Fördelen med klassisk manuell växellåda är ju att man kan smita undan med en mindre kraftful motor, då man istället kan kompensera för den förlorade kraften mha. utväxlingen.
En mindre motor brukar dessutom dra mindre ström, så då kan man ju ev. även fixa den fördelen att räckvidden blir längre, eller smita undan med mindre batterier(=vikt!).
Vridet tror jag inte är några större problem. Man behåller ju med fördel kopplingen i funktion, så då kommer ju kopplingen slira långt innan växellådan vrids sönder.
Egentligen ser jag inga nackdelar med att behålla manuell växellåda vid elbilskonvertering, mer än att "bohoo måste växla manuellt som på 1900-talet!", vilket iofs jag föredrar
Och det går ju inte riktigt jämnföra heller, iom. att motorstopp i den bemärkelsen inte existerar med elmotor.
Största problemet som jag ser det är alla saker vi tar för givet som måste fixas... Vakuum till bromsservon, elservo, el-AC, värme... Allt sånt får man ju "gratis" med bränsle-motor som bilen man konverterar är byggd för.
Givetvis finns lösningar för allt detta på marknaden, men det ska monteras i en bil som inte är byggd för det också!
Att hinka ner en elmotor istället för bränsle-motor och koppla ihop den med drivlinan är det minsta problemet...