Började knåpa lite på plåtarna som ska täcka de stora hålen till höger och vänster om fuelcellen.
Då jag i slutändan vill ha ett plant golv i skuffen, så blev det lite vinklar och grejer för att kunna få till ett stöd för det tänkta golvet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-33358055a396963ba41b7caf441c5444.jpg]()
Kändes även lite klurigt att få till genomföringen för soppan på ett bra sätt samtidigt som slangen till kylaren skulle få plats, men det blev bra till slut tycker jag.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-20b742002778af4a17256905689e42f8.jpg]()
Här är undersidan av plåten (såklart) där soppa och vattenslangen ligger. På skottgenomföringarna till soppan så har jag köpt 1.5mm tjocka karosseribrickor för att sprida ut trycket mer då själva kopplingen i sig själv hade liten anliggningsyta, tänkte så att vibrationer inte övertalade kopplingen att komma igenom plåten/golvet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fcf41f3555a909699da7fd8a93ad19a6.jpg]()
Sen började jag tänka på den lilla boxen jag just skapat till vänster. Den är ju trots allt öppen underifrån, så när man kör så finns det möjlighet att skit virvlar omkring, även fukt för den delen, lägger sig ovanpå rambenet som man inte kan komma åt och få bort som kan orsaka bekymmer i framtiden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a60d3a403f730494d7ac762e192e9a0e.jpg]()
Så jag tog kapen och kapade bort den helt enkelt.
(En gång i tiden hade jag 4st 6x9'or i hatthyllan, dessa hål är kvar om man kikar, ska se över detta och lägga ny plåt där är tanken så det blir "helt", alternativt köpa mig en tunn aluminiumplåt som täcker allt)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a5262bcb7c53a725a07b7c1f359adafe.jpg]()
Sen skapade jag en likvärdig plåt och monterade på andra sidan. Bägge hålen fick en sån där kantlist för kylarslangens skull, men även för att täta något bättre.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-11e96ad7abad95fe3ee16f4a72e0fe34.jpg]()
Lite av en helhetsbild på installationen. Här kan man även se 3 av slangarna jag tycker är lite för långa, så jag är inne på att inhandla 3st nya "oliver" så jag kan korta dessa tre (returen bak till vänster i fuelcellen, matningen från fuelcellen och returen från skottgenomföringen, syns bättre på nästa bild)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-495d53ab0341dd81549c20c3a80efbf1.jpg]()
Jag har även fått tag i mitt efterlängtade paket (till slut), detta paket innehåller bland annat en vinkel till denna skottgenomföring som saknar koppling. Så vid tillfälle ska jag fixa till den sista slangen så bör soppasystemet i skuffen vara klart (Bortsett från bränslepåfyllningen utanför karossen ner i fuelcellen såklart).
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-afd0881527b1321c31dc534457e41ba6.jpg]()
På Elmia så pratade jag en del med en SFRO man som befann sig på mässgolvet.
På honom lät det som att mina idéer (som nu mestadels är genomförda) var bra, men han tyckte att jag skulle se över infästningen till kardanaxeln (Volvo har original en plåt med 4st skruvar) och att jag borde kapsla in bränsleanordningen bättre i skuffen med det avseendet att det får ej finnas chans att bensin (e85) ångor kan komma in i kupén. Så ett hölje bör byggas runt allt tyckte han.
Dock vet jag att Vovvo här på garaget med sin 740 v8 quattro lyckades med fuelcell i skuffen utan att kapsla in det allt för mycket. Så får se vad man kan få för utlåtande när det väl är dags. Han har, så som jag tänkt mig, klätt in (byggt om) ryggstödet och hatthyllan vilket jag trodde var tillräckligt medan SFRO menade på att det är öppet till höger/vänster där kablarna går igenom.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-408853aff8688f0f09e82d03187cbf40.jpg]()
Sen var han lite osäker på om min bil skulle klara vikt/effekt förhållandet då han höftade till på 1600kg bil och 20kW/100kg bil (Ca 435hk). 1650kg bil skulle ge mig 450hk vilket också kan vara gränsfall. Vid tidigare diskussioner har det vart tal om som absolut minst 0.4bar överladd på E85 konverteringen, men har även hört talas om 0.3bar som lägst. Teoretiska siffror är åtminstone 442hk med 0.3bar, 476hk på 0.4bar och 510hk på 0.5bar. Hur bra detta stämmer in på verkligheten vet jag ej, men någon som trimmat en audi sug-v8 kanske kan bekräfta någorlunda hur mycket effekten steg vid olika laddtryck? Om det verkligen är 30% extra hk med 0.3bar, 40% med 0.4bar, 50% med 0.5bar osv.
Som backup har jag iallafall en Audi PT-motor på 250hk, bägge grenrör, ventilkåpor, generatorfästen osv passar mellan motorerna men motorstöd och kamsynk är inte flyttbart, tvivlar på att hela topplocken är flyttbara, men med relativt små ombyggnationer så kan jag åtminstone få i den motorn istället och klura ut kamsync borde inte vara för svårt. Teoretiskt med 0.5bar ladd så blir det 375hk och då behövs "endast" 1380kg bil för att få det godkänt, min 740 vägde 1420kg från fabrik enligt uppgift.
Känns som att jag bör få bilen till en hyfsat rättvisande våg innan jag tar beslutet om vilken motor jag behöver monterad vid registreringen 😁
Mvh
Timmy