Bygg bilder från ett halvt seriöst bygge på en B234 Turbo som tidigare är bänkad till 530hk. Tanken med bilen är att ha en rolig och pålitlig Lekbil för mestadels körning på bana. Har hänt mycket med bilen det senaste året och... Visa mer
2020 08-04 Tänkte slänga upp bilder allt eftersom jag bygger vidare på min lekbil. så får börja med att ladda upp de ¨bygg bilder¨ jag har sedan tidigare.
Bild 1-3: När jag hämtade motorn för ca ett år sedan samt slängde in den i bilen för första gången. När jag köptemotorn var den ganska komplett med et MS sprut V1,3 om jag minns rätt.
Bild 4: Kapade upp skärmarna för overfenders. Skrapade väldigt mycket fram så det var de smidigaste sättet att lösa problemet.
Bild 5: efter ca 3-4 Månader rev vi motorn för byte av packningar och ett helt nytt oljetråg med skvalpskydd från Köhler Racing funkar fruktansvärt bra!
Bild 8-9 Jag la en bästälning hos Maxxtuning där föjande köptes: 1st MaxxECU SPORT PREMIUM (ECU, kabelhärva, tillbehör, LSU) 1st relä/säkrings del 4st Vag spole (Normal längd) 1st Magnetventil för elektronisk reglering av laddtryck.
När vi rev ut den gamla kabelstammen bestämde vi oss för att dra elen till bland annat framlyktorna i skärmarna för att få en mer clean look i motor rummet. Vi fick borra oss in via innerskärmarna och sedan täta när kablarna var dragna. för att få plats med vagspolarna i ventilkåpan var vi tvungna att slipa bort skruvhålen för täck kåpan som ligger över tändkablarna i vanliga fall
Denna helgen blev det köp av en reservdelsmotor. Tanken är att skicka toppen på bearbetning, porta insuget/ha som reserv. Sen förmodligen sälja blocket och grenröret. Så blir att sätta upp motorn i Motorstativ och börjar pilla under veckan.
Igår drag jag upp motorn i motorstativet och började riva toppen Plockade kamaxlarna,överfallen tryckarna, markerade allt och plastade in för att slippa rost och smuts
Plockade bort Grenrör och Insug. i insugs kanalerna i toppen såg det ut som någon har gjort ett försök till att porta (se bild). Avgas kanalerna var lite igensotade.
Blir att måla upp blocket och sedan sälja då jag inte har behov av det. Skickar med kabelhärva, boxar, nytt oljefilter och kamrem.
Lämnade bilen hos apex.se i Hässleholm i söndags för bygge av halvbur. Ska hämta bilen på fredag. riktigt bra priser. finns bilder på deras Instagram @apex.rallyracing
Har även börjat planera nytt soppa system, tanken är att ha 2 st 044 pumpar efter catchtanken och ha kvar mata pumpen i orginal tanken (520L/h från MrTuning) Kommer bli Stålomspunnen PTFE slang fram och tillbaka från motorn. antingen AN6 eller AN 8
Tråget borta och ska kolla skicket på ramlager och vevlager. Har bytt vattenpump i förebyggande syfte.