3313
Sök

Extraljus framför grillen på bilar med motordriven fläkt

105 Inlägg
26 september 2020
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har funderat på det här med extraljus framför grillen, på äldre bilar, tex 740, 240 etc och äldre amerikanska bilar.

Fläkten släpper ju när bimetalltermostaten blir kall och fläkten går ner i varv, tex på motorväg, när termostaten blir varm, nyper den och fläkten snurrar fortare.

Säg mej, har alla svenskar gjort fel under 3 decennier som kört med 2 stora bosch profi 210 framför grillen på sommartid, har de haft fläkten igång onödigt mycket?

https://images.app.goo.gl/wTvXFb2igbsTbkhz8

https://images.app.goo.gl/PgCsAd4uvVJwwa1n7

1 109 Inlägg
26 september 2020
#2
Fel och fel, jag tror nog att det passerar såpass mycket luft att det går bra ändå. I motorvägsfart behövs knappt fläkten enligt min erfarenhet med bilar med termostststyrd elfläkt.
I lägre hastigheter är det en annan femma men då är luftflödet lägre så att det sitter grejer ivägen framför grillen påverkar nog inte så mycket...

Jag Skulle tro att den försämrade aerodynamiken extraljusen ger påverkar bränsleförbrukningen mer än att fläkten går lite tyngre emellanåt,om det är problemet som du vill belysa wink


6 056 Inlägg
26 september 2020
#3
Som sagt, mycket luft passerar ju förbi de där extraljusen i alla fall. Jämför med dagens bilar som ofta har en mycket mindre grill, men det räcker ändå för att kyla motorn. Vi bor ju dessutom i ett ganska svalt land.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
26 september 2020
#4
Caprice77 skrev:
Hej,

Jag har funderat på det här med extraljus framför grillen, på äldre bilar, tex 740, 240 etc och äldre amerikanska bilar.

Fläkten släpper ju när bimetalltermostaten blir kall och fläkten går ner i varv, tex på motorväg, när termostaten blir varm, nyper den och fläkten snurrar fortare.

Säg mej, har alla svenskar gjort fel under 3 decennier som kört med 2 stora bosch profi 210 framför grillen på sommartid, har de haft fläkten igång onödigt mycket?

https://images.app.goo.gl/wTvXFb2igbsTbkhz8

https://images.app.goo.gl/PgCsAd4uvVJwwa1n7

Det är inte så troligt att du hittar extraljus på en gammal jänkare. Visst kan det förekomma men det är nog mest på pickisar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 438 Inlägg
26 september 2020
#5
Jag har inte gjort fel.
Är mån om kylningen = luftströmningen till radiatorn och motorrummet i övrigt, sommartid.
Jag demonterar extraljusen vid vårdagjämningen och återmonterar dem vid sommartidens slut.
Inte speciellt svårt.
Enda problemet är fininställningen.
Grovinställning i sidled med ribba över lampglasen.
I höjdled med vattenpass.

Forummoderator
17 996 Inlägg
27 september 2020
#6
Går på Steff240:s linje. Det påverkar nog inte alls.

Demonterar man fronten/grillen på en ny bil sitter det ofta eldrivna "persienner" i fronten. Dessa syns normalt inte men om ni ser en Kia Optima så syns det tydligt om den vill ha kylning. Då är det 2 stora hål i fronten.

Heter för övrigt "Air flaps" och kan ge felkod om skiten hänger sig. Tro mig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 056 Inlägg
27 september 2020
#7
Hybrid_ skrev:
Går på Steff240:s linje. Det påverkar nog inte alls.

Demonterar man fronten/grillen på en ny bil sitter det ofta eldrivna "persienner" i fronten. Dessa syns normalt inte men om ni ser en Kia Optima så syns det tydligt om den vill ha kylning. Då är det 2 stora hål i fronten.

Heter för övrigt "Air flaps" och kan ge felkod om skiten hänger sig. Tro mig...

Det låter som någonting som kan frysa fast på vintern

2 397 Inlägg
27 september 2020
#8
Många bilar har ju även luftintag i framstötfångaren, så även om själva grillen blockeras lite så får kylaren fortfarande tillräckligt med luft för att inte påverka funktionen.


Forummoderator
17 996 Inlägg
27 september 2020
#9
Utmarks-Loke skrev:
Hybrid_ skrev:
Går på Steff240:s linje. Det påverkar nog inte alls.

Demonterar man fronten/grillen på en ny bil sitter det ofta eldrivna "persienner" i fronten. Dessa syns normalt inte men om ni ser en Kia Optima så syns det tydligt om den vill ha kylning. Då är det 2 stora hål i fronten.

Heter för övrigt "Air flaps" och kan ge felkod om skiten hänger sig. Tro mig...

Det låter som någonting som kan frysa fast på vintern

Inget större problem. När de väl ska öppna sig så är det ordentligt varmt. De öppnar sig sällan på vintern. Dagens motorer är så effektiva att spillvärme -eller snarare bristen på spillvärme- är ett problem åt andra hållet. Därför finner man på vissa en 50A säkring för PTC-element. Brödrost inbyggd i värmepaketet.

Hybridbilar har givetvis dessa för att förhindra att maskin svalnar då den stängs av rätt ofta. Även dieslar har samma problem pga deras effektivitet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök