torsen skrev:
Mycket har jag upplevt med bilar och batterier i mina dagar - men detta????:
2020-09-09 skulle jag starta en av mina hobbybilar.
Klick i startmotorn och voltmetern visade på något drygt 10 volt.
Startkablar blev räddningen i nöden och motorn startade.
Hade inte brukat denna bilen på några dagar så jag antog att något drog ström.
Hemkommen laddades batteriet med CTEK och batteripolerna anslutna.
Efter uppnådda 12.95 volt lossade jag på minuspolen och anslöt multimetern mellan batteripolen och jordkabeln inställd på microampére.
Inget utslag = inget som "drog" ström - eller hur?
Låter minuspolen vara demonterad och mäter på batteripolerna följande:
2020-09-09 12,95 v
2020-09-10 12,81 v
2020-09-11 12,73 v
2020-09-12 12,69 v
2020-09-13 12,66 v
2020-09-14 12,66 v
2020-09-15 12,64 v
2020-09-16 12,64 v
2020-09-17 12,62 v
2020-09-18 11,01 v
De första 9 dagarnas urladdning är inte onormal.
Men mellan i går och i dag 1,61 v urladdning.
Batteriet är, enligt föregående ägare, som jag köpte bilen av, 5 år gammalt.
Någon kunnig som kan förklara urladdningen mellan i går och i dag.
Jag mätte flera gånger med olika multimetrar.
Några hundradelars avvikelse = 10,93 v och 10,96 v = utan större betydelse.
Fortsätter att varje dag mäta batteriet - förundrad över mätresultaten.
Finns några vise män som kan förklara fenomenet - gissa kan jag göra själv.