3-vägsfilter då jag har bara har ett slutsteg till framsystemet och det är ett Dls A3 (det som sitter till vänster i skuffen).