Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Coolt med bigblock pickup! Ska bli spännande att följa
Blir det fullständig renovering med borrning etc?
Vi får se hur mycket maskin arbete som behöver göras när motorn är delad. Annars är planen byte av alla lager och kolvringar och sätta i en lite vassare kam
Då har motorn öppnats och delats. Toppar av, kolvar/stakar, vevaxeln, kamaxeln ur och kamlagerna utslagna. Demonteringen bjöd på en del överraskningar, både bra och dåliga Motorn är borrad 030 och ser väldigt bra ut i cylindrarna, kan inte gått långt efter det blev gjort Men något har gått snett, hittade bitar av en stötstång i oljetråget och i silen på oljepumpen Bakre kamlagret är väldigt repigt, även en del av vevlagerna och ramlagerna är dåliga så blir till att lämna iväg vevaxeln på slipning.
Oooooh...! Ser ut som om Du plockat isär den där motorn i rätt tid, medan det fortfarande finns något kvar att rädda... Delarna av stötstången, är det en del från motorns befintliga setup eller delar av tidigare äventyr?
Oooooh...! Ser ut som om Du plockat isär den där motorn i rätt tid, medan det fortfarande finns något kvar att rädda... Delarna av stötstången, är det en del från motorns befintliga setup eller delar av tidigare äventyr?
Eftersom motorn är borrad sår är min gissning att det som hänt är att motorn renoverats och sedan har de haft ”lite otur” när de skruvade ihop den borta i USA, kört ett tag, en stötstång lossnar, man stoppar i en ny plockar upp de bitar man hittar av den gamla och sen säljer man bilen till någon långt långt bort typ Sverige! Om jag minns rätt så kom den hit 2015
Eftersom motorn är borrad sår är min gissning att det som hänt är att motorn renoverats och sedan har de haft ”lite otur” när de skruvade ihop den borta i USA, kört ett tag, en stötstång lossnar, man stoppar i en ny plockar upp de bitar man hittar av den gamla och sen säljer man bilen till någon långt långt bort typ Sverige! Om jag minns rätt så kom den hit 2015
Inte omöjligt iofs... Tur i oturen ändå får jag säga! Så länge blocket är helt finns det ju hopp, en 396 är inte gratis...
I väntan på att lager och lite andra beställda delar till motorn ska komma så har jag plockat isär fram och bakvagnen.
Bromstrumman väster fram va vist sprucken!
Bultarna till bakaxelklammerna satt rejält så fick bli stora mutterknackaren för att få loss dem Märkte upp och sparade bärarms shimsen även om det nog får bli en ny framvagnsinställning när sänkfjädrar och drop spindlarna är på plats
Skrapade rent bärarmarna och framvagnsbalken från gammal underredsmassa. Upptäckte att den va ”fiber” förstärkt! Fiberförstäkta saker från 60talet är med största sannolikhet asbest!! Dock ingen fara då skiten är segare än tuggummi och dammar knappast.
Tillverkade en distans för att inte deformera bärarmarna när bussningarna skulle pressas ut
Blev kaffe sugen, så tog en paus och kollade lite på några youtube klipp angående bärarmsbussningarna, bara för att bli klok på att om man ska ha polyuretan bussningar så ska man inte pressa ut hela den gamla bussningen utan bara innandömet, då skälva hylsan ska vara kvar. Blev till att rota fram lådan med bussningar för att se vad för sort jag hade liggandes och jo det va polyuretanbussningar så blev till att bara pressa ur ”innandömet”
Ska försöka få iväg lite grejer till blästring i veckan