2446
Sök

Saab 93 tre allmänna fel

17 Inlägg
16 juni 2020
Trådstartare
#1
Hej!
Jag köpte nyligen en begagnad Saab 93 2,0T från 2003 (automat). Nu är det så att det finns några få fel på den som jag vill laga.

Första felet är felkoden: P0411 som jag förstått har med SAI pumpen att göra, min fråga där är om det bara är att köpa den här och sen byta ut eller om jag borde göra något mer:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab … p-9-3.html

Andra felet är att VF och VB dörr (sidan där föraren sitter) inte låser sig med centrallås, jag har läst runt och förstått att det är Låskistorna som strular, men när jag kollar på bildelsbasen finns det ju såklart för alla olika typer av 93or som gjorts från 2003 till 2007fungerar låskistorna från alla olika modeller eller måste jag köpa från en exakt likadan bil?

Tredje felet är att jag upptäckte en vakuumslang som satt löst vid batteriet och skulle bara vilja veta vart den går, känns ju inte allt för optimalt tongue.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225675/225675-ccbbcd135b7650d9fed92cb9f94f7a76.jpg

6 125 Inlägg
17 juni 2020
#2
Hej!
Slagen är väl för ventiltion till batteriet , om det nu finns ett sånt urtag på ditt  batteri?! -Det är ju inte alla batterier som har ventilation.
När det gäller låskistorna så ta bort en och kolla vad som är fel, om det nu är fel på någon av dem.


Forummoderator
18 009 Inlägg
17 juni 2020
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Slagen är väl för ventiltion till batteriet , om det nu finns ett sånt urtag på ditt  batteri?! -Det är ju inte alla batterier som har ventilation.
När det gäller låskistorna så ta bort en och kolla vad som är fel, om det nu är fel på någon av dem.

Kan vara så.
Jag skulle nog kolla om framlamporna går att justera och bägge 2 fungerar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
18 juni 2020
Trådstartare
#4
Hade ingen aning om att vissa batterier behövde ventilation, såg inte att mitt verkar behöva det, så det känns betryggande att slangen inte verkar gå till något annat.
Jag tänkte ta och felsöka saien idag, och bokstavlig talat allt var fullt med sot och vatten, pump och ventil samt att lite att gått till luftfiltret med. Det jag gjorde nu var att jag bara kopplade ur elen till pumpen. Jag läste lite om att folk brukar ta bort sai från datorn i bilen, var kan man göra det, förutom hos maptun? Kan man isåfall montera ur allt som har med sai att göra ur bilen då? Samt klarar bilen besiktning om man tar bort sai? Eller är det värt att köpa ventil och pump för att sen försöka rensa alla rör och sist koppla ihop allt igen?

* Voff voff *
10 595 Inlägg
19 juni 2020
#5
intabaa skrev:
Hade ingen aning om att vissa batterier behövde ventilation, såg inte att mitt verkar behöva det, så det känns betryggande att slangen inte verkar gå till något annat.

Alla batterier behöver "ventilation" (egentligen)... Det handlar om att leda bort knallgasen som bildas vid laddning.

Hålet för detta ser du precis till vänster om T:et i Tudor på bilden.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

17 Inlägg
19 juni 2020
Trådstartare
#6
Där ser man! Tack! Blir det första jag gör när jag är vid bilen igen!


Sök