2502
Sök

Kört med handbromsen i?

9 Inlägg
16 juli 2020
Trådstartare
Hej! Tror jag kört med handbromsen i, cirka 3 mil med varierad hastighet. Kände ingen vidare lukt. På motorvägen var det en ganska lång accelerationssträcka - mycket längre än vad jag brukar ha oavsett växelval.
Märkte sedan att lampan lyste när jag var framme vid min destination.
Kan bilen ha tagit mycket stryk av detta? Blev en del 30km/h vägar så inga större hastigheter, och märkte inte av något annat konstigt.
Mazda 3 08

9 Inlägg
16 juli 2020
Trådstartare
Alltså den lär ju ha varit väldigt lätt idragen så att säga.
Är relativt ny med körkortet, så är lite dum wink

6 197 Inlägg
16 juli 2020
Funkar handbromsen fortfarande är det inte värre än att du fått lite mer slitage än normalt på bromsbeläggen. Tror inte du bränt upp fettet i hjullagren eller liknande om det inte var så varmt så det luktade bränt lång väg

2 456 Inlägg
16 juli 2020
Den "skada" som kan ha skett är onödigt slitage av handbromsbackarna, i lite värre fall så kan skivorna bli skeva, och i värsta fall sabbar man fästena för backarna.
Dom 2 sistnämna märks rätt väl, så om du inte har märkt något konsigt i efterhand så är det troligen lugnt.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
16 juli 2020
svw01 skrev:

Bara för att du är såpass ärlig så kan jag nämna min fadäs för bortåt 45 år sedan.
Åkte tillsammans med några individer i en lånad bil och den lät väldigt högt i motorn av någon anledning..
Bortåt 110 kmt så väsnades det värre  och en av pajsarna bak frågade när jag skulle lägga i 5an..
Inte lätt på den tiden när man började med en 3-handväxlad opel..smile
Senast redigerat av axxet (16 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 557 Inlägg
17 juli 2020
axxet skrev:
svw01 skrev:

Bara för att du är såpass ärlig så kan jag nämna min fadäs för bortåt 45 år sedan.
Åkte tillsammans med några individer i en lånad bil och den lät väldigt högt i motorn av någon anledning..
Bortåt 110 kmt så väsnades det värre  och en av pajsarna bak frågade när jag skulle lägga i 5an..
Inte lätt på den tiden när man började med en 3-handväxlad opel..smile

Hehehe, känner mig träffad.
Tog en gång upp en MYCKET SNYGG grannfru på hemväg efter jobbet.
När jag svängde av motorvägen såg jag att jag aldrig växlat upp till 5:an.
Distraherad, jag - joo så var det nog.

Så man behöver nog inte ha färskt körkort för att göra bort sig.

Inträffar nog någon gång varje månad att jag vid terrängkörning glömmer att släppa på parkeringsbromsen.
Märks ju inte med ettan och lågväxel.
Och lampan syns ju inte i solskenet.

Inte heller körkortslängdsrelaterat.

Så svw01 - välkommen i senilklubben!

2 456 Inlägg
17 juli 2020
Har en känsla av att jag kommer göra precis likadant den dagen jag kör 6-växlad låda tongue

Tror nog fasen det är lättare att göra bort sig om man haft körkort X antal år och nästan uteslutande kört ungefär likadana bilar(antal växlar osv), för att sedan plötsligt hoppa in i nått som inte alls stämmer med det man är van med smile

Min egen historia är rätt tam, men jag köpte nyligen en automat för första gången(och har inte ens kört en automat på åtminstonde 10år). Första man gör är att stampa vänsterfoten i golvet där en kopplingspedal borde funnits big_smile
Visst, man anpassar sig ju snabbt sen, men ändock rätt pinsamt tongue

1 801 Inlägg
17 juli 2020
Lucif3r skrev:
Har en känsla av att jag kommer göra precis likadant den dagen jag kör 6-växlad låda tongue

Tror nog fasen det är lättare att göra bort sig om man haft körkort X antal år och nästan uteslutande kört ungefär likadana bilar(antal växlar osv), för att sedan plötsligt hoppa in i nått som inte alls stämmer med det man är van med smile

Min egen historia är rätt tam, men jag köpte nyligen en automat för första gången(och har inte ens kört en automat på åtminstonde 10år). Första man gör är att stampa vänsterfoten i golvet där en kopplingspedal borde funnits big_smile
Visst, man anpassar sig ju snabbt sen, men ändock rätt pinsamt tongue

Det där har jag också gjort en gång i tiden, kruxet var att på en 240 så är bromspedalen på automatare enormt stora så det jag gjorde var ju att försöka frikoppla med bromsen, den resan tog väldigt hastigt slut kan jag säga... Hahaha!

Sök