3423
Sök

20 mil med fel motorolja - skador?

Inte Feltema
156 Inlägg
22 april 2020
Trådstartare
Tjena!

Tjejen har en Hyundai i30 1.6 crdi (diesel). Jag bytte olja häromdagen och var inte uppmärksam på klassningen som ska vara C3.

Oljan köptes på Biltema och de har alltså gett henne rekommendationer om fel typ av olja vid inköpet då hon fått en "vanlig" helsyntet. Det står förvisso på flaskan att den fungerar till turbodiesel, men klassningen är fel. Nu har vi hunnit köra ca 20 mil och jag tyckte den knackade lite hårdare än vanligt nu och det va då jag blev misstänksam. Finns det risk för bestående skador? Oljan kommer naturligtvis bytas omgående nu..

Tacksam för svar!

Mvh // DiskBengt aka GRDL

4 137 Inlägg
22 april 2020
C3 är klassningen för DPF, så det är nog bara att gasa vidare smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 439 Inlägg
22 april 2020
Motorn har INTE tagit skada av 20 mil med "fel" olja.

Inte Feltema
156 Inlägg
22 april 2020
Trådstartare
Tack för svaren! smile

Inte för att jag trodde det borde tagit skada, men oljudet som uppkommit nu då, vad kan det vara? Sammanträffande (dvs annat fel) eller kan det på något sätt vara relaterat till oljebytet? Eller till långvarigt bruk (ca 4000 mil) av Biltemas (överlag medelmåttiga?) olja?

Oljan vi skulle haft (som hon haft i bilen senaste två bytena):
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj … 2000035835

Oljan som köptes nu:
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj … 2000035834
Senast redigerat av DiskBengt (22 april 2020)

4 137 Inlägg
22 april 2020
Bara att gasa på smile

1 705 Inlägg
22 april 2020
På det här forumet så kommer du bara få massor av svar som intygar att det spelar ingen roll vad du kör på för olja, det finns ändå bara en sorts olja och det är bara dunkarna som skiljer.
Har din bil tagit skada av fel olja så är det upp till dig att bevisa det vilket du aldrig kommer att kunna göra, och alltså har din bil inte tagit skada.
Alldeles strax kommer en massa inlägg där folk intygar att deras farsas katts förra uppfödare minsann körde sin gamla 740 på rapsolja från Lidl i 50.000 mil och den gick hur bra som helst!

Inte för att låta cynisk eller negativ, men det här är verkligen fel ställe att ens våga fråga om det kan bero på fel olja. smile

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
22 april 2020
Jag provade en gooogleöversättning på ovanstående inlägg, för jag förstod ingenting..sad
Av resultatet alltså..
Senast redigerat av axxet (22 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Inte Feltema
156 Inlägg
22 april 2020
Trådstartare
rcy skrev:
På det här forumet så kommer du bara få massor av svar som intygar att det spelar ingen roll vad du kör på för olja, det finns ändå bara en sorts olja och det är bara dunkarna som skiljer.
Har din bil tagit skada av fel olja så är det upp till dig att bevisa det vilket du aldrig kommer att kunna göra, och alltså har din bil inte tagit skada.
Alldeles strax kommer en massa inlägg där folk intygar att deras farsas katts förra uppfödare minsann körde sin gamla 740 på rapsolja från Lidl i 50.000 mil och den gick hur bra som helst!

Inte för att låta cynisk eller negativ, men det här är verkligen fel ställe att ens våga fråga om det kan bero på fel olja. smile

Jag förstår.. Vet inte vad som fått dig att komma fram till denna slutsats, men har du något att säga om min fråga?

1 705 Inlägg
22 april 2020
DiskBengt skrev:
rcy skrev:

Jag förstår.. Vet inte vad som fått dig att komma fram till denna slutsats, men har du något att säga om min fråga?

Min personliga gissning är att din bil har med största sannolikhet inte tagit någon permanent skada.
Dock är det givetvis inte bra att använda fel olja. Du säger själv att den knackar mer än förut så uppenbarligen gillar den inte den nya oljan, så jag skulle byta till rätt olja snarast.

Mitt föregående inlägg kanske var lite väl cyniskt, ber om ursäkt för detta, men det finns hundratals oljetrådar på detta forum där självutnämnda experter så ofta dom får chansen minsann garanterar att det inte är någon skillnad alls på oljor och man kan hälla i vafan man vill. Det är fullkomligt omöjligt att diskutera olja då varenda tråd totalt saknar logik och vettiga argument och alla tror sig veta bättre än till och med dom som designat, testat och byggt motorerna i våra bilar. smile

1 701 Inlägg
23 april 2020
Hmm... kör en motorskölj o häll i rätt olja efteråt- o rätt olja e´aldrig en Feltema olja. Förhoppningsvis så borde motorn klarat denna coronakris o borde bli som ny.

Lycka till/husse

4 137 Inlägg
25 april 2020
5W40 rekommenderas generellt.
5W50 om man drar tungt sommartid - och motorn saknar oljekylare.
0W40 vid mycket sträng kyla

5W50 med C3 klassning kan vara svår att få tag på

Sök