Hej!
Om du inte är äldre än att du går i skolan tycker jag du ska söka upp skolsyster och be om hjälp att få träffa en psykolog. Du kan också söka dig till BUP, barn- och ungdomspsykiatrin.
Skulle läget bli akut med depression eller liknande kan du också söka psykakuten, ringde dem när en närstående mådde mycket dåligt en period och vi blev erbjudna att komma omedelbart och jag fick mycket bra rådgivning per telefon.
Du kan också ringa till dem enbart för rådgivning så att du vet hur du ska gå vidare.
Har själv gått hos psykolog i ganska många år nu, och måste säga att det är bra. Sökte för första gången för sju år sedan, men har bollats runt mellan olika samtalsstöd och sjuksköterskor som klappat på mig och sagt saker som "jag förstår att det här är jobbigt för dig, lilla vän" men det är inte särskilt konstruktivt.
En duktig psykolog ställer motfrågor och får dig att själv upptäcka saker och komma på hur du kan nå förändring. Det är verkligen något jag kan rekommendera.
Vet inte om du har lätt för att läsa och ta till dig information? I så fall finns en hel del bra böcker, men i första hand tycker jag du ska försöka få personligt stöd.
Kramar / Ellen
(Ps: Blir glad när jag ser hur många rara, omtänksamma och kloka medmänniskor det finns på det här forumet!
)