3660
Sök

D24 – pumpfel?

20 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
#1
D24 turbomotorn tycks ha blivit torrlagd på grund av, tror jag, ett igensatt slangfilter. Nu har jag lossat på skruven till en av spridarna och kört ganska mycket på startmotorn – dock utan att det kommit ut diesel där än så länge.

Så jag undrar om det kan vara något fel på pumpen. Remmen som jag antar drar
den rör sig i alla fall. Men jag såg nånstans att det finns något som heter magnetventil och undrar om det kanske kan vara den som inte fungerar? Vad gör den där magnetventilen egentligen, och har den något att göra med elkabeln som jag har ringat in på bifogad bild?

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229272/229272-f32d2041294429c603f3cdf87b4f5aac.jpg

1 724 Inlägg
24 juli 2020
#2
Hmm. Magnetventilen öppnar o stänger för bränsle. Det vill säga- fanns inte den..så kan du inte stänga av motorn eller starta den. Ett tydligt klick ska höras när du lägger 12v på den. Annars e´den kass.

mvh/husse

20 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
#3
Det klickar fint när jag lägger ström på stiftet som jag hade ringat in. Så ventilen fungerar nog. Ska den allltså vara öppen så länge den får ström, och vad är det i så fall som gör att den får ström?

(Just nu har jag ingen hjälp här och jag gissar att jag behöver någon som vrider om startnyckeln medan jag försöker kolla om det kommer ström, eller? I morgon kan jag få hjälp av någon.)

1 724 Inlägg
24 juli 2020
#4
Hupp, av nån anledning kan jag inte se din bild..men när du sätter på tändningen ska magnetventilen vara öppen, o först när du slår av tändningen ska magnetventilen vara stängd. Detta styrs av bilens Motorstyrning/relä.  Har du flyt så e´det bara att lufta systemet.. vissa pumpar e´inte så duktiga att suga så lite tryck på sugsidan kan hjälpa.
Lycka till/husse

20 Inlägg
25 juli 2020
Trådstartare
#5
Tack. Jag ska försöka kolla att strömmen funkar, har på sistone fipplat en del med kablaget som därför hänger löst under ratten – och det är väl inte omöjligt att jag råkat dra isär något där. Funkar strömmen fortsätter jag väl att försöka lufta. Det finns en extra elektrisk pump tidigare längs bränsleledningen så dieseln borde ju komma fram.

1 724 Inlägg
25 juli 2020
#6
Hmm, jupp om denna pump funkar så borde det finnas diesel till högtryckspumpen. O de e´bara att lägga 12v direkt till magnetventilen när du testar. O Startar bilen så tänk på att du måste bryta 12v,en till pumpens magnetventil för att få stopp på den..direktström gör att ditt tändningslås inte funkar att stänga av med. Lycka till/husse


Sök