Albert_a skrev:
Hej,
Jag har försökt hitta en tråd som behandlar samma fråga, men inte lyckats söka upp rätt, om det redan finns får ni gärna peka mig rätt.
Jag är på jakt efter en bil som är bränslesnål, trygg, driftsäker och har låg skatt (under 2000kr helår).
Vår maximala budget är 30 000kr, och går inte att tumma på, då ena inkomsten utgörs av a-kassa för närvarande.
Har hund som åker i baksätet, så inget behov av gigantiskt bagageutrymme, men en och annan sommarhus-tur med ganska mycket packning + storhandling ska den klara av. Har tidigare gjort detta i en lånad V40 T4 -2002 och tycker att motsvarande lastutrymme räcker. I övrigt kommer bilen användas mest för utflykter under helger, alltså inte någon direkt innerstadsbil.
Ser gärna att bilen går att köra på E85 eller biodiesel, inte bara för den låga skatten, utan för miljön.
Har sneglat på V50 1.8F men förstått att dess ford-motorer fått mycket skit, och tydligen dyra servicekostnader och många irriterande småfel, samt täta serviceintervaller för oljefilter mm.
Vad har ni för tips?