Min bil indikerar att den behöver service. Den var inne förra sommaren också, på en vanlig enkel service för 2500kr. Så att jag ska kunna spara pengar, så frågade jag teknikern då vad kommande service kommer att kosta. Ungefär detsamma fick jag till svar, men nästa (alltså 2021) kommer att bli något dyrare - kanske 5-6000kr.
Nu var jag inne idag, men det visade sig att teknikern sa att det var kamremsbyte som skulle kosta omkring 9000kr nu! Det var ju rätt stor skillnad och sparat har jag inte gjort heller.
Men jag undrar hur man kan komma fram till så olika slutsatser?
Bedömde han som servade förra året att det inte behövdes något kamremsbyte nu kanske? Och i så fall, kan man kontrollera statusen på kamremmen? Jag har själv bara haft bilen sen februari förra året, då den gått 10800mil så länge historik än så vet jag inte.
Sen funderar jag vidare, om jag nu måste byta kamrem nu. Kanske börjar bilen bli så gammal att det kan vara okej att lämna den till någon annan än Volvo. Eller hur hade ni resonerat här?
Vinner jag på att lämna den till Volvo nu när bilen är så gammal? Tidigare fick jag assistans i Volvo Orginalförsäkringen, men det får jag ändå inte länge. Eller vad är grejen med Volvo nu?
Ett annat alternativ är att jag lämnar in själv kamremsbytet till Roy och Roger-killarna på det oljiga kontoret och låter sedan Volvo göra själv tusenmilaservicen.
Eller vågar jag lämna in den på ett kamremsbyte till någon annan än Volvo och är det mycket som kan bli fel?
Och till sist - om man ska överge Volvo generellt, var går man då för att få bra resultat, men ändå billigare? Mekonomen, Autoexperten? Mekonomen hade i varje fall ungefär samma pris på just denna service.
Bilen jag har är en Volvo V70, EcoDrive från 2012, som har gått ca 13500mil och jag bor i Västerås.