Följ Med på en Riktigt roligt resa med mig att bygga en Volvo PV Quattro som ska SFRO besiktas efter alla Deras regler Donatorbil är från en audi a6 v8 quattro Som ska bli uppskrämd
Har tyvärr inte mycket mer val pga skulle jag korta ner länkarmarna så måste jag korta drivaxlarna och redan där kan det bli tok fel (har varit med om många som kortat och knutarna rasar efter några mil). Skulle fjäderbenen varit delbar så skulle jag köpt coilovers direkt men på a6 så finns det bara i normal utförande fjäder med coilmutter 🤷‍♀️
mitt råd skulle vara att ändå försöka ha toppen av fjäderbenen på ungefär samma plats ändå, och ändra vinkeln på fjädrarna för att kompensera för den större delen av den förskjutning du måste göra nere vis spindeln. då kommer du dock att få lite extrema vinklarna för fjäerbenslagret, men det kan man ofta fixa med eftermarknadsgrejer så som caster/camberplattor. Vilket är något jag rekommenderar för alla som gör sådana här dumheter som du och jag . Då kan man kompensera för möjliga små misstag i geometrin när man kommer till hjulinställningen 👍
Förstår hur du menar men jag måste få in själva fjädern in vid motorrummet pga skärmarna slår i hela diametern på fjädern 😂 men ja detta kommer bli väldigt mycket tänkande o läsande o mätande. För vill verkligen inte ha mina fjäderbenstorn genom skärmen och genom huven gud vet hur hemskt det skulle sett ut 😂
En viss herr Hilmersson hade ju fjäderbenen stickandes ut ur huven på sin Manta och det blev ju inte fy skam precis
mitt råd skulle vara att ändå försöka ha toppen av fjäderbenen på ungefär samma plats ändå, och ändra vinkeln på fjädrarna för att kompensera för den större delen av den förskjutning du måste göra nere vis spindeln. då kommer du dock att få lite extrema vinklarna för fjäerbenslagret, men det kan man ofta fixa med eftermarknadsgrejer så som caster/camberplattor. Vilket är något jag rekommenderar för alla som gör sådana här dumheter som du och jag . Då kan man kompensera för möjliga små misstag i geometrin när man kommer till hjulinställningen 👍
Förstår hur du menar men jag måste få in själva fjädern in vid motorrummet pga skärmarna slår i hela diametern på fjädern 😂 men ja detta kommer bli väldigt mycket tänkande o läsande o mätande. För vill verkligen inte ha mina fjäderbenstorn genom skärmen och genom huven gud vet hur hemskt det skulle sett ut 😂
En viss herr Hilmersson hade ju fjäderbenen stickandes ut ur huven på sin Manta och det blev ju inte fy skam precis
Nä. Förvisso men pvn har en annorlunda huv. Samt måste ta av på skärmarna ochså 😋
Har varit i kontakt med min sfro man och pratat om mina problem med pvn. Och han sa att jag kunde kapa fjäderbenen och ersätta dom med coilovers med camber plattor och vinkla fjäderbenen men topplagningen ska ha en viss vinkel mer spindelleden. Så har köpt ett par grova coilovers som ska vinklas till rätt mått. 🙂
Men har provmonterat motorn och subframen. Och som ni ser så kommer motorn väldigt långt fram. På grund av drivaxlarna ska centrera nått så när med skärmarna ska nog montera kylaren mot torpedväggen med dubbla fläktar och göra några luftintag 🙂
Coolt projekt, har följt en stund i smyg här. Angående att motorn är långt fram, titta ordentligt så ser du att hela motorn ligger framför hjulcentrum. Så är det på alla äldre quattro i alla fall, har likadant på min S2.
Coolt projekt, har följt en stund i smyg här. Angående att motorn är långt fram, titta ordentligt så ser du att hela motorn ligger framför hjulcentrum. Så är det på alla äldre quattro i alla fall, har likadant på min S2.
Kul o höra 🙂
Motorn är så långt fram som jag kan få den annars kommer Frontplåt inte passa tyvärr. Så jag måste flytta hjulhusen på skärmarna en aning för att få det att lira 🙄 ingen dans på rosor att göra en pv quattro 😂
Skönt att du kan lösa fjädringen på ett relativt enkelt sätt iaf
Jo, dom där quattro-motorerna sitter väldigt långt fram. Det är iofs sant på många "riktiga"4-kraffsare där drivaxlarna kommer direkt från lådan. Subaru har ju likadant, men deras motorer är ju kortare iom. 4-cyl boxer-design. Finns väl några undantag, mitsubishi kör väl med tvärställd motor i deras EVO-modell om jag inte minns fel, så där finns ju mer plats, mer likt en FWD med tvärställd motor. BMW löste väl sitt X-drive system(dom äldre iaf) genom att ha en kardan mellan växellåda och en frontdiff monterad på motorn(inte helt olikt vinkelväxeln på t ex volvos AWD-modeller), där ena drivaxeln går igenom tråget.
Skönt att du kan lösa fjädringen på ett relativt enkelt sätt iaf
Jo, dom där quattro-motorerna sitter väldigt långt fram. Det är iofs sant på många "riktiga"4-kraffsare där drivaxlarna kommer direkt från lådan. Subaru har ju likadant, men deras motorer är ju kortare iom. 4-cyl boxer-design. Finns väl några undantag, mitsubishi kör väl med tvärställd motor i deras EVO-modell om jag inte minns fel, så där finns ju mer plats, mer likt en FWD med tvärställd motor. BMW löste väl sitt X-drive system(dom äldre iaf) genom att ha en kardan mellan växellåda och en frontdiff monterad på motorn(inte helt olikt vinkelväxeln på t ex volvos AWD-modeller), där ena drivaxeln går igenom tråget.
Ja man kan bli gråhårig över alla olika 4x4 det finns 😂 men förhoppningsvis blir detta bra i slutändan 🙂
Fjäderskålarna samt fjädern är alldeles för stora för att kunna få det lira så har köpt ett par coilovers som ska byggas om och vinklas för att det ska komma innanför skärmar och huv 🙂
Ikväll har det hänt grejer på. Pvn. Fick ett ryck att ta ut motorn och börja med ramverket. Kapade bort hela undersidan på pvn original ramsnok med 40mm och börja bocka och svetsa ihop dom nya ramsnokarna. 🙂
Ser ut att bli bra det där! Edit: blir det dubbelplåt Eller ersätter du nedre delen av orginalbalken med den nya? Edit nr 2: nvm jag som inte kan läsa😂👍
Senast redigerat av Oskar_Thompson (27 augusti 2020)
Ser ut att bli bra det där! Edit: blir det dubbelplåt Eller ersätter du nedre delen av orginalbalken med den nya? Edit nr 2: nvm jag som inte kan läsa😂👍
Haha ska helsvetsa fast balken på. Original ramsnok sen börja på tvärsträvan vid upphöjningen vid baksätet. Så jag kan börja böja till dom som Ska sitta i tröskellådan 🙂. Har köpt in 3mm plattjärn som jag ska göra bågarna till kardantunneln som ska vara av 2mm stålplåt. Ochså 😅
Kapat ur golvet bak samt fram för att kunna lägga tvärbalken. Gjorde infästningar i 2mm stålplåt och svetsa fast det i b stolpen. Tvärbalken ska kapas upp på. Mitten när jag fått dit hela ramverket för kardantunneln 🙂 kapade av tröskellådan på förarsidans och ja som ni ser på. Bilden så har den ju sett sina bästa dagar 😂 påbörjat balken som ska ligga i tröskellådan ochså 🙂
Halloj hänt lite på kvällskvisten på pvn. Fick kapat bort passagerare tröskeln och resterande golv och började bocka till balken som ska ligga inne i tröskellådan. Resultatet blev ju suveränt 🙂 svetsat båda balkar samt några tvärsträvor nästa projekt är att ansluta A samt B stolpe ner till balkarna på insidan så jag kan kapa bort mina utdragningsrör 😀
Låg o spåna igår på vad jag ska köra för tändning på pvn till audi motorn och öppna upp bakre gaveln på kamaxeln och som jag tänkt så är det ett spår så man kan köra med fördelare. Hade en gammal B20 fördelare liggandes och testa så den matcha ihop med spåret och till min förvåning så passa det precis. Så nu ska jag leta efter en b30 fördelare så jag kan köra med mina trippa weber 40 idf på audi motorn 😋