3421
Sök

Justera automatlåda som inte kan bestämma sig???

13 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#1
Fundering, går det att justera en automatlåda, som inte kan bestämma sig, vid krypfart, typ på en parkerking, så vill den växla upp o ned mellan 1:an o 2:an! Eller är det bara något jag fått om bakfoten??

Bilen är en Dodge Durango -99, dvs stenåldersteknik, så det kanske går att lösa med spett o slägga....eller är det något annat som är på väg att ge sig?

Har gått 16.000mil!

Ok, man kan ju undvika låga hastigheter oxå...en lösning smile
Senast redigerat av Jepson75 (26 januari 2007)

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 januari 2007
#2
hade nog kollat felkoder osv tror någon varvtalsgivare e paj eller paketet me magnetventilerna och då kostar de där efter sad


179 Inlägg
26 januari 2007
#3
När byttes olja och filter senast?
Senast redigerat av Cobicon (26 januari 2007)

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

13 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
#4
Cobicon skrev:
När byttes olja och filter senast?

Ingen aning :-) Kan det ge sådana symptom??

Smålänning
7 883 Inlägg
27 januari 2007
#5
Jepson75 skrev:
Cobicon skrev:
När byttes olja och filter senast?

Ingen aning :-) Kan det ge sådana symptom??

Ja. Det kan det. Eftersom det är oljan som driver bilen framåt med hjälp av tryck så måste den vara tunn och ren. Är filtret igensatt så blir det inte tillräckligt högt systemtryck i lådan, men styrsystemet till den tror att trycket är riktigt. Då växlar den konstigt.

Att den går normalt under färd beror antagligen på att då är det så pass högt motorvarv att den får upp trycket till minimumnivå, och under landsvägskörning så sitter dessutom lockupen i, som låser ihop turbinens två delar i lådan för att minska slirningen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

179 Inlägg
27 januari 2007
#6
Inte stött på exakt den symtomen där oljan orsakade problemet.
Men dra upp stickan och lukta samt titta på färgen på oljan, (ATF olja = röd) skall inte vara grumlig, lukta "bränd" eller skiftat i färg till grå - grön.
Detta är lättast och kolla innan man går vidare.
Senast redigerat av Cobicon (30 januari 2007)

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

357 Inlägg
27 januari 2007
#7
Cobicon skrev:
Inte stött på exakt den symtomen där oljan orsakade problemet.
Men dra upp stickan och lukta samt titta på färgen på oljan, (AFT olja = röd) skall inte vara grumlig, lukta "bränd" eller skiftat i färg till grå - grön.
Detta är lättast och kolla innan man går vidare.

Exakt! På min va oljan svart när ja köpte den! Bytte oljan o gjorde rent filtret efter de gick hur fint som helst.

Heter de Lövena eller Löven??

179 Inlägg
30 januari 2007
#8
Hur har det gått?

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

13 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#9
Cobicon skrev:
Hur har det gått?

Hmmm...är inte speciellt aktiv här på forumet :-)
Jodå, olja o filter, o sen funkade det fint!!

Tack för tipset!


Sök