3735
Sök

Anslutningar från kylare hyundai i40

17 Inlägg
14 mars 2020
Trådstartare
#1
Hej

Jag har bytt kylare på min hyundai i40 och glömde bort att ta bild av hur anslutningarna från högra delen av kylaren ska kopplas in i motorn. ska den undre slangen från kylaren in i den vänstra eller högra anslutningen?

ja jag vet att jag antagligen borde ha lämnat in bilen istället men jag är snål och tänkte spara en slant. smile


Mvh Mikael


https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235081/235081-713bf6846369c55989d38a4997fd81bd.jpg

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 mars 2020
#2
Den undre anslutningen till kupén: Där ska slang från motorn gå in.

Alltså: undre är inlopp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
14 mars 2020
Trådstartare
#3
Tack för svar.

men jag förstår inte riktigt hur du menar, slangarna sitter fast i var sin guldfärgad koppling.




https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235081/235081-123b0735ab0a6cfd17c331464da862ca.jpg

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 mars 2020
#4
Kan det vara så att du inte vet vilken slang som är in eller ut från motorn?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
14 mars 2020
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Kan det vara så att du inte vet vilken slang som är in eller ut från motorn?

Ja precis, jag misstänker att den övre slangen som ska in i högra anslutningen men vill inte starta upp motorn innan jag är helt säker.

568 Inlägg
14 mars 2020
#6
micke1981 skrev:
Hej

Jag har bytt kylare på min hyundai i40 och glömde bort att ta bild av hur anslutningarna från högra delen av kylaren ska kopplas in i motorn. ska den undre slangen från kylaren in i den vänstra eller högra anslutningen?

ja jag vet att jag antagligen borde ha lämnat in bilen istället men jag är snål och tänkte spara en slant. smile


Mvh Mikael


https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235081/235081-713bf6846369c55989d38a4997fd81bd.jpg

Hej, det verkar inte spela någon roll hur man kopplar de där. Vattnet går ju ändå bara igenom och påverkar inget annat. Och ja, jag har testat på en av min bilar. Blev ingen skillnad alls. Mvh T.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 mars 2020
#7
Jag har funderat själv om det har någon betydelse om man kör in varmvattnet från motorn nedtill och trycker det uppåt..
Men det är kanske bättre att låta varmvattnet från motorn kopplas däruppe så det får självfall.., såklart med hjälp från vattenpumpen..smile
Kanske någonting att dra i långbänk här, precis som skillnaden på skruv och bult..smile
Nu väntar jag bara att få på skallen..
Senast redigerat av axxet (14 mars 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 mars 2020
#8
Anledningen till att kylarvätskan ska gå in underifrån är att de små luftbubblor som kan bildas följer med ut i den övre anslutningen.  Luft strävar alltid uppåt.

Gör man tvärtom kan det bli riktigt usel värme i bilen med tiden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
15 mars 2020
Trådstartare
#9
tack så mycket för alla svar.

Har monterat ihop allting nu och ska fylla i kylarvätska nu på förmiddagen.
Det räcker väl om man fyller kylaren och expansionskärlet och sedan låter motorn gå varm så vätskan sjunker ner och sen fylla på tills det ligger på en bra nivå i expansionskärlet?


Mvh Mikael

Forummoderator
18 013 Inlägg
15 mars 2020
#10
Jadå, fyll så mycket du kan och kör en sväng och fortsätt hålla koll på nivån i någon dag. Du kan behöva småfylla lite ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
15 mars 2020
Trådstartare
#11
det enda problemet jag hade var att jag inte hade dragit åt den övre anslutningen på kylaren så den läckte lite men efter åtdragning så funkade det bra, har fyllt i ungefär 5 liter än så länge. ska fortsätta imorgon.

stort tack för hjälpen.


Sök