Köpte denna 740 GLT för 1000 kronor. Den hade stått ute i 2-3 år ungefär då den inte gick igenom besiktningen. Har fått igång den och tagit hem den. Nu tänkte jag göra den lite finare och få den i körbart skick.
Då har man fått hem pärlan. Fick ta av alla däcken och fria upp bromsarna för att få den att rulla. Såhär ser den ut innan tvätt. Nu ska jag högtryckstvätta hela bilen och även tvätta inredningen.
Hur blev det sagt egentligen? Var det en GLT eller var det en GL/T? Annars ska det bli intressant och se hur mycket du behöver lägga ut för att få den igenom besiktningen. Följer detta.
/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (28 oktober 2020)
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Hur blev det sagt egentligen? Var det en GLT eller var det en GL/T? Annars ska det bli intressant och se hur mycket du behöver lägga ut för att få den igenom besiktningen. Följer detta.
/Benny
Nu står det ju GLT på bakluckan så den får heta det Men ja tekniskt sett GL/T
Kan avslöja att jag köpte en 740GL -86:a för 2 år sedan. Den var i fint skick men hade rullat över 41500 mil. Gav 4000:- och lade ut 2000:- och sålde den för 17500:-
Så här finns potential!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Håller med ovanstående! Att byta innertak med taklucka är definitivt mer bökigt att klä om/byta än de utan. Men inte omöjligt. Bra att vara minst två när man plockar ut innertaket.
Nej, man måste inte. Men det är betydligt enklare om man plockar ur bak- eller framrutan. Däremot brukar det vara en god idé att plocka ut ena framstolen, om man inte vill plocka bort rutor.
Gjorde lite snabbtvätt utanpå idag, inte så jättenoga. Lite turtle wax på bara för att testa.
Inte tvättat fälgarna Tog loss takräcket också.
När jag dammsög under förarsätet så hittade jag ciggtändaren skön känsla när den sattes i och det blev komplett där framme.
Elhissar och taklucka fungerar
Undrar över en grej. Är det meningen att alla dörrar ska låsas/låsas upp när man vrider nyckeln i förardörren? Eller är det old-school att varje dörr måste låsas för sig?
Det är klart Old school att låsa dörrarna var för sig Lustigt att en bil med gl/t paket inte har centrallås dock, men det kan ju lagt av förstås...
Centrallås betyder alltså det och inte att det är typ en knapp på nyckeln man låser med ? Alla låsknopparna är ju sega att få ner. Kan det vara någon säkring? Dock så fungerar ju genuint all annan el så kanske inte är centrallås på den.
Saknas 2st relän på den främre raden men det verkar vara till Dimbakljus och extra helljus. Centrallås relät är där, men kan ju vara trasigt såklart. Sen verkar någon ha pillat lite på sladdarna där vid motorhuvspaken. Skyddskåpan för sladdarna vid passagerarsidan är borta men alla sladdar är där.