3356
Sök

Hur bromsar besiktningsmannen bak!???

527 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#1
Jag besiktade min bil idag och fick så klart nedslag på ojänm bromsverkan bak.
Det har jag aldrig tidigare fått på någon av mina bilar.
Det lustiga i kråksången är att jag noterade att han ryckte inte i handbromsen som de alltid gjort för mig tidigare, utan denna gång bromsade han med fotpedalen.

Brukar besiktningsmännen använda foten för att testa bromsarna bak eller används handbromsen?
Hur bromsade han din bil vid senaste besiktningen!??
Senast redigerat av Loffe123 (26 januari 2007)

Smålänning
7 883 Inlägg
26 januari 2007
#2
För mig så bromsade han både med foten och med handbromsen. Dem måste ju testa alla bromsarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Colaberoende
1 219 Inlägg
26 januari 2007
#3
Både handbroms och pedal.
Konstigt att han inte drog handbromsen. Gubbarna här vekar vara extra gnälliga på det.

/Ena


31 Inlägg
26 januari 2007
#4
handbromsen och färdbromsen är i 2 olika system alltså handbromsen kan funka bra och färdbromsen inte alls och tvärt om. så dom måste kolla båda.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 januari 2007
#5
Han kollade inte handbromsen när jag besiktigade Clion heller.
Men bilen bromsar ju bak när du trampar på bromspedalen, så dom kan ju mäta där också enbart genom att trampa.

Däremot borde dom kolla handbromsen också, det står ju med på "att-göra-listan" vid en besiktning.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

527 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#6
Jäkla skit :-(
Dumma gubbe...Jag ska be de dra i handbromsen också vid ombesiktningen.

Så här ser mina bromsprov ut sen två år tillbaka.
Fram  1,8   1,5
Fram  1,7   1,2    (2mil vid efterbesiktning så har bromsarna blivit svagare, mer ojämna.)
Fram  1,5   1,8     (700 mil senare så har den ena sidan blivit bättre men den andra sämre)

Bak   0,5   0,4
Bak   0,8    0,5 (700 mil senare så har båda bromsarna blivit bättre, men ojämna)

Som ni ser så blir jag inte klok på dessa siffror, de hoppar ju helt slumpmässigt runt trorts fler mil avverkade. Jag vet inte var jag ska börja felsöka när felet mest känns som om bilprovningens mätutrustning är för grov och okänslig.
Senast redigerat av Loffe123 (26 januari 2007)

527 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#7
Det var en småbil som bromstestades i det här fallet, de kanske skiter i att dra i handbromsen på småbilar!? Eftersom bromsverkan från den inte behöver vara så stor för en småbil? (bara en gissning)

Reparatör
630 Inlägg
26 januari 2007
#8
Alla bilar testas med pedaltryck avseende bromsverkan på "Färdbromsen ". Sen finns det ju bilar som har handbroms fram och en del har bak . Dom testas separat avseende bromsverkan eller egentligen hållverkan av bil i backe som då ska klara 14% lutning som dom då kan se eller räkna fram geneom att få bromsvärdet på rullen vid handbromsdragning .


197 Inlägg
26 januari 2007
#9
deras broms testningsvågar funkar inge vidare polaren va inne me sin 242turbo med stumsvetsad bakaxel endå visade det på ojämn bromsverkan hur kan det gå till???

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 januari 2007
#10
chrillemk2gti skrev:
deras broms testningsvågar funkar inge vidare polaren va inne me sin 242turbo med stumsvetsad bakaxel endå visade det på ojämn bromsverkan hur kan det gå till???

För att bromsarna tar olika mycket på olika sidor?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

527 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#11
Det är nog sjukt viktigt att bilen står helt rakt också.
Jag ska nog bara smörja upp högersidan och sen hoppas på slumpen vid ombesiktning :-)

Reparatör
630 Inlägg
27 januari 2007
#12
John87 skrev:
chrillemk2gti skrev:
deras broms testningsvågar funkar inge vidare polaren va inne me sin 242turbo med stumsvetsad bakaxel endå visade det på ojämn bromsverkan hur kan det gå till???

För att bromsarna tar olika mycket på olika sidor?

har även en polare som råkat ut för samma sak på en chevelle 70 med spole i bakaxeln . Ojämn bromsverkan ska då vara omöligt att få tycker man , men det verkar vara lite si och så i bland med skiftande skick på bromsrullarna mm . En kompis med last bil åkte till 5st olika ställen med bromsprovare inkl sbp och fick olika resultat på alla 5 ....


Slav
1 454 Inlägg
27 januari 2007
#13
chrillemk2gti skrev:
deras broms testningsvågar funkar inge vidare polaren va inne me sin 242turbo med stumsvetsad bakaxel endå visade det på ojämn bromsverkan hur kan det gå till???

haha då skulle ja dö om ja fick de resultatet..

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

1 414 Inlägg
27 januari 2007
#14
Ett tips, lufta bromsarna, kolla klossarna o skivorna att dom är fina så slipper du nog en ombesiktning till... ojämn bromsverkan är oftast på grund av ojämnt slitna bromsar eller luft i systemet...

Handbromsen ska ta efter ca 3-4 klick...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se


Sök