Brådhis skrev:
Growe skrev:
Rexel skrev:
Vågar man sig på att köpa en Toyota hybrid som gått närmare 20k? Hör lite blandade bud ang just hybridmotorer och att man ska passa sig lite extra jämfört med en ren bensin/diesel motor.
motorn ska du nog inte oroa dig för.. batterierna är väll det som är svagheten.. men nog snare åldern på dom än milen som man ska oroa sig för..
räkna med max 10års livslängd på batterierna..
Vad baserar du det på? Jag vet flera hybrider från Toyota/Lexus som inte visar några som helst tendenser till dåliga batterier trots att både 10 år och 25000 mil passerats.
batteriernas livslängd så klart.. det betyder inte per automatik att exakt när dom är 10år gamla dör dom...
men dom som hållit på med litium batterier säger att livslängden är cirka 10år.. det betyder så klart inte att dom dör där..kanske kan dom hålla 15år kanske 8år.
milen påverkar räckvidden på batterierna.. men man kommer till en punkt där det blir så hög inre resistans på batterierna att dom helt enkelt kommer dra ur dom andra batterierna och i långa loppet oxå blir väldigt varma.
sen går det att byta celler i batteri packen och köra vidare. men det är väll lite utanför vanliga personers kunskap..
även om jag kan verka lite avig när det gäller elbilar så är jag väldigt intreserad av batteritekniken och har en hel hög youtubers som jag följer som både håller på med elbilar och med batterier från både elbilar och annan utrustning för att driva sina hus verkstäder m.m ihop med solkraft.
det är ett återkommande problem med beg celler är att det inte är ovanligt att en cell blir dålig och blir väldig varm och helt enkelt kommer batteriet kopplas ifrån för att inte orsaka en brand.
inte ovanligt att man i laddkontrollen faktist har en räknare som räknar antalet laddningar och helt enkelt stänger av batteriet för att skydda mot att enskilda celler ska kortslutas.. hur det ser ut i tex en prius låter jag vara osagt.
men detta skriver ju toyota själva... 10års garanti är vad man kan få om man följer allt.. varför just 10år.. fundera på den,,så tror jag att poloetten trillar ner..
liksom att tesla ger 8års garanti.
https://www.toyota.se/sa-funkar-det-elh … tteri.json