Hej,
Jag och min sambo är på gång att köpa vår första bil (jag har ägt några riktiga skruttbilar tidigare i livet då jag var fattig och generellt ointresserad). Vi har dock ingen aning om vad vi ska/vill ha, då jag inte ens vet vad jag ska titta efter.
Då detta är vår första ”riktiga” bil är det lite svårt att säga vad vi faktiskt kommer använda den till, men de troligaste användningsområdena är främst att handla mat och åka på kortare utflykter. Det lär dock bli en och annan lite längre resa i Sverige någon gång per år. Vi kommer inte använda bilen dagligdags till arbete eller liknande, utan det blir nog främst på helgerna/semestern.
Nervös som jag är vill jag helst att bilen ska vara så säker som möjligt. Vill även att den ska vara tämligen driftsäker och inte stå på verkstaden hela tiden (och inte kosta skjortan när den väl behöver in på service). Önskar också att den är relativt billig att äga och köra (bränsleförbrukning, skatt, försäkring, servicekostnader etc.).
Ytterligare önskemål är att motorn inte är så klen att man får gunga igång skiten på motorvägen (jag är ingen rallyförare dock, så behöver inte vara något monster heller), att det inte ska vara så jävligt motor-/vägljud att man knappt kan föra en konversation i bilen, och helst ska den ha någon form av hyggligt infotainmentsystem med hyfsade högtalare (minns med fasa tidigare bilar som enbart har diskant i två främre högtalare, vilket gör att man inte ens vill använda skräpet). Behöver inte vara något jättestort bagageutrymme, men helst inte så litet att man bara får plats med ett Kelloggs-paket.
Pris upp till 150 000:-, men ju lägre pris desto bättre utan att behöva tumma för mycket på önskemålen. Tänker mig en bil som är cirka 2-3 år gammal och gått upp till 5000-6000 mil då det största värdetappet bör ha skett någongång då mig veterligen.
Uppskattar all hjälp jag kan få. Ingen aning om vad jag ska, eller ens vill/bör, köpa. Får hål i huvudet av allt googlande.
Med vänlig hälsning
Adam