3834
Sök

V70n 2,5T behöver hjälp felsöka orolig motor

84 Inlägg
26 juni 2020
Trådstartare
#1
Har en V70n 06 2,5T
Har i ca 14 dagar haft problem med orolig tomgång. Har även små vibrationer vid gaspådrag.  Jag har inga felkåder alls. Mer än standard luftkvalitet sensorn till kupén. Knackningarna kommer och går lite man hör dom från mitt uppepå ventilkåpan. Jag är inte helt hundra på hur jag ska gå vidare med felsökningen. Men jag misstänker VVT eller lyftare. vad jag kan se så fladdrar kamaxel sensorn väldigt mycket när den går ner på tomgång vet ej om det är normalt. Men den fladdrar mellan 0-15 grader upp och ner en bra stund innan den blir stabilare mellan 12-15grader. På gaspådrag ligger den stabilt beroende på varvtal. Tomgången ligger på +- 10rpm från nominellt. Tips på hur jag kommer vidare?  Tack på förhand. //Johan

84 Inlägg
26 juni 2020
Trådstartare
#2
Håller på gör ett oljebyte just nu 3 månader sen förra bytet. Men ville se hur den såg ut. Sågade även upp filtret. Kan inte se några metal rester eller någe i oljan eller filtret. Dock tyckte jag den var väldigt sotig och lukta mycket bensin för att vara nyligen bytt.

84 Inlägg
26 juni 2020
Trådstartare
#3
Efter kallstart efter oljebytet så var knacket tydligt. Och när jag trycker ner kopplingen så försvinner det. Så antar lådan är körd. Antagligen därifrån vibrationerna kommer på gaspådrag. Den oroliga gången på tomgång vet jag inte om den hänger ihopp med knacket eller om det bara är någon spridare som är lite dålig typ. hmm

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 juni 2020
#4
Jag gissar på något läckage på insugsdelen från luftrenaren räknat..
Lite torrsprickor på en 15 år gammal bil får man nog räkna med..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 701 Inlägg
27 juni 2020
#5
Hmm, leta läckor från luftfilter till spjällhus. Inga fel där, så e´det nog läge att riva bort spjällhuset o testa att rengöra. Luktar spjällhus om ja ska gissa.

mvh/husse

84 Inlägg
29 juni 2020
Trådstartare
#6
husseman skrev:
Hmm, leta läckor från luftfilter till spjällhus. Inga fel där, så e´det nog läge att riva bort spjällhuset o testa att rengöra. Luktar spjällhus om ja ska gissa.

mvh/husse

Har beställt vevhusventilations kitt. Så kommer riva där får se om jag ser någe. Men är tveksam. Var de tidiga v70 som hade mest strul med spjäll huset. Och i mjukvaran hänger spjölhuset med. Men klart det kan vara någe glapt.

84 Inlägg
29 juni 2020
Trådstartare
#7
Någon som har koll på vad jag bör ha för värden på främre och bakre lambda? Jag har inte så bra koll. Har instrument så jag kan se värdera live.

4 147 Inlägg
29 juni 2020
#8
Främre lambdasond  ska pendla mellan ca 50-950mV  (eller -3 till +3mA)   vid körning/gaspådrag

bakre sonden kvittar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 701 Inlägg
1 juli 2020
#9
Hmm, alla spjällhus på volvo har problem..men nyare har mindre. Kan räcka med rengöring, bara att testa. Lycka till/husse

84 Inlägg
2 juli 2020
Trådstartare
#10
Fortsätter felsökning i helgen. Men enligt lambda har jag något fet blandning på tomgång.

84 Inlägg
9 juli 2020
Trådstartare
#11
Hej igen. Har nu fortsatt att felsöka och blir inte riktigt klok på vad felet kan vara. Körde en stund och fick registrerat misfire från cylinder 2 tod komp prov på cyl 1, 2 och 3 hade ca 11, 8, 11 bar. Hälde i en liten skvätt olja och fick 11bar på cylinder 2 men fortfarande misfire. Prova skifta spolar och felet flytta sig till cylinder ett så åkte till skroten och hämta 2 spolar. Och prova byta såg först ut att hjälpa sen kom misfire på cyl 1 och 5 prova nytt komp test på cylinder 2 och det ligger på ca 11bar fortfarande. Inget av åtgärderna har varken förbättrat eller försämrat motorns gång. Misstänker vvt är jag fel ute?

84 Inlägg
11 juli 2020
Trådstartare
#12
Ingen som har någe tips? Har alltså sporadiskt dålig komp och miständningar på tomgång får det bilen att gå riktigt dåligt. Över 2000rpm känner man inte av det men den registrerar miständningar.  Inga felkoder har både icarsoft CR Pro och vida men jag har inte jobbat med så avancerade motorer förut så vet inte exakt vad jag ska leta efter. Funderar på kamaxel givare kanske kan ge fel signal?

Of World
3 370 Inlägg
11 juli 2020
#13
När bytes tändstift sist?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

84 Inlägg
11 juli 2020
Trådstartare
#14
Presidento skrev:
När bytes tändstift sist?

8 månader sen volvo orginal stift

84 Inlägg
11 juli 2020
Trådstartare
#15
Tänkte åka ut o plocka dän begge ventilerna till vvt plocka isär dom och ultraljudstvätt dom

84 Inlägg
11 juli 2020
Trådstartare
#16
Verkar vara vvtn för avgas sidan. Bör värde och aktuellt värde kan fladdra flera grader ifrån varandra. Medans insugs sidan, så slår det på högst 0,3 grader när man står på tomgång

4 147 Inlägg
11 juli 2020
#17
Hur är det med oljetrycket ? ett dåligt oljetryck skulle kunna orsaka dessa symtom,

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

84 Inlägg
11 juli 2020
Trådstartare
#18
spillolja skrev:
Hur är det med oljetrycket ? ett dåligt oljetryck skulle kunna orsaka dessa symtom,

Osäker på hur jag kollar olje trycket. Dock misstänker jag vvt på avgas sidan. Hur många grader får det skilja från börvärdet? Den kan fladdra ända uppåt 4,0grader från börvärdet medans intake max hamnar 0,30 grader från börvärde.  Adaption tar upp insugs sidan med dom 0,30 men adaption på avgas ligger på + 1,7 grader

84 Inlägg
11 juli 2020
Trådstartare
#19
Har även ett visst oljud som jag inte la märke till förns jag drog ur kontakten till vvt ventilen för då försvann ett visst missljud bilen lät bättre. Jag gissar mest. Men känns som vvt. För borde normalt sett inte ha oljud från den?

84 Inlägg
11 juli 2020
Trådstartare
#20
Blev nojig nu att det är oljetrycket. Har dock ingen mätare och vet inte vart jag ska kolla trycket.?


Sök