2421
Sök

Lastbil / Husbil / Antal passagerare

1 Inlägg
26 oktober 2020
Trådstartare
#1
Hej alla.

Jag sitter och letar efter lastbil som jag tänkte bygga ett skåp till.

Avser att använda skåpet som en bodel.

Men har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig att bena ut.
Vilka fördelar finns det med att regga om till husbil?
Vilka nackdelar?

Har också svårt att hitta lastbilar med dubbelhyttar, hur ser mina alternativ ut, om jag skulle vilja utöka antalet sittplatser för passagerare?

Hittade detta på transportstyrelsen, https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … ssagerare/

"Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hör till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte."
Vad innebär detta?
Har jag förstått rätt, om det avser lastbil med pålastat skåp? Hade lastbilen behövt vara reggad med skåpet före 2006 för att det ska gälla isåfall?


Tack för alla svar på förhand.

1 134 Inlägg
26 oktober 2020
#2
På gymnasiet hade vi några lastbilar där sängen blivit ersatt av 2 säten istället. Det var hemmabyggt, så att säga, men uppenbarligen godkänt big_smile

När det gäller skåp så TROR jag att om du vill kunna ha passagerarna i bostadsdelen under färd så måste skåp och förarhytt vara sammambyggt så att du kan gå emellan om du förstår vad jag menar. Farsan gick i liknande tankar för några år sedan och jag har för mig att vi fick det svaret från besiktningsorganet.

Det BÖR räcka att bilen är äldre än 2006, för i papperna står inte detaljerat NÄR den fick sin nuvarande påbyggnad. Mao kan du ta tex en gammal grusbil, kasta flaket och sätta på ett skåp istället.

Fördelar med husbilsregg? Tja, billigare avgifter på färjor och broar i tex Danmark skulle jag tro, och så får du köra på ställen där lastbilstrafik är förbjuden. Finns säkert fler fördelar (och även nackdelar) men det är detta jag kan ta direkt ur minnet smile
Senast redigerat av Steff240 (26 oktober 2020)


Forummoderator
18 038 Inlägg
26 oktober 2020
#3
Steff240 skrev:
På gymnasiet hade vi några lastbilar där sängen blivit ersatt av 2 säten istället. Det var hemmabyggt, så att säga, men uppenbarligen godkänt big_smile

När det gäller skåp så TROR jag att om du vill kunna ha passagerarna i bostadsdelen under färd så måste skåp och förarhytt vara sammambyggt så att du kan gå emellan om du förstår vad jag menar. Farsan gick i liknande tankar för några år sedan och jag har för mig att vi fick det svaret från besiktningsorganet.

Det BÖR räcka att bilen är äldre än 2006, för i papperna står inte detaljerat NÄR den fick sin nuvarande påbyggnad. Mao kan du ta tex en gammal grusbil, kasta flaket och sätta på ett skåp istället.

Fördelar med husbilsregg? Tja, billigare avgifter på färjor och broar i tex Danmark skulle jag tro, och så får du köra på ställen där lastbilstrafik är förbjuden. Finns säkert fler fördelar (och även nackdelar) men det är detta jag kan ta direkt ur minnet smile

Ja, så är det. I min ungdom köpte jag en gammal Mercedes 307 där det hade bultats fast en husvagn på. Såg faktiskt rätt okej ut. Den hade vi mycket kul med! Då får man ju boendet klart från start dessutom...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
21 mars
#4
Det viktigaste är att bestämma vad du behöver det för

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
21 mars
#5
Personbil klass 2. Största fördelen är ju hastigheten.  Samma som med bil. Känner en som hade en Setra 228dt dubbeldäckare.  Var med när han köpte den.   Oj den fick köra skyltad fart.  Efter regning.  Han blev stoppad av polisen när han låg i 120 på 120våg.  Dom har inte glada för han hade inte d-körkort utan bara b och c.   Och kört för fort.       Dom tusfasade länge innan dom insåg att der var en personbil klass 2 som stoppat och inte en buss  🤣. 18sångar var det på övervånigen när vi hämtade den. Tyvärr såg jag aldrig när den blev helt ombyggd. Den hade gått som turnebuss så den var reggat med 12-14plqster från början sen var det väll 8

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 038 Inlägg
21 mars
#6
Nu väckte vi liv i en 4 år gammal tråd... Men intressant ämne. Se på detta hemmabygge som är reggat med 8 platser och går på B-kort

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JRT596#specs
https://www.blocket.se/annons/kalmar/hu … 1400487116

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 883 Inlägg
21 mars
#7
Hybrid_ skrev:
Nu väckte vi liv i en 4 år gammal tråd... Men intressant ämne. Se på detta hemmabygge som är reggat med 8 platser och går på B-kort

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JRT596#specs
https://www.blocket.se/annons/kalmar/hu … 1400487116

För att få köras på B-kort måste det vara taget före 1 Juli -96 och inte varit återkallat.

Fotograf på tierpidag.se

228 Inlägg
21 mars
#8
Avser att använda skåpet som en bodel.

Läste "bordell" först lol

En nackdel lär väl vara att skatten är dyrare på husbil än lastbil?

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 mars
#9
Hamilton skrev:
Hybrid_ skrev:
Nu väckte vi liv i en 4 år gammal tråd... Men intressant ämne. Se på detta hemmabygge som är reggat med 8 platser och går på B-kort

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JRT596#specs
https://www.blocket.se/annons/kalmar/hu … 1400487116

För att få köras på B-kort måste det vara taget före 1 Juli -96 och inte varit återkallat.

Jo, det kan ju vara värt att veta... Tack Hamilton. Nåja, jag får köra en sådan iaf!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 634 Inlägg
22 mars
#10
Hybrid_ skrev:
Nu väckte vi liv i en 4 år gammal tråd... Men intressant ämne. Se på detta hemmabygge som är reggat med 8 platser och går på B-kort

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JRT596#specs
https://www.blocket.se/annons/kalmar/hu … 1400487116

Och får framföras i 120 km/h på motorvägen helt lagligt... Fantastisk lag det där...

(Nu är det iofs en gammal VanHool så den kommer gå som en dröm även i 120 km/h, men ändå...)
Senast redigerat av Brådhis (22 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 510 Inlägg
22 mars
#11
Growe skrev:
Han blev stoppad av polisen när han låg i 120 på 120våg.  Dom har inte glada för han hade inte d-körkort utan bara b och c.   Och kört för fort.       Dom tusfasade länge innan dom insåg att der var en personbil klass 2 som stoppat och inte en buss

Lite offtopic, men jag har hört historier om att chaufförerna på Jale Åkeri fick kämpa bra för att övertala trafikpoliserna att de visst fick köra i 90 när de blev stoppade med sina "bussar". big_smile

https://lh6.googleusercontent.com/proxy/ymqaD2pOa-y_Rid6V0n-2dZawm-i0_BtleiKopqZldSE7xlcru6UD6wFsaI6-lL2l5fTfkPzpLa9FtoE4tjAGpmSdydA4x9ltOcAB3LrDBfWhSsg0p1OxX0Nkpxt1WYUOpUrQNPku9Mp8kMAsysSDGPzhAqYqzqlX9e1lWSGoP5g

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 mars
#12
Brådhis skrev:
Hybrid_ skrev:
Nu väckte vi liv i en 4 år gammal tråd... Men intressant ämne. Se på detta hemmabygge som är reggat med 8 platser och går på B-kort

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JRT596#specs
https://www.blocket.se/annons/kalmar/hu … 1400487116

Och får framföras i 120 km/h på motorvägen helt lagligt... Fantastisk lag det där...

(Nu är det iofs en gammal VanHool så den kommer gå som en dröm även i 120 km/h, men ändå...)

Du som har koll: Den är uppenbarligen manuell. Hur många växlar och om den är ospärrad så klarar den hålla 120 km/h på motorvägen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 634 Inlägg
22 mars
#13
Hybrid_ skrev:
Brådhis skrev:
Hybrid_ skrev:
Nu väckte vi liv i en 4 år gammal tråd... Men intressant ämne. Se på detta hemmabygge som är reggat med 8 platser och går på B-kort

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JRT596#specs
https://www.blocket.se/annons/kalmar/hu … 1400487116

Och får framföras i 120 km/h på motorvägen helt lagligt... Fantastisk lag det där...

(Nu är det iofs en gammal VanHool så den kommer gå som en dröm även i 120 km/h, men ändå...)

Du som har koll: Den är uppenbarligen manuell. Hur många växlar och om den är ospärrad så klarar den hålla 120 km/h på motorvägen?

Lådan heter (troligen) G7 eller G8 och är en manuell "förvalslåda", dvs du växlar till den växel du vill ha med spaken och när du se´n kopplar så lägger den i den växel du valt. smile 7 växlar om jag inte är helt ute och cyklar, är det en G8 så har den 8 växlar. G7 är en G8 där man hoppat över trean.

Den klarar galant 120 km/h på motorvägen ospärrad. Den klarar förmodligen 125-130 om den är frisk på plan mark. Den kommer dock dra soppa som om det inte fanns någon morgondag...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 883 Inlägg
22 mars
#14
trubbelturbo skrev:
Growe skrev:
Han blev stoppad av polisen när han låg i 120 på 120våg.  Dom har inte glada för han hade inte d-körkort utan bara b och c.   Och kört för fort.       Dom tusfasade länge innan dom insåg att der var en personbil klass 2 som stoppat och inte en buss

Lite offtopic, men jag har hört historier om att chaufförerna på Jale Åkeri fick kämpa bra för att övertala trafikpoliserna att de visst fick köra i 90 när de blev stoppade med sina "bussar". big_smile

https://lh6.googleusercontent.com/proxy … e1lWSGoP5g

Dom där ekipagen minns jag tror dom körde passagerare och gods mellan Sundsvall och Arlanda

Fotograf på tierpidag.se

1 510 Inlägg
22 mars
#15
Hamilton skrev:
trubbelturbo skrev:
Growe skrev:
Han blev stoppad av polisen när han låg i 120 på 120våg.  Dom har inte glada för han hade inte d-körkort utan bara b och c.   Och kört för fort.       Dom tusfasade länge innan dom insåg att der var en personbil klass 2 som stoppat och inte en buss

Lite offtopic, men jag har hört historier om att chaufförerna på Jale Åkeri fick kämpa bra för att övertala trafikpoliserna att de visst fick köra i 90 när de blev stoppade med sina "bussar". big_smile

https://lh6.googleusercontent.com/proxy … e1lWSGoP5g

Dom där ekipagen minns jag tror dom körde passagerare och gods mellan Sundsvall och Arlanda

Är osäker på hur de användes. Men kan säkert stämma. smile

Men för dem som inte vet så byggdes dessa ekipagen på den tiden en lastbil bara fick köra i 70km/h medan en buss fick rulla i 90km/h.

Någon tyckte att 70 var för sakta och fick en snilleblixt. Följdaktligen köpte man en dragbil, på vilken Scania kunde erbjuda en förlängd hytt, samt en trailer. Man snickrade ihop ekipaget så att trailern inte kunde kopplas av varför bilen+släpet kunde betraktas som en enhet. Därefter tryckte man in tillräckligt många säten (9?) i den stora hytten och när detta var färdigt rullade man bort till bilprovningen och registrerade in hela skapelsen som en - *Trumvirvel* - Ledbuss! big_smile

Sedan var det fritt fram att bränna på i 90 knyck fullastad på motorvägen, på D-körkort förstås. tongue
Senast redigerat av trubbelturbo (22 mars )

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
22 mars
#16
trubbelturbo skrev:
Hamilton skrev:
trubbelturbo skrev:

Lite offtopic, men jag har hört historier om att chaufförerna på Jale Åkeri fick kämpa bra för att övertala trafikpoliserna att de visst fick köra i 90 när de blev stoppade med sina "bussar". big_smile

https://lh6.googleusercontent.com/proxy … e1lWSGoP5g

Dom där ekipagen minns jag tror dom körde passagerare och gods mellan Sundsvall och Arlanda

Är osäker på hur de användes. Men kan säkert stämma. smile

Men för dem som inte vet så byggdes dessa ekipagen på den tiden en lastbil bara fick köra i 70km/h medan en buss fick rulla i 90km/h.

Någon tyckte att 70 var för sakta och fick en snilleblixt. Följdaktligen köpte man en dragbil, på vilken Scania kunde erbjuda en förlängd hytt, samt en trailer. Man snickrade ihop ekipaget så att trailern inte kunde kopplas av varför bilen+släpet kunde betraktas som en enhet. Därefter tryckte man in tillräckligt många säten (9?) i den stora hytten och när detta var färdigt rullade man bort till bilprovningen och registrerade in hela skapelsen som en - *Trumvirvel* - Ledbuss! big_smile

Sedan var det fritt fram att bränna på i 90 knyck fullastad på motorvägen, på D-körkort förstås. tongue

Här finns lite mer bilder och lite info för den som är nyfiken på dessa byggen:

http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/v … amp;t=7005

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
22 mars
#17
Hybrid_ skrev:
Hamilton skrev:
Hybrid_ skrev:
Nu väckte vi liv i en 4 år gammal tråd... Men intressant ämne. Se på detta hemmabygge som är reggat med 8 platser och går på B-kort

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JRT596#specs
https://www.blocket.se/annons/kalmar/hu … 1400487116

För att få köras på B-kort måste det vara taget före 1 Juli -96 och inte varit återkallat.

Jo, det kan ju vara värt att veta... Tack Hamilton. Nåja, jag får köra en sådan iaf!

jag får inte...  förstå den jävla logiken om du kan.. smile   har liksom d-körkort och absolut mer lämpad än e C-chafför att köra just den typen av fordon som du länkade till på blocket.. men icke sa nicke...

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
22 mars
#18
Brådhis skrev:
Hybrid_ skrev:
Nu väckte vi liv i en 4 år gammal tråd... Men intressant ämne. Se på detta hemmabygge som är reggat med 8 platser och går på B-kort

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JRT596#specs
https://www.blocket.se/annons/kalmar/hu … 1400487116

Och får framföras i 120 km/h på motorvägen helt lagligt... Fantastisk lag det där...

(Nu är det iofs en gammal VanHool så den kommer gå som en dröm även i 120 km/h, men ändå...)

sånt där lägger sig på sidan innan du hinner blinka..  vet en som inte la sin vanhoi en gång i diket utan direkt efter dom lagat den la han omkull den igen om det inte var redan första dagen efter han fick den från verkstaden.. han slutade köra buss efter det.. 
det var hans egna buss oxå så..

näe vanhol är inte bussvalet jag skulle bygga en husbuss på. det kan jag säga.. inte heller en Setra 228dt..  ena jävla rosthögar...
neoplan uppfann elfelet.. 

näe en setra från typ 00 skulle jag välja
https://www.mascus.se/transportfordon/t … jm9o7.html
är finns ett utmärkt objekt..   finns dock en del att göra på just den där.. men tror inte den hade stått så jävla länge.. har en på mitt jobb som kör där ibland smile

om man inte väljer en dubbeldäckare.. men vet inte om det är det bästa valet..   dom brukar rullat på europa och gått 400miljoner varv runt jorden.. men 100k på en 00ans Setra är INGET..    våran merceders från 2020 har gått  över 40 smile  så den är nu såld.. så säljer eftersommarn..  då våran nya kommer smile

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 634 Inlägg
23 mars
#19
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Hybrid_ skrev:
Nu väckte vi liv i en 4 år gammal tråd... Men intressant ämne. Se på detta hemmabygge som är reggat med 8 platser och går på B-kort

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JRT596#specs
https://www.blocket.se/annons/kalmar/hu … 1400487116

Och får framföras i 120 km/h på motorvägen helt lagligt... Fantastisk lag det där...

(Nu är det iofs en gammal VanHool så den kommer gå som en dröm även i 120 km/h, men ändå...)

sånt där lägger sig på sidan innan du hinner blinka..  vet en som inte la sin vanhoi en gång i diket utan direkt efter dom lagat den la han omkull den igen om det inte var redan första dagen efter han fick den från verkstaden.. han slutade köra buss efter det.. 
det var hans egna buss oxå så..


näe vanhol är inte bussvalet jag skulle bygga en husbuss på. det kan jag säga.. inte heller en Setra 228dt..  ena jävla rosthögar...
neoplan uppfann elfelet.. 

näe en setra från typ 00 skulle jag välja
https://www.mascus.se/transportfordon/t … jm9o7.html
är finns ett utmärkt objekt..   finns dock en del att göra på just den där.. men tror inte den hade stått så jävla länge.. har en på mitt jobb som kör där ibland smile

om man inte väljer en dubbeldäckare.. men vet inte om det är det bästa valet..   dom brukar rullat på europa och gått 400miljoner varv runt jorden.. men 100k på en 00ans Setra är INGET..    våran merceders från 2020 har gått  över 40 smile  så den är nu såld.. så säljer eftersommarn..  då våran nya kommer smile

Det där beror på den som körde den, inte på att det är en VanHool.

Skulle jag bygga husbuss skulle jag definitivt välja en tillverkare som kan bygga bussar som håller, dvs VanHool eller Helmark eller Vest.
Senast redigerat av Brådhis (23 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
23 mars
#20
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Och får framföras i 120 km/h på motorvägen helt lagligt... Fantastisk lag det där...

(Nu är det iofs en gammal VanHool så den kommer gå som en dröm även i 120 km/h, men ändå...)

sånt där lägger sig på sidan innan du hinner blinka..  vet en som inte la sin vanhoi en gång i diket utan direkt efter dom lagat den la han omkull den igen om det inte var redan första dagen efter han fick den från verkstaden.. han slutade köra buss efter det.. 
det var hans egna buss oxå så..


näe vanhol är inte bussvalet jag skulle bygga en husbuss på. det kan jag säga.. inte heller en Setra 228dt..  ena jävla rosthögar...
neoplan uppfann elfelet.. 

näe en setra från typ 00 skulle jag välja
https://www.mascus.se/transportfordon/t … jm9o7.html
är finns ett utmärkt objekt..   finns dock en del att göra på just den där.. men tror inte den hade stått så jävla länge.. har en på mitt jobb som kör där ibland smile

om man inte väljer en dubbeldäckare.. men vet inte om det är det bästa valet..   dom brukar rullat på europa och gått 400miljoner varv runt jorden.. men 100k på en 00ans Setra är INGET..    våran merceders från 2020 har gått  över 40 smile  så den är nu såld.. så säljer eftersommarn..  då våran nya kommer smile

Det där beror på den som körde den, inte på att det är en VanHool.

Skulle jag bygga husbuss skulle jag definitivt välja en tillverkare som kan bygga bussar som håller, dvs VanHool eller Helmark eller Vest.

Då har du inte hållt på med skrotet det är därför 🤣.   Vi hade en Helmarks volvo fy fan vilket bygge.    Bara att fylla olja på den var en halv dags arbete.     Var byggd på en fe9.    Om Vanhool kunde bygga bussar så hade dom inte varit påväg i konkurs just nu. Bussbranchen är het just nu.  😁.   Näe är det inte Setra eller merceders är jag väldigt glad om jag  slipper köra skiten kan jag säga.  😁🤣.    Kör just nu mest en Man och fy fan vilket jävla skrot att köra.   Det är alltid något nytt problem.   Det är små grejer men ack så irriterande. 

Tex  bussen har en vanlig startnyckel som du kan starta och stänga av bussen på.   Men finns även en start och stopp knapp. Använder du nyckeln och startar motorn med eller stänger av sp flippar hela bussen ut rätt vad det är lådan slutar växla och en massa andra konstiga fel.    Så man måste använda start och stopp knappen.  🙄.  Mage till korkad lösning.       Bussen tömmer sig på luft på 10min    märkesverkstad säger att alla är så.    Öhhh.    Bad dom fixa det förra månaden allt var fixat.     Nej inte alls  tömmer sig lika fort.     Min Setra jag hade för ett par år sen med 90k på mätaren kunde stå 3dagar och varnade inte ens för lågt tryck  😁.        Näe det finns en anledning att Mercedes och Setra är det man väljer.          Inte tala om reservdelar.  Vi har delarna till våra Mercedes bussar dagen efter om vi beställer före 14 dagen före.      Beställde en intercooler till en Temsa md9  tog över 1månad 🙄.            Bord och nätfickor är testade till Man hela tiden får man något år dom i fel färg 🙄.         Som sagt     det är skillnad på buss och buss 🤣
Senast redigerat av Growe (26 mars )

Kör fort så hinner inget hända...


Sök