Oljepumpen är väl ändå en stendum grej som bara går och går, jag kan inte föreställa mig att den tar slut!
Om du har en vattenslang som det far fram lagom mycket vatten i och så plötsligt nyper du igen änden på slangen så vattnet får lite trögt att komma ut.... då märker du hur hela slangen blir lite stel av att trycket i slangen blev högt. Om du sedan bara släpper taget kring mynningen så blir slangen mjuk eftersom det inte längre är något tryck att tala om.
Alltså, trycket handlar inte bara om hur mycket som pumpas in i slangen, utan det måste vara trögt någonstans längre fram för att det ska uppstå tryck!!!
Nu till motorn:
Vet inte var givare för trycket sitter, men om den sitter efter silen (från pumpen sett) så rimmar det bra med tidigare talare som vill peka på silen.
Om problemet är "motsvarande att man slutar nypa mynningen på vattenslangen" så är motorn kanske helt enkelt slut. Men jag vill gärna tro på att oljebytet lösgjorde mer sludge som nu sitter i silen. Det har ju gjort sig gällande kort efter oljebytet och det var troligen inte av en slump?
I så fall är det bråttom att åtgärda.
Att viskositeten även den spelar roll är ju klart, men en frisk motor ska väl knappast tända lampan bara av fel viskositet?
Senast redigerat av FrankZappa (5 maj 2020)