3384
Sök

Hur vet mutterdragaren när den ska sluta?

71 Inlägg
31 maj 2020
Trådstartare
#1
Hej, jag är sugen på att införskaffa mig en mutterdragare men har inte riktigt förstått principen. Jag vet t,ex att mina hjul ska spännas till 90 nm på opel astran. Mutterdragaren jag vill köpa har vridmoment upp till 400nm. Min fråga är hur vet mutterdragaren att den ska sluta dra vid 90nm? Det finns ingenting på mutterdragaren som du kan ställa in utan den kör all out på 400nm, är inte risken ganska stor att man drar sönder bulten eller har jag missat något?

Tack på förhand.


2 250 Inlägg
31 maj 2020
#2
Mutterdragare vet inte. Men man kan använda, en s k torsionsstav med rätt moment mellan mutterdragare och Skruv.

1 798 Inlägg
31 maj 2020
#3
Man använder med fördel en momentnyckel för att säkerställa att det blir rätt moment, mutterknack är bra till att lossa skruvar mm men inte för att spänna de samma med rätt moment.


71 Inlägg
31 maj 2020
Trådstartare
#4
Hilmer skrev:
Man använder med fördel en momentnyckel för att säkerställa att det blir rätt moment, mutterknack är bra till att lossa skruvar mm men inte för att spänna de samma med rätt moment.

Lite det jag var inne på också, tack för det!


3 Inlägg
31 maj 2020
#5
Vissa muttermaskiner säger väll vilka moment som dras på vilka lägen. Annars kan man göra som jag och dra åt nått på ett läge och testa med momentnyckel hur mycket den drar big_smile


7 439 Inlägg
31 maj 2020
#6
Pneumatisk, nät- eller ackmulatordriven slående mutterdragare????
På mina luftdrivna, 4 st, går det att ställa in åtdragningsmomentet.
Alltid det högsta när man lossar hjulskruvar eller -muttrar.
Vid montering/åtdragning använder jag näst högsta och drar växelvis i kors.
När hjulet så att säga är på plats går jag runt ett varv och efterdrar ytterst lite på högsta moment = "känner så att det sitter" med en "duttning" på avtryckaren.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
31 maj 2020
#7
torsen skrev:
Vid montering/åtdragning använder jag näst högsta och drar växelvis i kors.
När hjulet så att säga är på plats går jag runt ett varv och efterdrar ytterst lite på högsta moment = "känner så att det sitter" med en "duttning" på avtryckaren.

JA, detta får man uppleva på verkstan som byter däck..
När man sen ska byta själv till annat så får man t o m stå på fäljkorset för att få loss de förbenade muttrarna som mutterknackats dit med minst det dubbla som behövs för att de verkligen ska sitta..sad
Det är kanske lätt för en som är under 30, men  som 70åring får man verkligen kämpa..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 439 Inlägg
1 juni 2020
#8
axxet skrev:
torsen skrev:
Vid montering/åtdragning använder jag näst högsta och drar växelvis i kors.
När hjulet så att säga är på plats går jag runt ett varv och efterdrar ytterst lite på högsta moment = "känner så att det sitter" med en "duttning" på avtryckaren.

JA, detta får man uppleva på verkstan som byter däck..
När man sen ska byta själv till annat så får man t o m stå på fäljkorset för att få loss de förbenade muttrarna som mutterknackats dit med minst det dubbla som behövs för att de verkligen ska sitta..sad
Det är kanske lätt för en som är under 30, men  som 70åring får man verkligen kämpa..

Av de två alternativen för hårt vs för löst dragna muttrar är väl ändå för hårt dragna muttrar att föredraga.
Då slipper man riskera att hjulet lossnar, vilket inträffar alldeles för ofta när "amatörer" drar muttrarna.

B t w så kan jag rekommendera ett s k teleskopiskt(utdragbart) handtag för passande hylsa.
Har själv, sedan flera år, sådana handtag med dubbla vändbara hylsor i alla mina bilar.
Klarar från VAG (17 mm) till Mazda (21 mm) men inte Land Rover (27mm).
Störst kraft får man med Biltema´s långa teleskopskaft(som jag själv tyvärr inte har).
Fälgkors tar ju dessutom så mycket plats i "skuffen".

Men moderna/nyare bilar har ju varken reservhjul eller domkraft, så varför ska man då ha fälgkors?

B t w 2 så har jag den här våren haft 2 punkteringar.
Båda skador i sidan som inte kunnat fixas med Biltema´s lagningssats, tyvärr.
ALLA mina bilar har reservhjul och hjulbytesutrustning, t o m CR-V´n årsmodell 2016.

B t w 3 så fick man förr en 2:a vid besiktningen om domkraftfästet var så skadat att (original) domkraft inte kunde användas.
Drabbade min dåvarande VW Bubbla i forntiden.

1 705 Inlägg
1 juni 2020
#9
torsen skrev:
B t w så kan jag rekommendera ett s k teleskopiskt(utdragbart) handtag för passande hylsa.
Har själv, sedan flera år, sådana handtag med dubbla vändbara hylsor i alla mina bilar.
Klarar från VAG (17 mm) till Mazda (21 mm) men inte Land Rover (27mm).
Störst kraft får man med Biltema´s långa teleskopskaft(som jag själv tyvärr inte har).

Dom där teleskopskaften är värdelösa när grejer verkligen sitter fast, vet inte hur många jag knäckt men det är lätt tvåsiffrigt.
Visst, på korrekt åtdragna hjulbultar funkar dom finfint men när däckverkstan hamrat dit dom med 600Nm så är dom ungefär lika användbara som ett sugrör.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 juni 2020
#10
Ja, jag kallar det fäljkors, men egentligen är det bara ett halvt sådant..
Jag har ju en corolla och där behöver man inte ett helt kors..smile
Men däremot så har jag det inklämt mellan reservdäcket och chassiet tillsammans med startkablar som jag själv inte nyttjat på min egen bil, men däremot flera andra..
Man kör ju en japanare för 17..smile
Senast redigerat av axxet (1 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 003 Inlägg
1 juni 2020
#11
Meaganeowner skrev:
Mutterdragare vet inte. Men man kan använda, en s k torsionsstav med rätt moment mellan mutterdragare och Skruv.

Meagane är inne på det smidigaste alternativet. Använder detta set själv:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … -MQAvD_BwE

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 037 Inlägg
1 juni 2020
#12
torsen skrev:
axxet skrev:
torsen skrev:
Vid montering/åtdragning använder jag näst högsta och drar växelvis i kors.
När hjulet så att säga är på plats går jag runt ett varv och efterdrar ytterst lite på högsta moment = "känner så att det sitter" med en "duttning" på avtryckaren.

JA, detta får man uppleva på verkstan som byter däck..
När man sen ska byta själv till annat så får man t o m stå på fäljkorset för att få loss de förbenade muttrarna som mutterknackats dit med minst det dubbla som behövs för att de verkligen ska sitta..sad
Det är kanske lätt för en som är under 30, men  som 70åring får man verkligen kämpa..

Av de två alternativen för hårt vs för löst dragna muttrar är väl ändå för hårt dragna muttrar att föredraga.
Då slipper man riskera att hjulet lossnar, vilket inträffar alldeles för ofta när "amatörer" drar muttrarna.

B t w så kan jag rekommendera ett s k teleskopiskt(utdragbart) handtag för passande hylsa.
Har själv, sedan flera år, sådana handtag med dubbla vändbara hylsor i alla mina bilar.
Klarar från VAG (17 mm) till Mazda (21 mm) men inte Land Rover (27mm).
Störst kraft får man med Biltema´s långa teleskopskaft(som jag själv tyvärr inte har).
Fälgkors tar ju dessutom så mycket plats i "skuffen".

Men moderna/nyare bilar har ju varken reservhjul eller domkraft, så varför ska man då ha fälgkors?

B t w 2 så har jag den här våren haft 2 punkteringar.
Båda skador i sidan som inte kunnat fixas med Biltema´s lagningssats, tyvärr.
ALLA mina bilar har reservhjul och hjulbytesutrustning, t o m CR-V´n årsmodell 2016.

B t w 3 så fick man förr en 2:a vid besiktningen om domkraftfästet var så skadat att (original) domkraft inte kunde användas.
Drabbade min dåvarande VW Bubbla i forntiden.

Går väl bara köpa en lös hylsa om man behöver 27mm?

4 Inlägg
1 juni 2020
#13
Nu är det runt 15 år sedan jag jobbade som bilmekaniker, men jag minns klart och tydligt att vi använde torsionsstavar till vår mutterdragare när vi drog fast hjul, men bara för att spara tid och samtidigt inte råka dra för hårt. Vi slutdrog alltid med momentnyckel när bilen var nere på backen igen, kanske onödigt, men även om jag hade dragit åt ett hjul med 110Nm-staven så nog fan snurrade muttern lite till när jag sen drog 110Nm på momentnyckeln, så helt fel var det nog inte.


Sök