Mossan1 skrev:Pumpa ur är väl ett bra alternativ om.man inte kan/vill komma under bilen. Även om.man sannolikt får ur mer med pluggen är det inte så himla noga. Bättre att byta oftare än att krångla. Det finns dom som tom startar motorn nån sekund för att få ut en extra skvätt. Herregud vilken björntjänst åt sig själv. Kan kosta lagerrepor det. Byt oftare istället.
Olja + filter är absolut viktigaste servicen. Tändstiften är också gör-det-själv på dom flesta motorer. Har med åtkomst att göra.
Kamrem är viktig att byta inom intervall. Finns BÅDE tid och milgräns på dom flesta. Den som inträffar först.
Lämna in för kamrem och göra allt annat själv är ju inte fel. Mycket pengar sparat. En Golf av den åldern kostar nog inte ett kamremsbyte skjortan på heller.
Växellådsolja är inte fel att byta runt 20k mil. Ofta upplever man också en förbättring. Men många byter aldrig den och funkar väl ändå, men....
Bromsvätskan bör bytas också, men gamla bilar brukar få byta ok, rör, slang osv ändå och då blir det liksom bytt vätska understundom ändå.
Jag undrar om det räcker att lyfta ena framhjulet för att komma åt oljepluggen eller om man måste lyfta symmetrisk, dvs båda framhjulen, eller kanske höja bilen helt på alla fyra? Behöver motorn stå rakt (horisontellt) så att säga för att så mycket olja som möjligt ska ut?
torsen skrev:Golfen4 skrev:Tänkte testa att serva bilen (Golf 4, 02a) helt själv. Men eftersom jag aldrig har gjort det innan så undrar jag hur man gör steg för steg? Och vad för verktyg behövs mm. 🙂
Att "serva" = göra service kan uppdelas i:
Förebyggande kontroll och tillsyn med regelbundet underhåll och systematiskt/periodiskt byte av vätskor.
Eller reparationer i förbyggande syfte eller efter komponenthaverier.
Antar att det är den första kategorin du menar.
Kontroll att allt fungerar - mest elfunktioner och -komponenter.
Byte motorolja och filter.
Byte motorluftfilter(ev blåsa rent).
Byte kupéluftfilter(ev blåsa rent).
Byte bromsvätska(vartannat år).
Byte bränslefilter(vart fjärde år).
Kontroll av och ev byte tändstift, tändkablar och ev fördelarlock, rotor och avbrytarkontakter(inte på nyare bilar.
Kontroll vätskenivå i växellåda.
Kontroll och ev justering vätskenivå i batteri(om inte "slutet" batteri).
Kontroll och ev påfyllning spolarebehållaren.
Kontroll vätskenivå i kylarens expansionskärl.
Kontrollera ev kylvätskans fryspunkt/temperatur.
Kontroll vätskenivå i huvudbromscylinderns behållare.
Kontroll alla synliga drivremmar beträffande slitage och spänning(varning för att spänna för hårt).
Kontroll vätskenivå i kopplingens vätskebehållare(om hydrauliskt påverkad koppling).
Kontroll vätskenivå i styrservopumpens behållare(om hydraulisk styrservo).
Kontroll och ev justering av kopplingspedalens spel(om vajerpåverkad koppling).
Kontroll och smörjning av ev avtagbar dragkrok.
Kontroll dammskydd på drivaxelknutar.
Kontroller med något upplyft framhjul om spel i hjullager, med fattning 3 och 9 på hjulet spel i styrleder, med fattning 6 och 12 på hjulet spel i styrspindelleder.
Kontrollera stötdämparna okulärt med avseende på läckage samt gunga bilen och kontrollera funktion.
Kontrollera krängningshämmarnas gummibussningar okulärt och genom att rycka i krängningshämmaren och ev leder.
Kontrollera avgassystemets upphängningar okulärt samt skaka röret och lyssna om det ligger emot någon stans.
Kontrollera bromsskivor och belägg beträffande slitage.
Kontrollera parkeringsbromsspakens "rörelsereserv" = bör börja "ta" på 3:e hacket och spaken vara "i botten" före 6:e hacket.
Kontrollera däcken med avseende på lufttryck, mönsterdjup, snedslitning*) och skador.
Kontroll och smörjning dörrars och luckors gångjärn.
Smörjning "dörrnäsor" med vaxstift.
Kontrollera säkerhetsbältenas slitage och funktion beträffande låsning och upprullning(fungerar upprullningen otillfredsställande kan det resultera i att bältena inte ligger an mot kroppen = 2:a vid besiktning.
Detta ovanstående är vad du normalt får utfört om du lämnar in din bil för "service", och som inte är så svårt att utföra själv - möjligen bromsvätskebytet undantaget.
*) om framdäcken är snedslitna kan jag, om du så önskar, tipsa om hu man gör en enkel kontroll medelst "snörmetoden" av hjulskränkningen(toe-in resp toe-out på bortifrånska).
Andra får fylla i vad jag glömt samt vilka hjälpmedel/verktyg du behöver.
Räkna med att du sparar runt 3.000:- - 4.000:-, exkl material, på att göra servicen själv jämfört med att lämna in bilen till märkesverkstad(och få en stämpel).
Har du ingen instruktions- eller servicebok kan du kolla med skrotarna - vissa sparar och säljer dessa böcker.
Kanske kan en "Haynes-bok" hjälpa dig.
Lycka till!
Tack för tips! Yes har redan beställt Haynes boken. Allt ser så enkelt ut i den men vi får se...
1
0
0
0