3656
Sök

Crafter/speinter vibrerar kraftigt vid acc mellan 40-60kmh

13 Inlägg
12 oktober 2020
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en crafter som vid relativt kraftig acceleration börjat vibrera ordentligt. Ligger jag på konatant hasrighet känns vibrationerna bara något litet men vid acc så öjar de kraftigt. Det är upp till ca 60 max70 kmh som de känns för att sedan helt försvinna.

Bilen är bakhjuldriven. Alla hjulen är kontrollerae att de sitter fast.

Vad kan det vara för något??

5 119 Inlägg
12 oktober 2020
#2
Åtminstone på sprinter så har jag vart med om att stödlagret eller lagren beroende på kardarnens längd blir glappa eller mjuka och ger vibrationer vid gaspådrag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

716 Inlägg
12 oktober 2020
#3
Tänkte säga precis samma sak...

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
13 oktober 2020
#4
+1 på det, vanligt att både stödlager och Hardy-skivorna mot både växellåda och bakaxel blir slitna, med vibrationer som följd.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

13 Inlägg
13 oktober 2020
Trådstartare
#5
Tack!
Är detta saker man byter utan att byta kardan?  Jag funderade på kardan, men ville inte skriva det för att ofärgat få höra åsikter härifrån. Jag var dock inne på att hela kardanen behöver bytas.  hur är det med knutkorsen, brukar de bli kassa?

hur kontrollerar jag ovan nämnda detaljer på bästa sätt?

Tack för hjälpen!

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
13 oktober 2020
#6
Easyrider666 skrev:
Tack!
Är detta saker man byter utan att byta kardan?  Jag funderade på kardan, men ville inte skriva det för att ofärgat få höra åsikter härifrån. Jag var dock inne på att hela kardanen behöver bytas.  hur är det med knutkorsen, brukar de bli kassa?

hur kontrollerar jag ovan nämnda detaljer på bästa sätt?

Tack för hjälpen!

Vad är det för årsmodell/motor i den?
På nästan samtliga Crafters finns Hardyskivorna lösa, likaså mellanlagret.
Om så är fallet på din bil behöver du inte byta hela kardan.
En sak som också kan ge upphov till vibrationer är knutkorsen i ändarna på kardanstängerna.
De finns inte som lös detalj från VW/Mercedes men om du mäter upp dem finns garanterat motsvarande lösa knutkors från eftermarknaden!

Så länge Du inte skadat/böjt/på annat sätt gjort åverkan på själva kardanaxlarna borde de inte behöva bytas.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

13 Inlägg
13 oktober 2020
Trådstartare
#7
Byter man knutkors lätt eller är det jobbigt?

13 Inlägg
13 oktober 2020
Trådstartare
#8
Det är en 2010a.  Motorn är oklar men 100kw enligt trafikverket.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
13 oktober 2020
#9
En -10 med 136hk är en 2.5l 5-cyl.
Det går att byta knutkors själv men man vill gärna ha tillgång till en verkstadspress.
Det görs med kardan bortplockad från bilen.
Du kan ofta se och känna på knutkorsen om du får upp bilen på en lyft. Tar du tag i kardan med händerna och vrider den så kan du se hur knutkorsen rör sig, de ska vara stumma. Är det glapp i själva korsen är nållagren slut och knuten blir inte 100% centrerad = vibrationer.
Kika t.ex på denna YT-video som förklarar vad som blir galet och hur man åtgärdar det smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

13 Inlägg
13 oktober 2020
Trådstartare
#10
Tack för infon!
Räcker det med att pressa grejerna på plats? Jag tittade snabbt igår på en video, då svetsade man korset så det fastnade.  jag har tillgång till det mesta i verkstadsväg, men frågar än om jag orkar att fixa det.  Jag skall lyfta och kolla efter det tips jag fick. Tack allesammans!

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
13 oktober 2020
#11
Har du verktyg så kan det säkerligen gå, har aldrig testat själv dock smile

Tala gärna om hur det går!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

13 Inlägg
13 oktober 2020
Trådstartare
#12
Såg nu att du hade vidarebefordrat en videolänk, jag tittar på den! Tack

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
13 oktober 2020
#13
Easyrider666 skrev:
Såg nu att du hade vidarebefordrat en videolänk, jag tittar på den! Tack

👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

761 Inlägg
13 oktober 2020
#14
Har en 2015 crafter och innan det en - 13 och när jag skulle byta till den nyare och lastade ur all verktyg m.m ur bilen så stutsade hela bilen i all hastighet över 30km/t och kan säga det efter den turen på ca 2mil var något speciellt XD

Visade sig senare vid verkstads besök att stödlagret var helt slut och påväg att brisera och den som gjort att det ej vobbla tidigare var enligt mekanikern att bilen var fullastad med verktyg.


6 056 Inlägg
13 oktober 2020
#15
Är det inte väldigt sällsynt med dåliga knutkors på dagens bilar? Jag har aldrig bytt något, och ingen jag känner heller, utom på terrängbilar då. Däremot stödlagret och hardyskivan blir ju dålig ibland

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
14 oktober 2020
#16
Utmarks-Loke skrev:
Är det inte väldigt sällsynt med dåliga knutkors på dagens bilar? Jag har aldrig bytt något, och ingen jag känner heller, utom på terrängbilar då. Däremot stödlagret och hardyskivan blir ju dålig ibland

I stort sett bara bilar med stel axel som får problem som det verkar, de flesta 4wd bilar har ju individuell hjulupphängning och det verkar lugnare för övriga drivlinan när diffen sitter fast monterad.
Craftern har ju en stel bakaxel, Amarok lika så.
På dessa är taskiga knutar inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas i dagens moderna samhälle smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 056 Inlägg
14 oktober 2020
#17
Cuefa skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Är det inte väldigt sällsynt med dåliga knutkors på dagens bilar? Jag har aldrig bytt något, och ingen jag känner heller, utom på terrängbilar då. Däremot stödlagret och hardyskivan blir ju dålig ibland

I stort sett bara bilar med stel axel som får problem som det verkar, de flesta 4wd bilar har ju individuell hjulupphängning och det verkar lugnare för övriga drivlinan när diffen sitter fast monterad.
Craftern har ju en stel bakaxel, Amarok lika så.
På dessa är taskiga knutar inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas i dagens moderna samhälle smile

Aha, ja det förklarar saken. På bilar med delad bakaxel har de förstås satt grejerna i den vinkel som minst sliter på knutkorsen.

5 119 Inlägg
14 oktober 2020
#18
Utmarks-Loke skrev:
Cuefa skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Är det inte väldigt sällsynt med dåliga knutkors på dagens bilar? Jag har aldrig bytt något, och ingen jag känner heller, utom på terrängbilar då. Däremot stödlagret och hardyskivan blir ju dålig ibland

I stort sett bara bilar med stel axel som får problem som det verkar, de flesta 4wd bilar har ju individuell hjulupphängning och det verkar lugnare för övriga drivlinan när diffen sitter fast monterad.
Craftern har ju en stel bakaxel, Amarok lika så.
På dessa är taskiga knutar inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas i dagens moderna samhälle smile

Aha, ja det förklarar saken. På bilar med delad bakaxel har de förstås satt grejerna i den vinkel som minst sliter på knutkorsen.

På Nissan Navara är det tvärt om. Där är dåliga knutkors mycket vanligare på främre kardarn än på bakre. Trotts att den har stel bakaxel och individuell framvagn.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
15 oktober 2020
#19
mb_pucken skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Cuefa skrev:

I stort sett bara bilar med stel axel som får problem som det verkar, de flesta 4wd bilar har ju individuell hjulupphängning och det verkar lugnare för övriga drivlinan när diffen sitter fast monterad.
Craftern har ju en stel bakaxel, Amarok lika så.
På dessa är taskiga knutar inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas i dagens moderna samhälle smile

Aha, ja det förklarar saken. På bilar med delad bakaxel har de förstås satt grejerna i den vinkel som minst sliter på knutkorsen.

På Nissan Navara är det tvärt om. Där är dåliga knutkors mycket vanligare på främre kardarn än på bakre. Trotts att den har stel bakaxel och individuell framvagn.

Minsann.
Man lär så länge man lever 👍🏼😃

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

2 Inlägg
23 juli 2023
#20
Har precis samma problem på vår Crafter. Kollade klippet från Chrisfix, så jäkla grymt. Ska beställa knutkors och byta så fort jag hinner.

Hur långt vågar man köra med dåliga knutkors? Missljuden kom för drygt 30 mil sedan. Vi befinner oss i Tyskland och har ca 100 mil hem.



Sök