Känner att jag måste flika in lite info här då trådskaparen inte är så kunnig på bilar och dem svar som kommit inte riktigt förklarar enkelt nog.
Om det bara finns en fläkt i motorrummet vid kylaren (kyla motorn) och kondensorn (kyla AC) så betyder det att fläkten går på max fart om antingen motorn behöver fläkten eller om ACn behöver fläkten, ibland tillomed båda samtidigt såklart men det blir ju samma sak.
Att knappen på instrumentpanelen som heter AC är intryckt betyder inte per automatik att själva AC-systemet (det systemet som skapar kyla) arbetar. Att knappen är intryckt betyder att du som användare har godkänt att detta system får gå igång när datorn som sköter klimatet anser att det behöver genereras mer kyla.
Om det behövs mer kyla så kommer AC-pumpen gå igång och då är systemet igång. Nu behövs det kyla framme i kondensorn och då bilen endast har en kylfläkt kommer den gå igång för att ACn kräver det, inte för att motorn är varm och behöver kylas.
Fläkten kan låta väldigt mycket på en del bilar men det är normalt, det krävs mycket vind för att kyla en kondensor.
Ett AC-system har en varm sida och en kall sida, den kalla inne i kupén (förångaren) och den varma i motorrummet (kondensorn), och de är just fläkten i motorrummet vi snackar om.
Vissa bilar har 2 fläktar istället. En som kyler motorn och en som kyler ACn. Idag är det vanligare med en fläkt enligt min erfarenhet.
När ACn jobbar så blir det varmare i motorrummet av flera anledningar, dock ska inte en modern bil överhetta här i Sverige.
Om nu säkringen varit trasig så har du endast kunnat få kall luft inne i kupén när bilen varit i rullning då fartvinden gör samma sak som fläkten gör.
Dagens motorer har en så pass hög verkningsgrad (effektiv) att dem inte alstrar så mycket värme och därför kan det ta lång tid såhär års innan motorn behöver kylas av fläkten.
Att bilen varnade för överhettning har ju såklart varit att fläkten inte funkat och du gjorde helt rätt i att vrida på full värme! Tummen upp på den!
Min bedömning är att bilen fungerar efter byte av fläkt. Du kan testa köra bilen en runda och sen lämna den på tomgång och stänga av allt som heter klimatanläggning. För har du värmen på inne i bilen så kan det ibland räcka för att kyla motorn. (små motorer gäller detta för)
Låt han stå på tomgång och det borde inte ta över 20 minuter innan fläkten startar såhär års. (Då ska man ha kört en runda innan ska tilläggas)
Dagens diesel-motorer är ännu värre, kan stå och gå galet länge utan att behöva kylning.
Eller bara kör med bilen, överhettar den inte igen så mår den bra!
Tror jag fick med det mesta?