3043
Sök

Rutiner vid olovlig körning?

Fartdåre
286 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Tjena, undrar bara vad polisen har för rutin när man tar fast någon för olovlig körning? Jag menar, när man blir tagen för fortkörning osv så skriver de på plats en böteslapp och man får skriva under och shit... Men hur funkar det om man därefter blir tagen för olovlig körning? Måste man skriva under saker och ting och får man nåt "kvitto" på att man blivit tagen den och den dagen osv...

326 Inlägg
23 januari 2007
hmm det va en bra fråga! men det borde väll inte kunna ske på plats tycker jag! det är ju lixom en ganska stor förteelse eller va det heter! min polare fick in på ett polisförhör när han vart tagen för fortkörning med epan, och att dom hitta en softgun i dörfickan men dom fråga även ut han om körningen!

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

Fartdåre
286 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Vilket egentligen betyder att man skall asså skriva på en lapp på plats och ev. få böter eller nåt sånt? Ja menar det räcker väl inte bara med att polisen tar ID och skriver upp lite grejer och sen har han ingen underskrift av mig liksom?

326 Inlägg
23 januari 2007
hmm ne man tycker ju inte det! ha blivit tagen för fortkörning 2 ggr me epan men klara mej från den biten! så ja vet inte ricktigt hur det går till!

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

237 Inlägg
23 januari 2007
blir man tagen för olovlig körning tror jag inte man får köra vidare iaf, man får nog åka med i deras bil sen löser de allt på stationen.

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]

Fartdåre
286 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Okej men ingen som har någon erfarenhet av sådant eller verkligen vet till 100% hur det skall gå?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
23 januari 2007
Du får inte köra vidare om du åker fast för det.
Tur med farbror blå till stationen blir det, och sedan lite förhör och annat mysigt polis-göra smile

En liten notis i registret och så får du gå sen.
Vet inte hur det blev med böter och så, frågade inte direkt om det heller dock. Vart mer chockad tongue

Så gick det iaf till när en kompis lånade hans fars bil fast han inte hade körkort. Antar att det är olovlig körning om något..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Meister
6 763 Inlägg
23 januari 2007
Jag har faktist vart med en gång.. Vi åkte med en polares nyinköpta bubbla som han skulle renovera. Vi skulle flytta bilen från tomten till garaget. och det är 100 meter. I korsningen så möter vi snuten och de va bara att stanna. Eftersom att han som körde bodde precis där så hämtade de hans farsa så jag vet ju inte hur de går till om det inte är möjligt.. Men till mig och min andra kompis ringde de bara hem. Killen fick 1000 spänn i böter och indraget lämp, men han hade åkt dit för lite trimmning och andra liknande saker också.

Supra MKIV TT
69 Inlägg
24 januari 2007
när jag åkte på olivligkörning med a-traktorn så körde dom hem mig.. pratade med mina föräldrar.. sen fick jag hem papper att jag erkände att jag begått brottet.. sen fick jag hem böters lappen.. sen fick jag hem raporten.. typ stog allt vad som hände.. tidpunkt osv.. sen efter 3-4 månader blev jag av med lämpet..  i 6 månader..
det var vell vad som hände..

Fartdåre
286 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
j_svensson skrev:
när jag åkte på olivligkörning med a-traktorn så körde dom hem mig.. pratade med mina föräldrar.. sen fick jag hem papper att jag erkände att jag begått brottet.. sen fick jag hem böters lappen.. sen fick jag hem raporten.. typ stog allt vad som hände.. tidpunkt osv.. sen efter 3-4 månader blev jag av med lämpet..  i 6 månader..

Ofan, men du skrev på lappen och fick väl nån kopia eller något sådant? För grejen den är att han bad mig aldrig skriva på nåt... Vilket är därför jag frågar liksom :S

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 januari 2007
ung och dum som man varit så torskade jag på en olovlig körning som yngre
var då 18bast
det enda som skrevs var en anmälan inget annat
blev sen kallad till rättegång osv
inga direkta påföljder vad jag kan minnas
lite värre blir det andra eller tredje gången
men då blir det grov olovlig istället
fick så klart inte köra hem.nu var det iof utanför lägenheten där jag bodde endå smile

Kör fort så hinner inget hända...

Supra MKIV TT
69 Inlägg
25 januari 2007
SaNelito skrev:
j_svensson skrev:

Ofan, men du skrev på lappen och fick väl nån kopia eller något sådant? För grejen den är att han bad mig aldrig skriva på nåt... Vilket är därför jag frågar liksom :S

i polis bilen frågade dom mej om jag erkände... sen några veckor efter fick jag hem en lapp jag fick skriva i själv att jag erkände..  kommer inte ihåg exakt va det står i papprena.. kan kolla inatt om jag hittar dom

.......
2 655 Inlägg
25 januari 2007
camaro67 skrev:
Jag har faktist vart med en gång.. Vi åkte med en polares nyinköpta bubbla som han skulle renovera. Vi skulle flytta bilen från tomten till garaget. och det är 100 meter. I korsningen så möter vi snuten och de va bara att stanna. Eftersom att han som körde bodde precis där så hämtade de hans farsa så jag vet ju inte hur de går till om det inte är möjligt.. Men till mig och min andra kompis ringde de bara hem. Killen fick 1000 spänn i böter och indraget lämp, men han hade åkt dit för lite trimmning och andra liknande saker också.

hur kan han åkt på böter och grejer för att han trimmat bilen? :S

177 Inlägg
25 januari 2007
polarns brossa åkte ditt för olovlig körning.. men han erkände på plats så vi fick vänta på att nån skulle komma o köra undan bilen..  han fick hem papper på det hela så fick han böter och indraget lämp i nåt år.

1 277 Inlägg
25 januari 2007
makeupdude skrev:
blir man tagen för olovlig körning tror jag inte man får köra vidare iaf, man får nog åka med i deras bil sen löser de allt på stationen.

Så här gick det till för mig!

Tror de gör lite olika. Det är ju ett mindre "brott"...

bojboj
25 januari 2007
Åker du fast och bilen är stulen och du saknar körkort blir det olovlig körning och tillgrepp av fortsakffningsmedel, dvs stöld. Då blir det stationen för ens del.

Är bilen inte stulen och du åker fast så får du inte följa med till stationen. (beror på hur tyken du är förresten) Bilen ska stanna på plats. Böter är ett faktum, beloppet beror på hur mycket man tjänar. Har du ingen inkomst brukar det landa runt en tusenlapp. Har du inkomst så lär du nog ha kvar en tusenlapp efter löning. Då blir det dyrt.

Är det tredje gången dom tar dig för olovlig körning då blir det ännu mer böter plus att dom tar bilen ifrån dig.

Bara olovlig körning:
Du får hemskickat ett staffföreläggande där det står hur mycket du kommer få i böter och om du godtar detta. Eller så kan du alltid överklaga men det e de inte värt. Dom vinner ändå och det hela tar bara längre tid.

Fler brott än bara olovlig körning:
Räkna med en rättegång.

Får inte glömma att lemplighetsintyget lär dröja ett bra tag.
Fick mitt när jag va 19 bast.

Så ligger det till.

Och ge fan i att köra olovlig för det e inte värt det
Senast redigerat av bojboj (25 januari 2007)

Fartdåre
286 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Helvete asså...

Meister
6 763 Inlägg
25 januari 2007
beemern skrev:
camaro67 skrev:

hur kan han åkt på böter och grejer för att han trimmat bilen? :S

Trimmnigen gällde moped och de har han torskat på.

236 Inlägg
25 januari 2007
SaNelito skrev:
Helvete asså...

får man fråga vad du gjort ?

Saab ng900 Steg 3+

Fartdåre
286 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
AntonRacing skrev:
SaNelito skrev: