När tentorna var avklarade tyckte jag det var dags att få lite puts på bilen! Jag var inte någon innehavare av en polermaskin så en sådan inhandlades på Jula. Köpte deras enkeltrissiga oscillerande maskin. Kromlisterna på stötfångarna var heller inte tipptopp, en ny listsats beställdes från Saabklubben.
Bild från i höstas.
Huven polerad! Fanns en del tvättrepor där så jag körde lite försiktigt med rubbing (Turtle T10 och gul trissa) och avslutade med polish (Turtle T40 och svart trissa). Det är första gången jag polerar en bil så jag tog det jäkligt nätt med maskinen. Fick inte bort alla tvättrepor men för att vara första gången var jag klart nöjd ändå
Så fick även resten av bilen sin puts med T40-medlet! Mycket tacksamt att polera solida lacker Listerna byttes i samma veva, tyvärr ingen bild på det. Nu börjar vi närma oss nutid, fler uppdateringar kommer
Började bli less på de fula plåtfälgarna med tillhörande rostfria hjulsidor. Ganska mycket pensionärsvarning med den looken. Och så kan vi inte ha det
La ut en köpes-annons på facebook och fick napp direkt. 16 tums Aero-fälgar fyndades nu i veckan. Blir lite av ett sidoprojekt att renovera dessa ganska nedgångna fälgar.
Efter en tvätt blev de mycket mer presentabla
Inga större skador på fälgarna, mest lagringsrepor och klarlacken som spruckit på fälgkanten varvid aluminiumet oxiderat.
Kul i detta sammanhang var att säljaren av hjulen var en f.d anställd på Saabfabriken i Malmö och arbetade med att montera ihop og900 på 90-talet. Efter en koll av chassinumret så visade det sig dock att min bil är byggd i Nystad, Finland
Provmontering av hjulen!
Behöver sänkas en kilometer
Däcken är 205/50, lite för feta däck i mina ögon. Kommer nog montera 195/50
Snyggt, bara att lämna in fälgarna och svarva av ytterkanten. De gjorde jag på mina fälgar som bara går på sommaren. Såg även en som hissade upp bilens drivhjul och lät bilen gå på tomgång med 1:an i och slipade kanten med olika slippapper :-)
en av mina före, hade även 1 som var hellackad
Efter
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Åh jösses vilka nostalgivibbar, jag har haft 2st sådana här klenoder jag också, en kopia på din, och en ljusblå. Som du skrev i början av tråden med pyset från värmefläkten fick mig att luta mig tillbaka i datastolen och minnas...
Tusan, jag måste nästan hitta en vettig og900 igen! Att jag är så frälst i dom är nog att min storebror hade en grön T8 när jag var liten, jag tyckte den var så fin
Frågan är ju egentligen vad som har gjort att jag valt Volvo-sidan från första början märker jag nu
Snyggt, bara att lämna in fälgarna och svarva av ytterkanten. De gjorde jag på mina fälgar som bara går på sommaren. Såg även en som hissade upp bilens drivhjul och lät bilen gå på tomgång med 1:an i och slipade kanten med olika slippapper :-)
Kul med ännu ett og900 projekt! Du verkar ha pysslat med din lite längre än mig som köpte min i julas. Följer såklart!
Roligt att du följer! Ska bli intressant att följa ditt projekt också
Berglund_89 skrev:
Åh jösses vilka nostalgivibbar, jag har haft 2st sådana här klenoder jag också, en kopia på din, och en ljusblå. Som du skrev i början av tråden med pyset från värmefläkten fick mig att luta mig tillbaka i datastolen och minnas...
Tusan, jag måste nästan hitta en vettig og900 igen! Att jag är så frälst i dom är nog att min storebror hade en grön T8 när jag var liten, jag tyckte den var så fin
Frågan är ju egentligen vad som har gjort att jag valt Volvo-sidan från första början märker jag nu
Visst är det charmiga bilar. Sätter stort avtryck i en Såg din vita, kul att det var en gammal polisbil. Jag har fått höra att min ser ut som en gammal civilare
Själv har jag gått andra vägen, har haft Volvo omkring mig under min uppväxt, från 140-serien och framåt. På senare år har jag dock valt Saabsidan
Det var dags för klarlacken att få sig en omgång. För detta var jag beväpnad med Feltemas färgborttagning och någon gammal dito från Beckers som fanns i förrådet. IKEA:s barnpenslar är ett hett tips, de är billiga och skitbra, använder dem till allt möjligt Till min förvåning var det Feltemas medel som bet bäst. Efter 20 min krullade sig färgen på sina ställen. Inget dundermedel på något sätt men det mjukade upp hyfsat. Efter att ha testat spackelspade, färgskrapa, värmepistol, scotchbrite och stålborste provade jag högtrycken, överlägset bäst på att skala bort färgen. Envist sittande färg fick sig flera omgångar med medlet och högtrycken Återstår nu bara att slipa och polera kanten. Passade även på att rensa lite bland all el som eftermonterats på bilen, två extraljusrelän, yttertempmätare och delar av immobilizern som för närvarande är urkopplad.
Lite hjulhusbilder Att 900 är en konstruktion sprungen ur Saab 99 märks b.la på de trånga hjulhusen. Det blir tajt med Aerohjulen och sänkning! Nuvarande dimension på däcken 205/50 lär ta i skärmkanten om man sänker och kör med last. Men 195/50 funkar fint enligt många 900 åkare
Mer uppdateringar kommer! Påsken och lite ledighet hägrar
Nästa punkt att åtgärda var fjädrarna. Såg inte klokt ut med de säckiga bakfjädrarna och framfjädrarna som villigt utövade nån form av militärpress trots sina 30 år på nacken.
Hissade bilen och pallade upp framvagnen. Att komma åt och montera fjäderspännarna var inte det lättaste. Testade att montera på detta vis.
Bottnade fjäderspännarna och fjädern var inte lös för fem öre...
Så testade jag att göra så här. Komprimerade ena spännaren lite grann och bände lite på sista varvet av fjädern så fick jag dit den andra spännaren.
Det var otroligt vad man fick spänna innan man kunde lirka ur fanskapet. Kändes som att hantera en bomb som kunde brisera närsomhelst. Skaplig skillnad mellan framfjädrarna, hela 130 millimeters skillnad.
Få dit de nya fjädrarna var betydligt lättare, ligger knappt i spänn i hissat läge. Smetade på lite rostskydd på skålen.
Bakfjädrarna var en betydligt enklare match. Lossa främre bärarmsfästet och handbromsvajern och sänk ner med domkraft så går det att lirka ur utan att använda spännare.
Så mycket bättre utseende med nya fjädrarna! Kanske ska ner liiite mer framtill men ska ge fjädrarna en chans att sätta sig först. På vägen är bilen en betydligt trevligare och styvare upplevelse. Är toknöjd!