Jag har köpt en beg stereo och en panel som tidigare ägare har kapat sönder och haft den stereon där. Det ingick även kablage till rattknapparna och en mic till handsfree funktionen. Samma kille hade även 3D printat distanser som möjlig gör att man kan byta ut originalhögtalarna tillvalfria 6,5”.
Provade med mina nya Jensen som jag har haft liggandes sen jag var typ 20…
Så nya, Ja de är iallafall ospelade 😉
Lösa diskanter också
Detta kommer bli perfekt i framdörrarna.
Panelen som jag köpte var som sagt uppkapad original, så nederdelen av knapphålen var kvar.
Så jag började med den i förrgårkväll.
Jag satte fast en bit tejp och sedan lade jag ett lager glasfiberspackel.
Så här blev det och här ser man delar av de runda hålen från originalstereon.
Raspade ner det lite grovt först.
Sen blev det fil och slippapper
Baksidan
Tog bort knapparna och ventilationsuttagen. Slipade ner hela silverfärgade ytan med 1000 korns våtslippapper
Målade några lager med sprutspackel.
Några lager till, precis där knapparna tidigare var.
Efter att det fåt torka över natten . Så hittade en burk med bättringsfärg som jag hade till Kikkis New Beetle. Panelen är inte riktigt i silver utan lite mörkare åt det bruna hållet. Så denna borde bli ok.
Efter andra lagret.
Slutresultatet. Ventilationsgallren dit skruvade.
Och även knapparna fastskruvade igen
Efter det så åkte jag ner till meckgaraget igår, och det blev många timmar 😊
Så här ser originalstereon ut. Började med att ta ur gummimattan i övre facket sedan skruvar man ut 4 skruvar. 2st framåt och 2st neråt I bakkant. Därefter lyfter man ut facket genom att dra det bakåt och uppåt.
Då ser man en skruv som sitter under där facket satt. När den är bortskruvad så är det ”bara” att dra och rycka panelen bakåt ( mot dig) och sedan ta bort kontakterna till bältesvarnaren och varningsblinkers. Det sitter en spärr mitt på kontakterna som ska tryckas in.
Sen sitter stereon med 4 st synliga krysskruvar 2 uppe och 2 under, typ en i varje hörn.
Kopplade sedan stereokontakterna på samma sett som de andra kontakterna.
Här är kablaget till nya stereon och till rattstyrningen.
Skruvade bort panelen till A-stolpen för att kunna dra mick-kabeln. Den sitter bara med en skruv under ett täcklock i överkant. Skruva bort den sedan är det bara att dra och bända ut det.
Provmonterade stereon för att se att allt funkar som det ska, innan jag sätter allt på plats.
Stereon har en usb utgång på baksidan, han jag köpte stereon skickade med en usb kabel förlängning. Efter en del funderande så kom jag fram till att jag gör ett hål i överkant, långt in på facket under stereon.
(Det facket sitter med 2st krysskruv inuti i bakkant.)
Då kan jag hänga fram kabeln i kanten på luckan, så här tänker jag ha kabeln.
Resten av kabeln kan ligga inne i facket. För då finns möjligheten att ta fram den om jag någon gång behöver.
Sen ska AC panelen och knapparna flyttas över. De sitter skruvade från baksidan.
Här är den nya till vänster och originalet till höger. Färgen är ganska lika i nyans
Här är alla 3 paneler. Den längst till vänster är den köpta panelen för dubbel DIN stereo. Den saknar tyvärr det övre facket. I mitten är den som jag fixat, och till höger är originalet.
På den köpta så är det en kant inåt i nederkant, vilket gör att stereon kommer innanför i överkant.
Den jag fixat är ingen kant på. Vilket gör att stereon sticker ut lite i överkant när den ligger kant i kant nere
Köpte lite mer grejer som ska installeras. 6,5” Högtalare till bakdörrarna. Sen ska jag dra kablar till en baslåda till bagaget.
Lödde anslutningarna till strömkablarna.
Strömkabeln färdigdragen i motorrummet.
Jag hittade en gummigenomföring in i kupén nere vid passagerarutrymmet vid fötterna. Samma genomföring som kupévärme sladden går igenom.
Insidan. Drog den under handskfacket och sedan bakom panelerna och under tröskelskyddet på höger sida bak till bagaget.
Här kommer den ut under baksätet, sen går den under ryggstödet och in i bagaget.
När jag plockade ner panelen under ratten för att dra mic kabeln och lågnivåkabeln till bagaget så hittade jag denna burk 😊
Då är det som jag misstänkte, bilen har farthållare. Men ingen original, för enligt Hyundai så är min bil inte utrustad med farthållare och de fanns inte på -08. Men jag blev fundersam då den har en ratt med farthållarknappar.
Allt verkade rätt kopplat, dock så var det en kabel som inte var inkopplad. Det var en stor kontakt, och den passade i Diagnosuttaget. Så efter att jag pluggat in den i det så funkar farthållaren 😊
Så troligen har någon verkstad , eller bilfirman jag köpte bilen av tagit ur kontakten när de skulle släcka någon felkod eller 0:a service indikatorn . Och inte kopplat in den igen.
Lågnivå kablarna drogs på liknande sett som strömkabeln men på vänster sida av bilen
Så här blev det med allt på plats 😊
Sen var det byte av högtalarna i bakdörrarna.
Dörrsidan sitter med 3 skruv, 1 skruv i öppningshandtaget bakom en täcklucka, en skruv nere i stängningshandtaget , bakom en täcklucka. Och en i bakkant på smala sidan av panelen bakom en rund täckplugg. Sen är det bara att bända ut nederkanten meden plastpinne och sedan lyfta den uppåt. Ta loss kontakten till el-hissen genom att trycka in låspiggen.
Så här ser det ut från början.
Sitter en kontakt i överkant och högtalaren sitter nitat med 4 nitar.
Jag borrade ur nitarna och monterade mina nya distansringar med nya popnitar. Drog igenom nya högtalarkabel genom gummigenomföringen. Då mina nya högtalare har anslutning som kommer bakom högtalaren och inte ovanpå som tidigare.
Här har jag lött fast kablarna på högtalaren och monterat den. Samt och klippt original högtalarkabel och ska löda ihop originalet med de nya högtalarkabeln.
Här är de skarvade , lödda och med krympslang över.
Likadant jobb på andra bakdörren.
Sen hann jag inte mer och åkte hem.