3151
Sök

VW Passat -10. Skitiga projektorlinser på Bi Xenon - ett rent helvete

13 Inlägg
21 juli 2020
Trådstartare
#1
Har fått nedslag på besiktningen för svagt hel- och halvljus. Märkesverkstan säger att jag måste byta strålkastarna eftersom de är förseglade och inte går att öppna. För detta ska dom råna mig på 2 x 12.500 kr...

1. Linsen är "grumlig" (bild). Bi xenon-lamporna byttes för ca 3 år sedan då ljusstyrkan var dåligt redan då, blev inte bättre. Har på youtube sett att det går att göra rent linserna, antingen med en liten putsduk i ändan på en ståltråd eller genom att plocka ut strålkastarna och öppna lim-förseglingen med värme.
2. Som inte det vore nog. På strålkastarglasets insida (utsidan är slät) sitter något som ser ut som små, små kristaller, (bild). Hur uppstår dessa och påverkas ljusbilden/-styrkan? Går sånt att fixa, eller måsta jag byta? (Säg inte att ja, får då är det väl bara att köpa nya strålkastare i alla fall?)

Jag är en jävel på att renovera träbåtar men helt värdelös på bilar. Vore supershysst om någon i forumet kan tipsa mig om en verkstad eller strålkastar-hacker i Stockholmsregionen som kan få mig ur den här knipan.

Tacksam för svar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236545/236545-fe96caf9329e583dc84c3a7b37799b8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236545/236545-cd3e74e2e26a6b13fe44d2791b5ac714.jpg

112 Inlägg
21 juli 2020
#2
Antar att det är den här filmen (eller liknande) du sett: https://youtu.be/2HK1TpqguA0

Det borde ju inte vara allt för komplicerad operation att utföra även om du inte har hållit på så mycket med bilar...i synnerhet inte när alternativet kostar 25000kr!

Vad gäller prickarna där så ta och försök att putsa där med samma grejor du rengör linsen med och se om det är smuts eller om det handlar om kaviteringar i plasten. Jag har då sett bra mycket mattare lyktor passera besiktning än dina ser ut att vara.

Fram med ståltråd, putsduk och alkohol och börja jobba bara....kronorna bara rasar in på + kontot efter du gjort det där! smile
Senast redigerat av Koster (21 juli 2020)

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
21 juli 2020
#3
"Glasen" (plasten) som linserna består av går att polera för att få bort "knopparna".
Gällande att dela strålkastaren är det en hel del jobb men är du villig att lägga tiden kan du spara mycket pengar.
Har gjort detta på flertalet olika bilar och det ger STOR skillnad att kunna ta bort mjölkigheten på linserna! Att göra detta från insidan av strålkastaren är inte roligt, speciellt inte eftersom det sitter lika mycket på "utsidan" av linsen som på insidan!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

13 Inlägg
21 juli 2020
Trådstartare
#4
#4
Hej Kostern (hoppas det är dig jag svarar, är ny på det här). Tack för ditt svar och skönt att "prickarna" inte blir för stort problem (håller tummarna). Uppskattar peppet men varje gång jag själv ska försöka fixa något med bilen, landar det alltid i "trial and error"-metoden - och nu är det 25 lax som står på spel... måste bli nån med mer erfarenhet och is i magen.

7 454 Inlägg
21 juli 2020
#5
Ja det är sorgligt med dessa VAG-produkter.
På AUDI rämnar strålkastarglasen och bakljusglasen om man tvättar i "olämpliga" snabbtvättar.
Enligt försäkringbolagen toppar Porsche maskinskadutbetalningarna.
VAG-växellådor och VAG-motorer har inte rosat marknaden, enligt försäkringsbolagen.
Det märkliga är att VAG har problem vare sig det är kamrem  eller kamkedja.
Brustna fjädrar inte att förglömma.
Och nu, när bilarna blivit 3 - 5 år problem med Bi Exenon-strålkatrna.
Påminnes även om VAG-skandalen med falska avgasutsläpp.

Varför och vilka personer köper VAG-bilar sedan 15 år tillbaka?
Märkligt!

112 Inlägg
21 juli 2020
#6
Det går att få bort glasen på dom där lyktorna också, dom sitter limmade med butyltätning och då får man värma dom i i ugnen(eller värmepistol) en stund på ca 100-110gr i 10 minuter och sedan bända loss glasen varsamt ifrån reflektorn, återmontering görs med butylband. Så du borde kunna hitta någon som fixar det där i Stockholm tycker jag.

Glad är jag som kör 32 år gammal Audi, där kostade lyktorna 200kr/st smile

13 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
#7
Cuefa skrev:
"Glasen" (plasten) som linserna består av går att polera för att få bort "knopparna".
Gällande att dela strålkastaren är det en hel del jobb men är du villig att lägga tiden kan du spara mycket pengar.
Har gjort detta på flertalet olika bilar och det ger STOR skillnad att kunna ta bort mjölkigheten på linserna! Att göra detta från insidan av strålkastaren är inte roligt, speciellt inte eftersom det sitter lika mycket på "utsidan" av linsen som på insidan!

Hej Cuefa. Tack för svar, och för  vetskapen att mjölkigheten sitter på båda sidor av linsen. Tiden har jag nog, det är snarare risken som är problemet - att jag står där med strålkastare som inte går att använda.  Får hämta stöd i det kinesiska ordspråket; "Den som känner sig själv är en klok man".

13 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
#8
Koster skrev:
Det går att få bort glasen på dom där lyktorna också, dom sitter limmade med butyltätning och då får man värma dom i i ugnen(eller värmepistol) en stund på ca 100-110gr i 10 minuter och sedan bända loss glasen varsamt ifrån reflektorn, återmontering görs med butylband. Så du borde kunna hitta någon som fixar det där i Stockholm tycker jag.

Glad är jag som kör 32 år gammal Audi, där kostade lyktorna 200kr/st smile

Vad jag har förstått är inte VAG ensamma om att försegla strålkastarna. Helt klart önskar man att alla biltillverkarna konstruerade sina bilar så att det gick att reparera dem enklare och att man då bara behöver fixa den del som är trasig. Ur miljöperspektiv är galet att verkstaden ska behöva byta ut hela strålkastaren för att linsen har blivit smutsig. Hade en 945a tidigare. Då låg reservdelarna på en annan nivå och där vågade till och med jag mig in under huven...

7 454 Inlägg
22 juli 2020
#9
Det fanns en tid då bl a Mercedes 123 och 124 hade lösa glas som var fästa vid reflektorn med 4 rostfria, och motståndskraftiga, klammor.
Det var tider det - suck!!!!

13 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
#10
Å tänk, de höll minst lika bra som dagens strålkastare.

7 454 Inlägg
22 juli 2020
#11
Helt o t!
Har ägt ett antal 2CV femtiotal och nyare.
På dem rostade strålkastarreflektorerna i nederkant.
Renderade anmärkning hos Bilprovningen.
(trots att det är reflektorns överkant som sänder ljuset till vägen - nederkant belyser grantopparna)
Åtgärdades med minipensel fäst i en najtråd.
Penseln doppad i Humbrol "kromfärg".
"Räddat" många strålkastarinsatser på detta sätt.

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
22 juli 2020
#12
Ankan46 skrev:
Cuefa skrev:
"Glasen" (plasten) som linserna består av går att polera för att få bort "knopparna".
Gällande att dela strålkastaren är det en hel del jobb men är du villig att lägga tiden kan du spara mycket pengar.
Har gjort detta på flertalet olika bilar och det ger STOR skillnad att kunna ta bort mjölkigheten på linserna! Att göra detta från insidan av strålkastaren är inte roligt, speciellt inte eftersom det sitter lika mycket på "utsidan" av linsen som på insidan!

Hej Cuefa. Tack för svar, och för  vetskapen att mjölkigheten sitter på båda sidor av linsen. Tiden har jag nog, det är snarare risken som är problemet - att jag står där med strålkastare som inte går att använda.  Får hämta stöd i det kinesiska ordspråket; "Den som känner sig själv är en klok man".

Beroende på var Du bor finns det säkert folk som kan tänka sig att hjälpa till med en dylik reparation smile
På min A4 -06 värmde jag inte ens strålkastarna utan bröt isär dem med 2st matknivar och hade ett rakblad för att skära av butylen som tätar mellan "glas" och insats ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 143 Inlägg
22 juli 2020
#13
Hej!
Tänk vad bra man har! På min 31 år gamla Audi 100 så tas lampglaset (ja det är glas) bort med 5-6 stålklämmor. De tar någon minut att lossa.

Åter till ämnet!
Om den inre linsen är av plast  går den yttre ytan att polera.
Man börjar med att vattenslipa ytan med 1200 våtslippapper och går sedan över till finre, slutligen 2000-2500 papper.
Slutigen polerar man plasten med rubbing/gammal T-shirt.

Att ta isär själva lampan måste gå, antingen att bända eller med varmluftpistol och bända med tunn kniv.
Senast redigerat av jaka54 (22 juli 2020)


13 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Tänk vad bra man har! På min 31 år gamla Audi 100 så tas lampglaset (ja det är glas) bort med 5-6 stålklämmor. Det tar någom minut att lossa.

Åter till ämnet!
Om den inre linsen är av plast  går den yttre ytan att polera.
Man börjar med att vattenslipa ytan med 1200 våtslippapper och går sedan över till finre, slutligen 2000-2500 papper.
Slutigen polerar man plasten med rubbing/gammal T-shirt.

Att ta isär själva lampan måste gå, antingen att bända eller med varmluftpistol och bända med tunn kniv.

Hej Jaka
Tack för instruktionerna, Riktigt glas och klämmor, idag låter det som webb utopi.

7 394 Inlägg
22 juli 2020
#15
projektorerna borde går att lossa och byta ut,, gör det på min mondeo, projektorer är av glas , plasten skulle smälta av värmen smile passa på att kolla reflektorn i den om du får ut den smile brukar bli sönderbrända med åren,,  mina satt bara i 3 små skruvar sen var dem ute smile


112 Inlägg
22 juli 2020
#16
Ankan46 skrev:
Koster skrev:
Det går att få bort glasen på dom där lyktorna också, dom sitter limmade med butyltätning och då får man värma dom i i ugnen(eller värmepistol) en stund på ca 100-110gr i 10 minuter och sedan bända loss glasen varsamt ifrån reflektorn, återmontering görs med butylband. Så du borde kunna hitta någon som fixar det där i Stockholm tycker jag.

Glad är jag som kör 32 år gammal Audi, där kostade lyktorna 200kr/st smile

Vad jag har förstått är inte VAG ensamma om att försegla strålkastarna. Helt klart önskar man att alla biltillverkarna konstruerade sina bilar så att det gick att reparera dem enklare och att man då bara behöver fixa den del som är trasig. Ur miljöperspektiv är galet att verkstaden ska behöva byta ut hela strålkastaren för att linsen har blivit smutsig. Hade en 945a tidigare. Då låg reservdelarna på en annan nivå och där vågade till och med jag mig in under huven...

Nej det är helt riktigt, alla tillverkare sysslar med samma vansinne, och som du säger så borde det inte vara tillåtet att bygga bilar på det sättet av miljöskäl. Det hjälper jorden föga att minska förbrukningen på motorn med 0.1l/mil om man sedan förkortar livslängden med 80% och mångdubblar behovet av nya delar till bilen under dess livstid.

Verkar ju som om Cuefa kan hjälpa dig med det där, du kommer inte behöva köpa nya lyktor iaf...för operationen att rengöra linsen är enkel, om än lite bökig och tidskrävande. Mest pga av att lyktorna själva är så förbannat bökiga att få bort.
Senast redigerat av Koster (22 juli 2020)

13 Inlägg
23 juli 2020
Trådstartare
#17
granadadr skrev:
projektorerna borde går att lossa och byta ut,, gör det på min mondeo, projektorer är av glas , plasten skulle smälta av värmen smile passa på att kolla reflektorn i den om du får ut den smile brukar bli sönderbrända med åren,,  mina satt bara i 3 små skruvar sen var dem ute smile

Hej Granadadr, tack för inspelet. Kolla reflektorerna är nu med på listan.

13 Inlägg
23 juli 2020
Trådstartare
#18
Koster skrev:
Ankan46 skrev:
Koster skrev:
Det går att få bort glasen på dom där lyktorna också, dom sitter limmade med butyltätning och då får man värma dom i i ugnen(eller värmepistol) en stund på ca 100-110gr i 10 minuter och sedan bända loss glasen varsamt ifrån reflektorn, återmontering görs med butylband. Så du borde kunna hitta någon som fixar det där i Stockholm tycker jag.

Glad är jag som kör 32 år gammal Audi, där kostade lyktorna 200kr/st smile

Vad jag har förstått är inte VAG ensamma om att försegla strålkastarna. Helt klart önskar man att alla biltillverkarna konstruerade sina bilar så att det gick att reparera dem enklare och att man då bara behöver fixa den del som är trasig. Ur miljöperspektiv är galet att verkstaden ska behöva byta ut hela strålkastaren för att linsen har blivit smutsig. Hade en 945a tidigare. Då låg reservdelarna på en annan nivå och där vågade till och med jag mig in under huven...

Nej det är helt riktigt, alla tillverkare sysslar med samma vansinne, och som du säger så borde det inte vara tillåtet att bygga bilar på det sättet av miljöskäl. Det hjälper jorden föga att minska förbrukningen på motorn med 0.1l/mil om man sedan förkortar livslängden med 80% och mångdubblar behovet av nya delar till bilen under dess livstid.

Verkar ju som om Cuefa kan hjälpa dig med det där, du kommer inte behöva köpa nya lyktor iaf...för operationen att rengöra linsen är enkel, om än lite bökig och tidskrävande. Mest pga av att lyktorna själva är så förbannat bökiga att få bort.

Har förstått att man måste ta bort hela fronten. De har verkligen tänkt till för att göra det så krångligt och komplicerat som möjligt. Men det finns hopp, det har ju dykt upp ett flertal "open source" projekt där bilarna är konstruerade för att man ska kunna bygga dem själv (inte kit-cars) och ritningarna är gratis. En av dem är Open motors https://www.openmotors.co/

7 394 Inlägg
24 juli 2020
#19
Ankan46 skrev:
Koster skrev:
Ankan46 skrev:

Vad jag har förstått är inte VAG ensamma om att försegla strålkastarna. Helt klart önskar man att alla biltillverkarna konstruerade sina bilar så att det gick att reparera dem enklare och att man då bara behöver fixa den del som är trasig. Ur miljöperspektiv är galet att verkstaden ska behöva byta ut hela strålkastaren för att linsen har blivit smutsig. Hade en 945a tidigare. Då låg reservdelarna på en annan nivå och där vågade till och med jag mig in under huven...

Nej det är helt riktigt, alla tillverkare sysslar med samma vansinne, och som du säger så borde det inte vara tillåtet att bygga bilar på det sättet av miljöskäl. Det hjälper jorden föga att minska förbrukningen på motorn med 0.1l/mil om man sedan förkortar livslängden med 80% och mångdubblar behovet av nya delar till bilen under dess livstid.

Verkar ju som om Cuefa kan hjälpa dig med det där, du kommer inte behöva köpa nya lyktor iaf...för operationen att rengöra linsen är enkel, om än lite bökig och tidskrävande. Mest pga av att lyktorna själva är så förbannat bökiga att få bort.

Har förstått att man måste ta bort hela fronten. De har verkligen tänkt till för att göra det så krångligt och komplicerat som möjligt. Men det finns hopp, det har ju dykt upp ett flertal "open source" projekt där bilarna är konstruerade för att man ska kunna bygga dem själv (inte kit-cars) och ritningarna är gratis. En av dem är Open motors https://www.openmotors.co/

japp älskar min bil är NÄSTAN som äldre Volvo då man ej behöver verktyg för att ta bort lysen, tyvärr så försvann den lätta lösningen senare då jag antar Ford å Volvo insåg dem förlorade verkstadbesök av Svenssons som klarade av att byta lampor själva ist,,


Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
24 juli 2020
#20
granadadr skrev:
Ankan46 skrev:
Koster skrev:

Nej det är helt riktigt, alla tillverkare sysslar med samma vansinne, och som du säger så borde det inte vara tillåtet att bygga bilar på det sättet av miljöskäl. Det hjälper jorden föga att minska förbrukningen på motorn med 0.1l/mil om man sedan förkortar livslängden med 80% och mångdubblar behovet av nya delar till bilen under dess livstid.

Verkar ju som om Cuefa kan hjälpa dig med det där, du kommer inte behöva köpa nya lyktor iaf...för operationen att rengöra linsen är enkel, om än lite bökig och tidskrävande. Mest pga av att lyktorna själva är så förbannat bökiga att få bort.

Har förstått att man måste ta bort hela fronten. De har verkligen tänkt till för att göra det så krångligt och komplicerat som möjligt. Men det finns hopp, det har ju dykt upp ett flertal "open source" projekt där bilarna är konstruerade för att man ska kunna bygga dem själv (inte kit-cars) och ritningarna är gratis. En av dem är Open motors https://www.openmotors.co/

japp älskar min bil är NÄSTAN som äldre Volvo då man ej behöver verktyg för att ta bort lysen, tyvärr så försvann den lätta lösningen senare då jag antar Ford å Volvo insåg dem förlorade verkstadbesök av Svenssons som klarade av att byta lampor själva ist,,

Att byta glödlampor (eller i detta fall xenonlampor) går faktiskt att göra själv utan att demontera halva bilen även på en Passat 2010 smile
Det är när strålkastarna ska ur som det börjar bli bråkigt...
Där föregick Skoda Octavia med gott exempel! Skruva bort en tumskruv, dra i en regel under o sen kom hela strålkastarhuset ut.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök