3209
Sök

Smartaste köpet?

Forummoderator
18 038 Inlägg
30 juni 2020
#21
Vår Hybrid har rullat över 25000 mil nu. Inga problem. Taxi körde dessa till 40000 mil innan den bytte bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 036 Inlägg
30 juni 2020
#22
Mangisen skrev:
Hybrid_ skrev:
Vår Hybrid har rullat över 25000 mil nu. Inga problem. Taxi körde dessa till 40000 mil innan den bytte bil.

Även en prius kan krångla trots att den höjs till skyarna, en av våra taxiåkare fick byta förbränningsmotorn vid 41000mil pga knack, hon var besviken för hon hade hört så gott om dom,  servad enligt plan med taxi avtal. Kostnad 70000kr. NPM 623. Ja det är många mil men ändå.
För hennes bolag blir det ingen mer hybrid när bilen byts i slutet av 2020.


4 261 Inlägg
30 juni 2020
#23
Mangisen skrev:
Mangisen skrev:
Hybrid_ skrev:
Vår Hybrid har rullat över 25000 mil nu. Inga problem. Taxi körde dessa till 40000 mil innan den bytte bil.

Även en prius kan krångla trots att den höjs till skyarna, en av våra taxiåkare fick byta förbränningsmotorn vid 41000mil pga knack, hon var besviken för hon hade hört så gott om dom,  servad enligt plan med taxi avtal. Kostnad 70000kr. NPM 623. Ja det är många mil men ändå.
För hennes bolag blir det ingen mer hybrid när bilen byts i slutet av 2020.


jäkla år detta var, tom hybrider och priusar rasar, vad kommer näst? alla bilar pajar då o då. hos mig har vi en prius som gått 31.000mil där motorn är kaput och även den en taxi. vad gör folk med bilarna?

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
30 juni 2020
#24
panda666 skrev:
Mangisen skrev:
Mangisen skrev:

Även en prius kan krångla trots att den höjs till skyarna, en av våra taxiåkare fick byta förbränningsmotorn vid 41000mil pga knack, hon var besviken för hon hade hört så gott om dom,  servad enligt plan med taxi avtal. Kostnad 70000kr. NPM 623. Ja det är många mil men ändå.
För hennes bolag blir det ingen mer hybrid när bilen byts i slutet av 2020.


jäkla år detta var, tom hybrider och priusar rasar, vad kommer näst? alla bilar pajar då o då. hos mig har vi en prius som gått 31.000mil där motorn är kaput och även den en taxi. vad gör folk med bilarna?

inte så svårt..  plätt lätt..

sätt dig i bilen smyg iväg på batteriet sen slår du gasen i botten.. motorn hoppar igång på skapliga grund varven typ 6K och då tar det inte lång tid att kallstarta en motor på det sättet så är den död.. 

tror knappast det är toyotas motorer som är dåliga...

Kör fort så hinner inget hända...

61 Inlägg
1 juli 2020
Trådstartare
#25
Just nu tittar jag lite också på Honda Jazz, Toyota Yaris, Toyota Verso och liknande. Någon som har några åsikter där? Försöker hålla mig till Japanska bilar. Tänker att det måste finnas en anledning till att det ligger så extremt mycket europeiska bilar ute till försäljning hela tiden...

7 454 Inlägg
1 juli 2020
#26
panda666 skrev:
Mangisen skrev:
Mangisen skrev:
Även en prius kan krångla trots att den höjs till skyarna, en av våra taxiåkare fick byta förbränningsmotorn vid 41000mil pga knack, hon var besviken för hon hade hört så gott om dom,  servad enligt plan med taxi avtal. Kostnad 70000kr. NPM 623. Ja det är många mil men ändå.
För hennes bolag blir det ingen mer hybrid när bilen byts i slutet av 2020.


jäkla år detta var, tom hybrider och priusar rasar, vad kommer näst? alla bilar pajar då o då. hos mig har vi en prius som gått 31.000mil där motorn är kaput och även den en taxi. vad gör folk med bilarna?

Påminnes om att det bara är ett antal decennier sedan VW slutade dela ut guldklockor till dem som lyckats köra 10.000 mil utan att öppna motorn!
Obekant om det var tillåtet att sota och slipa in ventiler eller om man diskades då?

* Voff voff *
10 634 Inlägg
1 juli 2020
#27
Growe skrev:
Rexel skrev:
Vågar man sig på att köpa en Toyota hybrid som gått närmare 20k? Hör lite blandade bud ang just hybridmotorer och att man ska passa sig lite extra jämfört med en ren bensin/diesel motor.

motorn ska du nog inte oroa dig för..  batterierna är väll det som är svagheten.. men nog snare åldern på dom än milen som man ska oroa sig för..   räkna med max 10års livslängd på batterierna..

Vad baserar du det på? Jag vet flera hybrider från Toyota/Lexus som inte visar några som helst tendenser till dåliga batterier trots att både 10 år och 25000 mil passerats.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Of World
3 370 Inlägg
1 juli 2020
#28
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Rexel skrev:
Vågar man sig på att köpa en Toyota hybrid som gått närmare 20k? Hör lite blandade bud ang just hybridmotorer och att man ska passa sig lite extra jämfört med en ren bensin/diesel motor.

motorn ska du nog inte oroa dig för..  batterierna är väll det som är svagheten.. men nog snare åldern på dom än milen som man ska oroa sig för..   räkna med max 10års livslängd på batterierna..

Vad baserar du det på? Jag vet flera hybrider från Toyota/Lexus som inte visar några som helst tendenser till dåliga batterier trots att både 10 år och 25000 mil passerats.

Ja precis, min gamla 2005 såldes med 19900 mil och går fortfarande nu med 35000mil fortfarande original batterier och motor (känner nuvarande ägare) och därtill fungerar även alla funktioner som ac och keyless osv.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
1 juli 2020
#29
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Rexel skrev:
Vågar man sig på att köpa en Toyota hybrid som gått närmare 20k? Hör lite blandade bud ang just hybridmotorer och att man ska passa sig lite extra jämfört med en ren bensin/diesel motor.

motorn ska du nog inte oroa dig för..  batterierna är väll det som är svagheten.. men nog snare åldern på dom än milen som man ska oroa sig för..   räkna med max 10års livslängd på batterierna..

Vad baserar du det på? Jag vet flera hybrider från Toyota/Lexus som inte visar några som helst tendenser till dåliga batterier trots att både 10 år och 25000 mil passerats.

batteriernas livslängd så klart..   det betyder inte per automatik att exakt när dom är 10år gamla dör dom...

men dom som hållit på med litium batterier säger att livslängden är cirka 10år..  det betyder så klart inte att dom dör där..kanske kan dom hålla 15år  kanske 8år. 

milen påverkar räckvidden på batterierna..  men man kommer till en punkt där det blir så hög inre resistans på batterierna att dom helt enkelt kommer dra ur dom andra batterierna  och i långa loppet oxå blir väldigt varma.

sen går det att byta celler i batteri packen och köra vidare.  men det är väll lite utanför vanliga personers kunskap.. 

även om jag kan verka lite avig när det gäller elbilar så är jag väldigt intreserad av  batteritekniken och har en hel hög youtubers som jag följer som både håller på med elbilar och med batterier från både elbilar och annan utrustning för att driva sina hus verkstäder m.m ihop med solkraft.

det är ett återkommande problem med beg celler är att det inte är ovanligt att en cell blir dålig och blir väldig varm och helt enkelt kommer batteriet kopplas ifrån för att inte orsaka en brand. 

inte ovanligt att man i laddkontrollen faktist har en räknare som räknar antalet laddningar och helt enkelt stänger av batteriet för att skydda mot att enskilda celler ska kortslutas..      hur det ser ut i tex en prius låter jag vara osagt. 

men detta skriver ju toyota själva...  10års garanti är vad man kan få om man följer allt.. varför just 10år.. fundera på den,,så tror jag att poloetten trillar ner..

liksom att tesla ger 8års garanti.

https://www.toyota.se/sa-funkar-det-elh … tteri.json

Kör fort så hinner inget hända...

4 261 Inlägg
1 juli 2020
#30
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:

motorn ska du nog inte oroa dig för..  batterierna är väll det som är svagheten.. men nog snare åldern på dom än milen som man ska oroa sig för..   räkna med max 10års livslängd på batterierna..

Vad baserar du det på? Jag vet flera hybrider från Toyota/Lexus som inte visar några som helst tendenser till dåliga batterier trots att både 10 år och 25000 mil passerats.

batteriernas livslängd så klart..   det betyder inte per automatik att exakt när dom är 10år gamla dör dom...

men dom som hållit på med litium batterier säger att livslängden är cirka 10år..  det betyder så klart inte att dom dör där..kanske kan dom hålla 15år  kanske 8år. 

milen påverkar räckvidden på batterierna..  men man kommer till en punkt där det blir så hög inre resistans på batterierna att dom helt enkelt kommer dra ur dom andra batterierna  och i långa loppet oxå blir väldigt varma.

sen går det att byta celler i batteri packen och köra vidare.  men det är väll lite utanför vanliga personers kunskap.. 

även om jag kan verka lite avig när det gäller elbilar så är jag väldigt intreserad av  batteritekniken och har en hel hög youtubers som jag följer som både håller på med elbilar och med batterier från både elbilar och annan utrustning för att driva sina hus verkstäder m.m ihop med solkraft.

det är ett återkommande problem med beg celler är att det inte är ovanligt att en cell blir dålig och blir väldig varm och helt enkelt kommer batteriet kopplas ifrån för att inte orsaka en brand. 

inte ovanligt att man i laddkontrollen faktist har en räknare som räknar antalet laddningar och helt enkelt stänger av batteriet för att skydda mot att enskilda celler ska kortslutas..      hur det ser ut i tex en prius låter jag vara osagt. 

men detta skriver ju toyota själva...  10års garanti är vad man kan få om man följer allt.. varför just 10år.. fundera på den,,så tror jag att poloetten trillar ner..

liksom att tesla ger 8års garanti.

https://www.toyota.se/sa-funkar-det-elh … tteri.json

eftersom dom skriver att hybriden/batteriet ska palla igenom bilens livslängd så borde dom ha livstids garanti på hybriden/batteriet för att vara rättvis. annars är det som vilken slitvara som helst? har ja rätt eller fel? nu har ja inte hört om jättemycket fall av att hybriden pajat men några fall har man hört såklart om. Samma sak med bmws/mercas kedjor i motorn som ska hålla ut bilens livslängd men alla vet här att det är bs och att dom havererar i bra takt långt innan bilens livslängd, nu säger ja inte att toyotas hybrider är som bmws kedjor men bara ett exempel på att kanske allt är slitvaror. Men fan endå toyota/lexus borde ha livstidsgaranti på deras modeller då ja tror inte dom skulle gå back på det, man har inte hört om många fall av att dom strular endå.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
1 juli 2020
#31
panda666 skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

Vad baserar du det på? Jag vet flera hybrider från Toyota/Lexus som inte visar några som helst tendenser till dåliga batterier trots att både 10 år och 25000 mil passerats.

batteriernas livslängd så klart..   det betyder inte per automatik att exakt när dom är 10år gamla dör dom...

men dom som hållit på med litium batterier säger att livslängden är cirka 10år..  det betyder så klart inte att dom dör där..kanske kan dom hålla 15år  kanske 8år. 

milen påverkar räckvidden på batterierna..  men man kommer till en punkt där det blir så hög inre resistans på batterierna att dom helt enkelt kommer dra ur dom andra batterierna  och i långa loppet oxå blir väldigt varma.

sen går det att byta celler i batteri packen och köra vidare.  men det är väll lite utanför vanliga personers kunskap.. 

även om jag kan verka lite avig när det gäller elbilar så är jag väldigt intreserad av  batteritekniken och har en hel hög youtubers som jag följer som både håller på med elbilar och med batterier från både elbilar och annan utrustning för att driva sina hus verkstäder m.m ihop med solkraft.

det är ett återkommande problem med beg celler är att det inte är ovanligt att en cell blir dålig och blir väldig varm och helt enkelt kommer batteriet kopplas ifrån för att inte orsaka en brand. 

inte ovanligt att man i laddkontrollen faktist har en räknare som räknar antalet laddningar och helt enkelt stänger av batteriet för att skydda mot att enskilda celler ska kortslutas..      hur det ser ut i tex en prius låter jag vara osagt. 

men detta skriver ju toyota själva...  10års garanti är vad man kan få om man följer allt.. varför just 10år.. fundera på den,,så tror jag att poloetten trillar ner..

liksom att tesla ger 8års garanti.

https://www.toyota.se/sa-funkar-det-elh … tteri.json

eftersom dom skriver att hybriden/batteriet ska palla igenom bilens livslängd så borde dom ha livstids garanti på hybriden/batteriet för att vara rättvis. annars är det som vilken slitvara som helst? har ja rätt eller fel? nu har ja inte hört om jättemycket fall av att hybriden pajat men några fall har man hört såklart om. Samma sak med bmws/mercas kedjor i motorn som ska hålla ut bilens livslängd men alla vet här att det är bs och att dom havererar i bra takt långt innan bilens livslängd, nu säger ja inte att toyotas hybrider är som bmws kedjor men bara ett exempel på att kanske allt är slitvaror. Men fan endå toyota/lexus borde ha livstidsgaranti på deras modeller då ja tror inte dom skulle gå back på det, man har inte hört om många fall av att dom strular endå.

ärligt tror jag inte dom vill att bilen ska hålla längre än 10år...   i sverige är livslängden 17år  så då borde dom rimligen hålla 17år minst..  men det vet vi alla att dom verkligen inte vill..

jag skulle inte köpa en 10år gammal elbil.. den saken är klar..  köpa en ny skulle jag utan tvekan kunna göra om dom inte varit så dyra..  beg 2-3år gammal ja kanske.. 5år eller äldre.. näe aldrig i helvete.. 10år gammal..  det är min syn på elbilar.. just pga kostnaden för batterierna

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 634 Inlägg
2 juli 2020
#32
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:

motorn ska du nog inte oroa dig för..  batterierna är väll det som är svagheten.. men nog snare åldern på dom än milen som man ska oroa sig för..   räkna med max 10års livslängd på batterierna..

Vad baserar du det på? Jag vet flera hybrider från Toyota/Lexus som inte visar några som helst tendenser till dåliga batterier trots att både 10 år och 25000 mil passerats.

batteriernas livslängd så klart..   det betyder inte per automatik att exakt när dom är 10år gamla dör dom...

men dom som hållit på med litium batterier säger att livslängden är cirka 10år..  det betyder så klart inte att dom dör där..kanske kan dom hålla 15år  kanske 8år. 

milen påverkar räckvidden på batterierna..  men man kommer till en punkt där det blir så hög inre resistans på batterierna att dom helt enkelt kommer dra ur dom andra batterierna  och i långa loppet oxå blir väldigt varma.

sen går det att byta celler i batteri packen och köra vidare.  men det är väll lite utanför vanliga personers kunskap.. 

även om jag kan verka lite avig när det gäller elbilar så är jag väldigt intreserad av  batteritekniken och har en hel hög youtubers som jag följer som både håller på med elbilar och med batterier från både elbilar och annan utrustning för att driva sina hus verkstäder m.m ihop med solkraft.

det är ett återkommande problem med beg celler är att det inte är ovanligt att en cell blir dålig och blir väldig varm och helt enkelt kommer batteriet kopplas ifrån för att inte orsaka en brand. 

inte ovanligt att man i laddkontrollen faktist har en räknare som räknar antalet laddningar och helt enkelt stänger av batteriet för att skydda mot att enskilda celler ska kortslutas..      hur det ser ut i tex en prius låter jag vara osagt. 

men detta skriver ju toyota själva...  10års garanti är vad man kan få om man följer allt.. varför just 10år.. fundera på den,,så tror jag att poloetten trillar ner..

liksom att tesla ger 8års garanti.

https://www.toyota.se/sa-funkar-det-elh … tteri.json

Så egentligen gissar du bara utifrån hur det kan vara...? Tur att vi har verkligheten som facit då. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

61 Inlägg
2 juli 2020
Trådstartare
#33
Behöver lite input nu. Sitter och skummar bilsajterna dagligen. Har insett att 30-40k är lite i snävaste laget kanske och har därmed utökat min budget till ca 70k med 30-40k som insats och resten på finansiering, vilket inte blir så blodigt om man slår ut det på några år.

Har sållat ut lite olika bilar som jag tittar lite mer på men behöver input eftersom jag är tämligen värdelös när det kommer till mer specifik modellkunskap.

Mazda 3 1.6 Sport -06 med 22500 mil på mätaren.
Toyota Verso-S 1.33 VVT-i -11 med 12500 mil på mätaren.
Hyundai Getz 1.4 -07 med 2900 mil på mätaren.
Hyundai i10 1.2 -09 med 12000 mil på mätaren

Vad finns det att säga om dessa? Har ingen aning om vad man ska kolla efter specifikt hos olika bilmärken. Försöker hålla mig till asiatiskt.

Fortsätt gärna rekommendera modeller. Kravet är automat och att det antingen ska finnas drag eller åtminstonde gå att eftermontera drag. Är ute efter så låg driftkostnad som möjligt.
Senast redigerat av Rexel (2 juli 2020)

Forummoderator
18 038 Inlägg
2 juli 2020
#34
i10:an är förvisso hur bra som helst men känns väldigt plastig och liten. Men det är min subjektiva bedömning!

Getz? Tja, mer bil. Helt ok. De brukar inte vara så snåla med bränslet dock.

Mazdan? Kan tyvärr inget om den.

Toyotan är en vuxen bil med hyfsad komfort. Vill dock höja ett varningens finger för automatlådan. Inte för att den är dålig utan tvärtom - Den håller i evighet. En vanlig automat har flera hundra rörliga delar men Toyota nöjer sig med 21 stycken (!) om minnet inte sviker mig. Här kan du se en väsentlig skillnad alltså.

Det är en CVT-låda. Alltså variabel. En växel framåt. Under gaspådrag ylar motorn rätt rejält i vissa situationer men den "växlar upp" rätt kraftigt vid normal körning i jämn fart. Har du inte kört en sådan innan så ska du prova ordentligt! Jag gillar dessa lådor men finns många som inte gör det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

61 Inlägg
2 juli 2020
Trådstartare
#35
Hybrid_ skrev:
i10:an är förvisso hur bra som helst men känns väldigt plastig och liten. Men det är min subjektiva bedömning!

Getz? Tja, mer bil. Helt ok. De brukar inte vara så snåla med bränslet dock.

Mazdan? Kan tyvärr inget om den.

Toyotan är en vuxen bil med hyfsad komfort. Vill dock höja ett varningens finger för automatlådan. Inte för att den är dålig utan tvärtom - Den håller i evighet. En vanlig automat har flera hundra rörliga delar men Toyota nöjer sig med 21 stycken (!) om minnet inte sviker mig. Här kan du se en vesäntlig skillnad alltså.

Det är en CVT-låda. Alltså variabel. En växel framåt. Under gaspådrag ylar motorn rätt rejält i vissa situationer men den "växlar upp" rätt kraftigt vid normal körning i jämn fart. Har du inte kört en sådan innan så ska du prova ordentligt! Jag gillar dessa lådor men finns många som inte gör det.

Glömde en bil såklart...

Honda C-RV 4x4 -04 med 13500 mil på mätaren. Inte den lägsta driftskostnaden sett till hur törstig den är men billig att försäkra, hyfsad skatt för en sån bil och förhoppningsvis hållbar i längden.
Senast redigerat av Rexel (2 juli 2020)

Forummoderator
18 038 Inlägg
2 juli 2020
#36
C-RV är en hållbar kälke. Men bilen är 16 år gammal...

Kolla om bilarna har kamrem eller kamkedja. Ett kamremsbyte kan kosta rejält och inte kul med den utgiften när bilen nästan är nyinköpt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 038 Inlägg
2 juli 2020
#37
Ta en titt på KIA Venga med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

61 Inlägg
2 juli 2020
Trådstartare
#38
Hybrid_ skrev:
C-RV är en hållbar kälke. Men bilen är 16 år gammal...

Kolla om bilarna har kamrem eller kamkedja. Ett kamremsbyte kan kosta rejält och inte kul med den utgiften när bilen nästan är nyinköpt.

Å andra sidan har den inte gått så mycket. Hade den gått 25k eller mer hade jag nog backat trots det goda ryktet.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
3 juli 2020
#39
Rexel skrev:
Hybrid_ skrev:
C-RV är en hållbar kälke. Men bilen är 16 år gammal...

Kolla om bilarna har kamrem eller kamkedja. Ett kamremsbyte kan kosta rejält och inte kul med den utgiften när bilen nästan är nyinköpt.

Å andra sidan har den inte gått så mycket. Hade den gått 25k eller mer hade jag nog backat trots det goda ryktet.

Få mil under många år är inte alltid en fördel det heller... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

61 Inlägg
3 juli 2020
Trådstartare
#40
Brådhis skrev:
Rexel skrev:
Hybrid_ skrev:
C-RV är en hållbar kälke. Men bilen är 16 år gammal...

Kolla om bilarna har kamrem eller kamkedja. Ett kamremsbyte kan kosta rejält och inte kul med den utgiften när bilen nästan är nyinköpt.

Å andra sidan har den inte gått så mycket. Hade den gått 25k eller mer hade jag nog backat trots det goda ryktet.

Få mil under många år är inte alltid en fördel det heller... smile

Nej såklart är har det också sina sidor. Den största faran är väl egentligen om den gått så lite att motorn inte fått bli varm och det blivit kondens i den.


Sök