Goafton kamrater!
Tiden går fort.. Skrämmande fort.
Det är nu över ett år sedan jag rapporterade senast men det känns som att det inte var längesen alls..
Nåväl. Jag tänkte dra en liten luddig resumé från året som gått och det blir inte bara monotomt cackameck utan lite smått och gott. Håll tillgodo 🙂
Säsongen blev lång men bilar ska brukas och ett luxuöst tillsnoffsat järnspett från Detroit är inget undantag. Dom är inte gjorda av silkespapper och sockervadd vilket många verkar tro 😊
Sen behövde jag få in bilen i verkstan. Jag har nog tidigare nämnt mitt spontanköp i form av två ton pelarborr som kom in, liggandes, i verkstan. Den behövde resas och få en plats någonstans. Efter en riskabel insats en natt med pilsner och könsrock i högtalarna så lyckades jag resa på mastodonten.
Där den skulle stå var golvet underminerat och lite väl tunnt så jag kapade upp det och paddade upp en singelbädd och gjöt upp en dec så att maskinen skulle stå stadigt.
Efter detta bestyr tänkte jag ta itu med förgaseriet på Cadillacen. Införskaffade för ändamålet en ultraljudstvätt på 17 liter.
Perfekt tyckte svågern Thompa, som älgade över snabbare än en fjolårskalv med en laddning gyttorp i röva och slängde i en gammal Zenith från sin amazon. Den blev ren och fin och sen fick jag plocka i en renoveringssats i den.
Efter det blev det dags för cackans Carter.
Den fick några rejäla omgångar i tvätten och ett rep.kit. Sen gick den rätt bra. Hittade att bromsservon läckte vacuum och petade i ett gäng större munstycken i förgasarn så nu är jag nästan nöjd.
Sen va grabbarna snoriga en dag så jag fick äran att vabba. Pojkarna hade tråkigt så vi snickrade ihop en lådbil ala 30-tals sportbil
Ingen motor i denna men dom behöver motioneras 😄
I april va jag på en gammal hederlig bonnauktion och bjöd hem en baklastare.
Perfekt för mina ändamål hemma på gårn! En LM621 med breda hytten och hydrauliskt skoplås 👍
Sen blev det skolavslutning så vi hissa flaggera och rullade iväg och köpte glass.
Sen kom midsommarafton och vi fyllde upp bilen och for iväg till kompisen där det vankades midsommarfest. Mat, dryck och toppenväder!
Sen fick jag ett så otroligt moppesug igen så jag plockade fram den trogna bastarden och började åka.
Sen plockade jag fram ett avstannat projekt som tog fart igen.
Mitt gamla raketarsel som fick ny lack och ställdes undan 2016. Nu ska den ihop igen så den pillar jag på då och då.
Sen fick grabben hem sin Florida som stått hos min bror i några år. Den putsar han friskt på
Det är kul att han har något vettigt att göra när vi är i verkstan.
Sen dök det upp en Clipper hos en granne som var ett för bra klipp för att tacka nej. Så den släpades hem och fick en genomgång. Den går fint och det var lite kul att köra otrimmat. Kul eller komiskt, svårt att avgöra..
Det var vad jag hittade i fotoalbumet som var värt att ta upp. Har ju gjort en massa tråkiga måsten som bruksbilsreparationer och husrenovering också men sånt blir ingen glad av att se 😄
Nu ska snart bilen in i verkstan igen och jag håller det lite hemligt vad som komma skall. Den har gått så bra hela sommaren så nu bör man ju kunna göra några fräna grejer 😃