Varför konverterar vi inte äldre bilar till att gå på el här i Sverige?

Utmarks-Loke
30 augusti 2022 · 5 881 Inlägg

Lucif3r skrev:
Största problemet som jag ser det är alla saker vi tar för givet som måste fixas... Vakuum till bromsservon, elservo, el-AC, värme... Allt sånt får man ju "gratis" med bränsle-motor som bilen man konverterar är byggd för.
Givetvis finns lösningar för allt detta på marknaden, men det ska monteras i en bil som inte är byggd för det också!

Jag funderar på lösningar för det där, om jag nu skall konvertera bilen så småningom. Får väl bli elpump till bromsservot, eller om man kan få tag på något från någon dieselbil? Men jag tänker att man byter till styrväxel utan servo, det är tungstyrt på parkeringsplatsen men funkar. AC struntar jag i, det tar alldeles för mycket effekt. Värmen, åtminstone Nissan Leaf har ju vattenkylning på sina motorer men jag vet inte om det vattnet blir tillräckligt varmt för att vara användbart. Annars är det väl dieselvärmare som gäller, och elda med något som är billigare än diesel.

DennisCA
30 augusti 2022 · 264 Inlägg

Kupevärmare kopplat till ventilationen?

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2022 · 13 777 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Lucif3r skrev:
Största problemet som jag ser det är alla saker vi tar för givet som måste fixas... Vakuum till bromsservon, elservo, el-AC, värme... Allt sånt får man ju "gratis" med bränsle-motor som bilen man konverterar är byggd för.
Givetvis finns lösningar för allt detta på marknaden, men det ska monteras i en bil som inte är byggd för det också!

Jag funderar på lösningar för det där, om jag nu skall konvertera bilen så småningom. Får väl bli elpump till bromsservot, eller om man kan få tag på något från någon dieselbil? Men jag tänker att man byter till styrväxel utan servo, det är tungstyrt på parkeringsplatsen men funkar. AC struntar jag i, det tar alldeles för mycket effekt. Värmen, åtminstone Nissan Leaf har ju vattenkylning på sina motorer men jag vet inte om det vattnet blir tillräckligt varmt för att vara användbart. Annars är det väl dieselvärmare som gäller, och elda med något som är billigare än diesel.

servopumpar finns ju elpumpar till    elektriska elvacumpumpar finns oxå.    ac pump vilket i min värld väldigt viktig lär finnas en lösning för på något sätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
30 augusti 2022 · 5 881 Inlägg

Är det inte redan eldriven AC i en del bilar, för att den skall gå medan start/stopp-funktionen stängt av motorn? Samt i alla hybridbilar då, och fabriksbyggda elbilar förstås

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2022 · 13 777 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte redan eldriven AC i en del bilar, för att den skall gå medan start/stopp-funktionen stängt av motorn? Samt i alla hybridbilar då, och fabriksbyggda elbilar förstås

start och stopp bilar har inte elektriskt iaf inte vag..

ac slutar helt enkelt att fungera antagligen startar motor automatiskt när det kylan avtar..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
31 augusti 2022 · 2 235 Inlägg

Givetvis finns det lösningar och alternativ, det är ju inte frågan om det. Det är jobbet att montera det i en bil ej avsedd för det som är "problemet".
Styrservo finns ju i alla möjliga former, allt ifrån helt fristående el-pump(vissa volvo, t ex V50, har ett sånt system) till rattaxelaggregat. Enklaste alternativet är ju då fristående elservopump från t ex V50, då kan man behålla orginal styrväxel, rattaxel, ratt osv.
AC lär väl finnas på el-bilar nu, så man kan ju sno lösningen ifrån en sån.
Värme... Elelement är knappast något nytt, så det finns ju redan massvis med alternativ till.

Men som sagt, "problemet" ligger ju i att få allt att passa i bilen smile Det är mycket småsaker, springer snabbt iväg i både utrymme och pengar.

Ev_volvo142
31 augusti 2022 · 640 Inlägg

Nissan leaf varvar 10.500 varv, och du har full effekt oavsett varvtal när du trycker ned ”gaspedalen” därför behövs det inte växlas upp eller ned i regel, vissa andra elmotorer slutar varva tidigare, säg 4500 varv, då för att fortsätta öka fart behövs det att växla upp…

Växellådans uppgift i mitt fall blir att få till en utväxling som gör att det inte går för tungt eller för lätt, finns uträkningar man kan göra på motorns varv samt utväxling på bilens bakaxel + däckets omkrets, på så vis kan man se om det behövs växlas upp eller ned. Nu blev det lite onödigt tekniskt kanske.. Men detta är nått man bör tänka på om man ska bygga elbil iaf..

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
31 augusti 2022 · 640 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Lucif3r skrev:
Största problemet som jag ser det är alla saker vi tar för givet som måste fixas... Vakuum till bromsservon, elservo, el-AC, värme... Allt sånt får man ju "gratis" med bränsle-motor som bilen man konverterar är byggd för.
Givetvis finns lösningar för allt detta på marknaden, men det ska monteras i en bil som inte är byggd för det också!

Jag funderar på lösningar för det där, om jag nu skall konvertera bilen så småningom. Får väl bli elpump till bromsservot, eller om man kan få tag på något från någon dieselbil? Men jag tänker att man byter till styrväxel utan servo, det är tungstyrt på parkeringsplatsen men funkar. AC struntar jag i, det tar alldeles för mycket effekt. Värmen, åtminstone Nissan Leaf har ju vattenkylning på sina motorer men jag vet inte om det vattnet blir tillräckligt varmt för att vara användbart. Annars är det väl dieselvärmare som gäller, och elda med något som är billigare än diesel.

En vakuumpump rekommenderar inte jag. Då du ofta har en förbränningsmotor som bullrar på under huven så hör man inte vakuumpumpen, men med elmotor som inte hörs nånting så hör man tydligt vakuumpumpen, låter ju som en liten kompressor, och ni som har kompressorn i ert garage vet ju hur det brukar kännas när den startar utan att man har kåpor på öronen  😅👍

Fixa en bromsförstärkare från en Tesla istället, dom kör med elmotor som inte låter nått. Finns på nätet hur man kopplar den, + - och signal är det som behövs för att få den att fungera.
En elbil ska gå så tyst som möjligt för att det ska va så coolt som möjligt då du är klar 😎🤘

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
DennisCA
31 augusti 2022 · 264 Inlägg

Ev_volvo142 skrev:
Nissan leaf varvar 10.500 varv, och du har full effekt oavsett varvtal när du trycker ned ”gaspedalen” därför behövs det inte växlas upp eller ned i regel, vissa andra elmotorer slutar varva tidigare, säg 4500 varv, då för att fortsätta öka fart behövs det att växla upp…

Växellådans uppgift i mitt fall blir att få till en utväxling som gör att det inte går för tungt eller för lätt, finns uträkningar man kan göra på motorns varv samt utväxling på bilens bakaxel + däckets omkrets, på så vis kan man se om det behövs växlas upp eller ned. Nu blev det lite onödigt tekniskt kanske.. Men detta är nått man bör tänka på om man ska bygga elbil iaf..

Jag har aldrig ens kört en elbil, jag undrar om det är något man kan känna, som då man kör förbränningsmotor så kan man ju bedömma från vibrationer osv. att nu måste man växla. Så hur vet du när du ska växla i elbil, har du räknar ut det från förr och vet att vid en viss far och körstil behöver du växla upp eller ner?

Jag också är van att växla och trycka in kopplingen och gärna skulle behålla den känslan. En växellåda ur en diesel-hilux borde väl palla mera vrid än en vanlig personbil iaf.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Ev_volvo142
31 augusti 2022 · 640 Inlägg

En ren elbil har ofta en form av slutväxel innan drivaxlarna når däcken, på så vis skulle man kunna likna det som vid en manuell växellåda, där man låst växeln på säg treans växel.

Motor snurrar åt olika håll beroende på om du väljer att den ska snurra framåt eller bakåt ” Drive / Rev” så du behöver inte växla till backväxeln heller.

Detta gäller säkert inte alla tillverkare av elbilar, men så är fallet på Nissan leaf iallafall, tror Tesla är byggd på det viset med.

Nog kan man bygga med koppling och svänghjul och allt sånt. Alla gör olika.

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
31 augusti 2022 · 640 Inlägg

I mitt bygge så kommer jag låsa växellådan, kommer alltså bli ”automat” när den är klar.

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Fredrikrichardson
10 september 2022 · 2 Inlägg

Vad tror ni om detta företag som tydligen bara tar 15000kr för att konvertera en bensinbil till el och som ska ge 30mils räckvidd?

https://carup.se/de-vill-konvertera-din … t-meccano/

twin_cam Smålänning
10 september 2022 · 7 877 Inlägg

Fredrikrichardson skrev:
Vad tror ni om detta företag som tydligen bara tar 15000kr för att konvertera en bensinbil till el och som ska ge 30mils räckvidd?

https://carup.se/de-vill-konvertera-din … t-meccano/

Saknas en nolla?
"I normalfallet räknar New Energy att det ska gå att skapa en elbil med 30 mils räckvidd för cirka 80 000 kr, inklusive bilen. Då går bilen att snabbladda med 250 kW. "

Beror ju då självklart på vad bilen kostade wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 september 2022 · 14 079 Inlägg

Fredrikrichardson skrev:
Vad tror ni om detta företag som tydligen bara tar 15000kr för att konvertera en bensinbil till el och som ska ge 30mils räckvidd?

https://carup.se/de-vill-konvertera-din … t-meccano/

Hur skulle det gå till att få sin bil elkonverterad för 15000 kr? Det är nog sämre än ett aprilskämt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lucif3r
10 september 2022 · 2 235 Inlägg

15k tror jag är fantasisiffror, även om man skulle få orimiliga avdrag från staten.

15k räcker ju knappt till arbetskostnaden för ett "vanligt" motorbyte...

Däremot skulle det kanske inte vara heeeeelt omöjligt att sälja "DIY"-kit för 15k, men då tillkommer ju allt jobb osv. Och vi är nog rätt långt borta från att alla nödvändiga delar är så pass billiga ens direkt från fabrik...

DennisCA
11 september 2022 · 264 Inlägg

Ett DIY kitt skulle jag dock vara intresserad av, göra jobbet själv går men tänk va bra om man inte behövde samla ihop alla delar och pussla ihop. Frågan är vad kunde ett sånt kitt kosta.

Senast redigerat av DennisCA (11 september 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
granadadr
11 september 2022 · 7 300 Inlägg

Vettemannen skrev:

Fredrikrichardson skrev:
Vad tror ni om detta företag som tydligen bara tar 15000kr för att konvertera en bensinbil till el och som ska ge 30mils räckvidd?

https://carup.se/de-vill-konvertera-din … t-meccano/

Hur skulle det gå till att få sin bil elkonverterad för 15000 kr? Det är nog sämre än ett aprilskämt.

/Benny

kanske är 15000 DOLLAR??

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 september 2022 · 14 079 Inlägg

granadadr skrev:

Vettemannen skrev:

Fredrikrichardson skrev:
Vad tror ni om detta företag som tydligen bara tar 15000kr för att konvertera en bensinbil till el och som ska ge 30mils räckvidd?

https://carup.se/de-vill-konvertera-din … t-meccano/

Hur skulle det gå till att få sin bil elkonverterad för 15000 kr? Det är nog sämre än ett aprilskämt.

/Benny

kanske är 15000 DOLLAR??

Jaa, om ens det räcker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Ev_volvo142
11 september 2022 · 640 Inlägg

DennisCA skrev:
Ett DIY kitt skulle jag dock vara intresserad av, göra jobbet själv går men tänk va bra om man inte behövde samla ihop alla delar och pussla ihop. Frågan är vad kunde ett sånt kitt kosta.

Finns kitt att köpa om man googlar, men ligger från 50-120 beroende på vad man ska ha. Och ett kitt är sällan komplett, det krävs mycket material,  & glöm inte nya verktyg som man sällan har då man övergår från mekaniker till elektriker 😅👍

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Low
11 september 2022 · 3 320 Inlägg

Förstår inte ännu varför man skulle göra det i framtiden. Förstår hypen nu, men när  flesta har EV som pendlar fordon, så kommer ju förbränningsmotorer vara något extra speciellt.

Annan sak är ju om man konverterar om att de går på något förnybart bränsle.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang