Så var det dags för bakaxeln! Den var i bra skick när den togs ner, sitter bland annat en liten luftning i ovankant av klumpen som är noga att hålla öppen, den är till för att det inte ska bli för högt tryck i axeln. Är den tilltäppt och det blir för högt tryck kan oljan pressas genom hjullagren istället, och det undviker man gärna. Men den var öppen och fin, över förväntan faktiskt. Lite stålborstande och all ytrost vid luftningshålet försvann.
Började med att ta bort trummorna och lossa drivaxlarna. De sitter bara fast med 4 skruvar i varje trumma, men lagren kan sitta fastrostade så det är inte alltid så lätt att få ut dem. Tog vänster först, den lossnade med lite nätta knackningar med en gummiklubba.
Det lagret har tyvärr läckt olja ut i trumman. Lagren på dessa smörjs av bakaxeloljan, det är därför viktigt att montera dessa åt rätt håll (fjädern inåt). Dessa lager har redan blivit bytta en gång, originalen ser annorlunda ut, men det läcker tyvärr ändå.
Det finns ett hål på baksidan av trumman där oljan ska rinna ut vid ett läckage (ett hål som man även ska ta upp i den nya packningen vid byte), men det är likväl kladdigt i trumman, så dessa backar är skrot.
Blir att beställa nya.
Sen kom vi till andra sidan. Hah, ja... Denna satt.
Höll på läänge med diverse verktyg. Bröt och bände i det jag kunde, slägga, kofot mm. Tog fram glidhammaren... och bände två fästen till den.
Till slut, efter mycket slit, lossnade den!
Även detta lager är bytt, men var duktigt fastrostat.
Fick tipset att slå ut axeln av en kompis, men det visade sig vara lite svårt genom denna diffen.
Så skulle lagren bytas. Spräckte den yttre lagerbanan med slägga...
Och tog ut innandömet. Sitter en jordning (?) original. Den var dålig så den fick inte bo kvar längre.
Sedan skar jag försiktigt ett spår tvärs över den inre lagerbanan med en dremel så djupt jag vågade. Vill inte skada drivaxeln. Spräckte den sedan med huggmejseln, sen gick den att knacka väck.
Upprepade sedan processen med den andra drivaxeln. Gick bra, om man bortser från något smärre missöde - där lyckades en flisa av den yttre lagerbanan brytas loss när jag släggade den och borra sig en bra bit rakt in i mitt finger.
I övrigt gick det smidigt.
Knackade sedan på de nya lagren. Använde den gamla inre lagerbanan så jag inte knackade rakt på de nya, och ett långt rör att knacka på. Var bara att se så det gick på jämnt och knacka efter behov.
Färdigt! Fjädern ska vara inåt, mot oljan.
Med drivaxlarna klara gav jag mig på medbringaren och packboxen bakom den. Den medbringaren brukar sitta fast REJÄLT, hjälpte en kompis att lossa den en gång, fastskruvad i en hemmabyggd ställning, och det var många gångers upprepning av "glödga med gassvets, slägga med full kraft på tvåmeters förlängare". Testade på chans att köra med mutterknacken först innan jag spände fast grejerna. Döm om min förvåning när den lossnade på en gång?!
Ringde upp kompisen, han blev tyst i en sekund och sade sedan bara till mig att köpa en trisslott.
Här är packboxen som byttes ut - den gamla läckte inte, men lika bra att byta när allt ändå är nere.
Så delades klump och axel, diffen är ett himla tungt åbäke. Motorlyften var oumbärlig här.
Här såg allt klockrent ut, inget att anmärka på.
Sedan gick det några timmar åt att rengöra ytorna från gammal fasttorkad packning etc. Till slut var det klart, en ny packning åkte på och det monterades samman igen.
Bakaxeln fick sig även några lager färg, tyvärr inga bilder på detta då klockan närmade sig 01:00 och jag ville måla klart och sedan gå och sova. Vid det här laget hade jag jobbat ca 18h om dagen i 4 dagar, så började bli rätt så mör.
Ooooch klockan 07:00 morgonen efter lastades allt in i bilen, så bar det iväg.
Körde bort till bilen och lastade ur. När man var liten var det LEGO som gällde, är väl inte mycket som har förändrats förutom storleken på byggsatserna.
Rengjorde underredet när jag ändå höll på. Där var ju lite grus och skit, om man säger så...
Någon som vill ha jänkejord? Direktimporterat från Kalifornien.
Hittade en spännande sak i det "lagade" hjulhuset också. Skymtade något i bakkant...
...Ja, det där är slutsteget. Rakt innanför hålet i bakkant av hjulhuset. Såhär har jag kört runt hela förra säsongen...
Tror jag ska flytta det där omgående, och att jag har ett hål att laga strax därefter.
Jänkarna och deras lagningar alltså...
Fick även tipset att kolla det längsgående bromsröret då det ofta blir rötet där det går längsmed ramen, men det var väldigt fint så det låter jag vara.
Monterade ihop bakaxeln, fyllde på ny olja (note to self; köp en pump...) och skulle ha upp axeln. Att ta ner den själv gick helt OK, men upp... Nej. Usch. Med hjälp av två domkrafter och pallbockar gick det till slut efter flera timmars försök. Måste försöka lura med mig en kompis på dessa skruvardagar i fortsättningen...
Kommer få bättra på lacken på ett flertal ställen av bakaxeln, men till slut satt den iallafall där! Vid det här laget var klockan 9 på kvällen och jag var helt slut, så jag drog mig hemåt för att äntligen få sova en hel natt i sträck.