2510
Sök

Kan man påverka bilskatten?

7 Inlägg
10 november 2020
Trådstartare
#1
går rätt på sak, kan man på något sätt påverka sin bils skatt ifall man vill sänka den? detta genom att te.x. bygga om delar av motor/tändning och/eller avgas, extra katt? parallellt eller seriellt? ekonomi-chipp? byte av kam/vev eller ändra i toppen eller ställa in kam å vev bättre för att få ner förbrukningen & få renare avgaser, eller kan man byta motor för att sänka skatten?

bara undrar så ja vet vad jag ska göra till sommarn.
bilen ja i första hand tänker på är en volvo s80 2,4 (170 hk) från 99

6 061 Inlägg
10 november 2020
#2
Du får inte röra en skruv på motorn eftersom den är avgascertifierad. Däremot kunde man förr i tiden lastbilsregistrera bilen om man kastade ur baksätet, men jag vet inte om det funkar längre. Förr gjorde det ganska stor skillnad på skatten, främst för dieselbilar.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
10 november 2020
#3
linkaln skrev:
går rätt på sak, kan man på något sätt påverka sin bils skatt ifall man vill sänka den? detta genom att te.x. bygga om delar av motor/tändning och/eller avgas, extra katt? parallellt eller seriellt? ekonomi-chipp? byte av kam/vev eller ändra i toppen eller ställa in kam å vev bättre för att få ner förbrukningen & få renare avgaser, eller kan man byta motor för att sänka skatten?

bara undrar så ja vet vad jag ska göra till sommarn.
bilen ja i första hand tänker på är en volvo s80 2,4 (170 hk) från 99

Svaret är helt enkelt: Nej. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
10 november 2020
Trådstartare
#4
Utmarks-Loke skrev:
Du får inte röra en skruv på motorn eftersom den är avgascertifierad. Däremot kunde man förr i tiden lastbilsregistrera bilen om man kastade ur baksätet, men jag vet inte om det funkar längre. Förr gjorde det ganska stor skillnad på skatten, främst för dieselbilar.

vad jag vet så är det ganska många som trimmat eller rent av bytt motor i sina bilar, vilket är helt lagligt så länge man reggar om bilen med den "nya"  eller modifierade motorn, men kan detta påverka skatten? positivt som negativt, annars så skulle jag kunna ta en s80 bensin, slänga i en D5, å köra på 2,4l diesel till skatten av bensin lagligt? detta går väl  inte?

7 Inlägg
10 november 2020
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
linkaln skrev:
går rätt på sak, kan man på något sätt påverka sin bils skatt ifall man vill sänka den? detta genom att te.x. bygga om delar av motor/tändning och/eller avgas, extra katt? parallellt eller seriellt? ekonomi-chipp? byte av kam/vev eller ändra i toppen eller ställa in kam å vev bättre för att få ner förbrukningen & få renare avgaser, eller kan man byta motor för att sänka skatten?

bara undrar så ja vet vad jag ska göra till sommarn.
bilen ja i första hand tänker på är en volvo s80 2,4 (170 hk) från 99

Svaret är helt enkelt: Nej. smile

skulle jag då kunna ta en 1,6 D å slänga i en D5 till samma skatt som innan?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
10 november 2020
#6
linkaln skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Du får inte röra en skruv på motorn eftersom den är avgascertifierad. Däremot kunde man förr i tiden lastbilsregistrera bilen om man kastade ur baksätet, men jag vet inte om det funkar längre. Förr gjorde det ganska stor skillnad på skatten, främst för dieselbilar.

vad jag vet så är det ganska många som trimmat eller rent av bytt motor i sina bilar, vilket är helt lagligt så länge man reggar om bilen med den "nya"  eller modifierade motorn, men kan detta påverka skatten? positivt som negativt, annars så skulle jag kunna ta en s80 bensin, slänga i en D5, å köra på 2,4l diesel till skatten av bensin lagligt? detta går väl  inte?

På bilar innan årsmodell 1993 och/eller rejält ombyggda fordon. Det du föreslår funkar ej.

Skulle du lyckas byta till en D5 och regga den (vilket du inte kommer kunna göra) kommer skatten bli som för en D5 eftersom det nu blivit en D5...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 588 Inlägg
10 november 2020
#7
linkaln skrev:
Brådhis skrev:
linkaln skrev:
går rätt på sak, kan man på något sätt påverka sin bils skatt ifall man vill sänka den? detta genom att te.x. bygga om delar av motor/tändning och/eller avgas, extra katt? parallellt eller seriellt? ekonomi-chipp? byte av kam/vev eller ändra i toppen eller ställa in kam å vev bättre för att få ner förbrukningen & få renare avgaser, eller kan man byta motor för att sänka skatten?

bara undrar så ja vet vad jag ska göra till sommarn.
bilen ja i första hand tänker på är en volvo s80 2,4 (170 hk) från 99

Svaret är helt enkelt: Nej. smile

skulle jag då kunna ta en 1,6 D å slänga i en D5 till samma skatt som innan?

Nej.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
10 november 2020
Trådstartare
#8
hmm, antar att de bara är att acceptera läget dårå

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 november 2020
#9
Det är därför man kör gamla bilar. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 061 Inlägg
10 november 2020
#10
Skatten är ju ändå ganska lite jämfört med skatten på drivmedel, om man kör några tusen mil på ett år.

7 Inlägg
10 november 2020
Trådstartare
#11
caromania skrev:
Det är därför man kör gamla bilar. smile

aa, håller på å renoverar en vetteran-diesel

7 Inlägg
10 november 2020
Trådstartare
#12
Utmarks-Loke skrev:
Skatten är ju ändå ganska lite jämfört med skatten på drivmedel, om man kör några tusen mil på ett år.

ibland så, beror på, men ju mer man kör, desto bättre alternativ blir ju diesel oavsett års smile

2 398 Inlägg
11 november 2020
#13
En -99a har dessutom viktbaserad skatt. Så ev. mindre utsläpp eller liknande hjälper inte ett skit ändå, om vi nu låtsas att man ens kunde regga om på det viset.


394 Inlägg
11 november 2020
#14
Håll ut i 9 år till, så är den skattebefriad sen:)


Sök