Veteranaren skrev:
Utan att ha sett någon som helst statistik så skulle jag ändå tippa på att dom allra flesta olyckor som sker beror på påverkade förare, alldeles för höga hastigheter, pill på mobilen och allmänt slarv/stressade förare som faktiskt ändå har sommardäck på. Men som sagt, har inte sett någon statistik men det vore intressant att se
klart att sånt påverkar otroligt mycket..
men var 20e förare kör med vinterdäck på sommarn..
var 10bil som är med o lyckor har just vinterdäck på sommarn. så det betyder ju att det är rätt avgörande endå...
olyckor har ju oftast flera variablar som påverkar.
men just däcken är ju en enkel åtgärd. dessutom sparar man pengar på att byta till sommardäck på sommarn.. dels är dom billigare dom har mindre slitage
lägre bränsleförbrukning. så man spar pengar på att byta till sommardäck.
om det sen kan göra skillnad mellan att stanna eller köra över barnfamiljen som går ut i vägen på ett jävligt dumnt ställe.. så har man ju sparat sitt psykiska lidandet och många månaders sömn.
jag har svårt att se varför man vill åka med dessa däck på sommarn för det är ju så otorligt mycket sämre känsla i bilen det går ju inte ens att åka runt i en rondell utan att man känner av det.
sen i slutänden så gör vi alla fel i trafiken. vissa förstår det vissa förstår det inte men vi alla gör fel. om nu rätt val av däck faktist kan påverka ett misstag från att bara vara jävligt nära till att det gått riktigt åt helvete så är det ju en väldigt stor vinst både för sig själv och för samhället.
Det farligast man kan göra är att tro att bara för att jag gör så här och så här så är jag en så perfekt bilförare så varför ska jag ha en bra förutsättning...
jag kan köra till och från jobbet utan att använda bromspedalen betyder det att jag är så bra på att köra bil så jag inte behöver några bromsar?
så klart inte en dag behöver jag bromsa. om jag dessutom får 40% kortare bromsträcka för att jag valt bra däck så den dagen något händer... en unge som springer ut. en bil som kommer över på fel sida av vägen.. jag missar en bil/barn/älg så är ju både bra bromsar och bra däck antagligen skillnaden mellan att det händer något eller inte...
kan ta 2 exempel som gick bra
ett av dom var mitt egna det andra var en annans fel. där däcken faktist höll på att ha betydligt större betydelse än vad man tror..
på en 90väg på väg hem från jobbet så kör jag helt normalt och stressar inget kanske kör 80-90km/h från ingenstans kommer jag ikapp 2 fordon.. som inte visade några tecken på att åka långsamt.. problemet som inte jag såg var att det första var en Epa traktor.. när jag inser att dom kör i 30km/h så är det för sent.. det händer NADA när jag bromsar så jag funderar diket eller ut på en svängfil.. eftersom jag hade noll möte gick jag ut till vänster.. felet var utan minsta tvekan mitt fel. Hur jag missade att dom åkte i 30km/h förstår jag inte..såg inga bromsljus från bilen framför mig. (har en terori om trasiga bromsljus) men jag uppfattade iallfall inte skillnaden på hastigheten. då snackar vi om att jag kör över 10.000mil om årdet i tjänsten och säkert 3000-4000mil privat varje år
så jag läser trafiken väldigt bra och behöver sällan ens bromsa.. jag gjorde bort mig och det höll på att sluta RIKTIGT illa...
nästa var på en 70sträcka på en normalt 100skyltad väg men nedsänkt hastighet vid varje kornsing på vägen till 70km/h normalt sätt saktar jag aldrig ner där. utan kör i cirka 100 om jag inte ser någon bil stå i korsningarna. just denna dag saktade jag ner till 70km/h för att det står 1bil i korsningen till vänster. bil nummer 2 rullar in i korsningen.. jag tittar på den föraren som tittar rätt på mig.. och sen bara kör rätt ut.... jag fick bromsa något överjävligt eftersom detta hände när jag istort sätt var så nära att jag var säker på att personen inte skulle köra ut. kan säga att hade min bromssträcka varit 40% längre så hade jag kört rätt in i hennes förardörr.. och det hade inte slutat bra.
dessa 2 exempel är hur lätt saker händer utan att man fakitst har en aning...
något som fick mig att tänka ordenkligt framför allt med epan.. för jag föstår inte hur jag missade det.. men det visade mig att man gör misstag andra gör misstag.. och det kan vara skillnaden mellan att det går riktigt åt helvete eller att man har turen på sin sida.
detta har ju inte så mycket med däcken att göra mer bara att man är ingen jävla mästare hur mycket man än kör. hur försiktig man än är... dom kommer hända. så varför riskera något för utan någon vinning... varför välja att köra på ett dyrare sämre däck för på sommarn? som dessutom ökar förbrukningen på bilen. för att man inte kan lägga dom där 10min på att byta däck 2gånger om året