Jag har en bil, Mercedes C-class (w203) från 2002 som står i ett garage och den är parkerad så fantastiskt bra att man inte kan komma in i den genom förardörren, kommer inte ihåg exakt hur tight det är men kanske 20 cm mellan dörren och väggen.
Bilen är nu helt slut på ström så den går inte att låsa upp med knappen på nyckeln. För trångt för att komma in genom förardörren vilket verkar vara den enda dörren man kan låsa upp manuellt utifrån.
Bagaget ska gå att låsa upp manuellt men det har jag inte lyckats med. Garanterat många år sedan det gjordes senast. Lyckas inte vrida nyckeln helt.
Skulle jag lyckas komma in i bagaget har jag ingen aning om hur jag ska komma in i själva bilen ändå.
99% säker på att både parkeringsbromsen + en växel ligger i.
Någon som har tips på hur jag ska kunna komma in i min bil?
plus man ska aldrig låta en bil stå med parkeringsbroms i en längre tid,, har tendens att fastna,, = MKT jobb om man har otur, eller ha batteri inkopplat dem dras ju ur
Ibland går det att skicka i lite ström i batteriet via exvis startmotorn eller drag beroende på hur det är kopplat.
Jag är helt okunnig när det gäller el, så hur mer exakt hur ska man gå till väga för att testa?
granadadr skrev:
plus man ska aldrig låta en bil stå med parkeringsbroms i en längre tid,, har tendens att fastna,, = MKT jobb om man har otur, eller ha batteri inkopplat dem dras ju ur
Den har inte stått där länge, eller ja det är väl en definitionsfråga. Kanske 2 veckor. Dock så används den väldigt sällan och när den använts har det varit otroligt lite. Den ska säljas men måste ju få ut den och få upp bagaget haha. Det hade gått kanske 5 dagar från det att jag lämnade bilen där tills att jag märkte att den inte gick att låsa upp.
En garagedomkraft under "bakaxeln" och dra ut bilen,om den nu inte står inbackad mot en vägg..
Ja, alltså bilen är backad in, men det är lite utrymme mellan baken på bilen och väggen iallafall. Känns dock kanske inte så otroligt säkert då min domkraft har rätt små hjul och det asfalt i garaget.
En grej jag tänkt på är såna "skateboards" som bärgare använder och sätter under hjulen på bilar som de ska släpa. Har ingen aning om vad de heter och antar att det är dyrare än att bara ringa bärgare för att få hjälp.
En garagedomkraft under "bakaxeln" och dra ut bilen,om den nu inte står inbackad mot en vägg..
Ja, alltså bilen är backad in, men det är lite utrymme mellan baken på bilen och väggen iallafall. Känns dock kanske inte så otroligt säkert då min domkraft har rätt små hjul och det asfalt i garaget.
En grej jag tänkt på är såna "skateboards" som bärgare använder och sätter under hjulen på bilar som de ska släpa. Har ingen aning om vad de heter och antar att det är dyrare än att bara ringa bärgare för att få hjälp.
En garagedomkraft under "bakaxeln" och dra ut bilen,om den nu inte står inbackad mot en vägg..
Ja, alltså bilen är backad in, men det är lite utrymme mellan baken på bilen och väggen iallafall. Känns dock kanske inte så otroligt säkert då min domkraft har rätt små hjul och det asfalt i garaget.
En grej jag tänkt på är såna "skateboards" som bärgare använder och sätter under hjulen på bilar som de ska släpa. Har ingen aning om vad de heter och antar att det är dyrare än att bara ringa bärgare för att få hjälp.
(Men jag tror också du skulle kunna dra ut bilen med en garagedomkraft egentligen.)
Jag trot inte att det fungerar med något av dem alternativen med tanke på att det är asfalt i garaget. Det fastnar direkt. Jag skulle nog testa att sätta ström på startmotorn, alternativt laddning över natten.
Ja, alltså bilen är backad in, men det är lite utrymme mellan baken på bilen och väggen iallafall. Känns dock kanske inte så otroligt säkert då min domkraft har rätt små hjul och det asfalt i garaget.
En grej jag tänkt på är såna "skateboards" som bärgare använder och sätter under hjulen på bilar som de ska släpa. Har ingen aning om vad de heter och antar att det är dyrare än att bara ringa bärgare för att få hjälp.
(Men jag tror också du skulle kunna dra ut bilen med en garagedomkraft egentligen.)
Jag trot inte att det fungerar med något av dem alternativen med tanke på att det är asfalt i garaget. Det fastnar direkt. Jag skulle nog testa att sätta ström på startmotorn, alternativt laddning över natten.
Jag har provat med garagedomkraft på asfalt (i ett asfalterat garage) och med tillräcklig vilja gick det. Bilen var en Opel Vectra från början av 2000-talet. Så visst går det.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Ett annat förslag är att göra som bärgarna gör när bilägarna lämnat bilarna, men inte nycklarna, och både växel och parkeringsbroms ligger i - släpa ut bilen med stillastående bakhjul. Så kort bit att däcken knappast tar skada. Fyrhjulsdriven bil med lågväxel som drar ut bilen alt vinschar ut bilen. Bilen ska väl inte ut så långt? Du känner väl någon som har "riktig" bil?
Hur trångt är det på andra sidan bilen? Är det möjligt att få in en domkraft och flytta bilen i sidled bara tillräckligt mycket för att kunna använda förardörren?
Jag skulle nog testa att sätta ström på startmotorn, alternativt laddning över natten.
När du säger sätta ström på startmotorn exakt hur menar du då?
caromania skrev:
Ställ garagedomkraften på en masonitskiva. Eller köp två dollyvagnar, men domkraft ska lösa det där på fem minuter.
Är en masonitskiva verkligen tillräckligt hård för att inte hjulen på en domkraft ska sjunka in i den?
torsen skrev:
Ett annat förslag är att göra som bärgarna gör när bilägarna lämnat bilarna, men inte nycklarna, och både växel och parkeringsbroms ligger i - släpa ut bilen med stillastående bakhjul. Så kort bit att däcken knappast tar skada. Fyrhjulsdriven bil med lågväxel som drar ut bilen alt vinschar ut bilen. Bilen ska väl inte ut så långt? Du känner väl någon som har "riktig" bil?
Kanske kan vara ett alternativ. Möjligtvis att man smetar nåt halt på asfalten också. Har en bakhjulsdriven bil på 270 hk (bensin) men har tillgång till en Subaru Forester XT som kanske är lämpligare. Antar att de har lågväxel.
rcy skrev:
Hur trångt är det på andra sidan bilen? Är det möjligt att få in en domkraft och flytta bilen i sidled bara tillräckligt mycket för att kunna använda förardörren?
Det kanske kan vara ett alternativ. Det är ett dubbelgarage så bara grannen är borta så blir det tillräckligt med utrymme.
Jag skulle nog testa att sätta ström på startmotorn, alternativt laddning över natten.
När du säger sätta ström på startmotorn exakt hur menar du då?
caromania skrev:
Ställ garagedomkraften på en masonitskiva. Eller köp två dollyvagnar, men domkraft ska lösa det där på fem minuter.
Är en masonitskiva verkligen tillräckligt hård för att inte hjulen på en domkraft ska sjunka in i den?
torsen skrev:
Ett annat förslag är att göra som bärgarna gör när bilägarna lämnat bilarna, men inte nycklarna, och både växel och parkeringsbroms ligger i - släpa ut bilen med stillastående bakhjul. Så kort bit att däcken knappast tar skada. Fyrhjulsdriven bil med lågväxel som drar ut bilen alt vinschar ut bilen. Bilen ska väl inte ut så långt? Du känner väl någon som har "riktig" bil?
Kanske kan vara ett alternativ. Möjligtvis att man smetar nåt halt på asfalten också. Har en bakhjulsdriven bil på 270 hk (bensin) men har tillgång till en Subaru Forester XT som kanske är lämpligare. Antar att de har lågväxel.
rcy skrev:
Hur trångt är det på andra sidan bilen? Är det möjligt att få in en domkraft och flytta bilen i sidled bara tillräckligt mycket för att kunna använda förardörren?
Det kanske kan vara ett alternativ. Det är ett dubbelgarage så bara grannen är borta så blir det tillräckligt med utrymme.
Startmotorn brukar vara kopplad direkt på batteriet med en grov kabel. Om du sätter plus där och jord på chassit så får ju ditt batteri ström.
Har din bil drag kan du ladda genom eluttaget. Men förvissa dig först om att det är DIN/Boschkopplat i eluttaget. "30" är B+ = "+" på batteriet alt startmotorn. "31" är B- = "-" på batteriet alt chassiet/motorn. Har du inte 7-poligt eluttag är jag osäker på hur du ska koppla. Vet inte säkert om det blir samma sak med en adapter för flerpoligt uttag. Heller inte alla som har "ständig ström" = "30" i eluttaget, men de som har husvagn brukar ha det.
Ett annat förslag är att göra som bärgarna gör när bilägarna lämnat bilarna, men inte nycklarna, och både växel och parkeringsbroms ligger i - släpa ut bilen med stillastående bakhjul.
Nej... Man använder glidklackar. Man sliter inte omkring bilar kors och tvärs på torr asfalt...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/